
SAS sätter in A321LR på tre destinationer
Publicerad den 7 februari 2022Nu är de nya A321LR i kontinuerlig trafik mellan Kastrup och USA. Det är tidigare än planerat och under våren sätts de in på tre olika destinationer i USA.
Det var dagarna före jul som SAS äntligen satte in de nya A321LR i trafik. Visserligen var det bara ett par testflygningar till Washington och sedan var tanken att flygplanstypen skulle sättas in i flygprogrammet den 27 mars, lagom till att sommarsäsongen drar igång.
Men nu har SAS ändrat de planerna och sedan i fredags är maskinerna, SE-DMO och SE-DMR igång med kontinuerligt flygande till östra USA.
Den första flygningen gick som SK925/926 till Washington, en flygning på nio timmar och 30 minuter. I dagsläget har SAS tre avgångar i veckan till Washington och A321LR-maskinerna ska flyga två av dem medan den ordinarie A330-300 tar den sista.
Den 27 mars ökar dock användningen av A321LR när de sätts in på både Boston och New York och alltså flyger tre destinationer från Köpenhamn. Ett flygprogram som bara under första veckan innebär 40 flygningar med daglig trafik till Washington och New York och sex dagar i veckan till Boston. Det talar för att den tredje maskinen, SE-DMS då är på plats i flottan. Faktum är att A321LR under inledningen av sommarsäsongen nästan helt tar över de tre destinationerna från de större A330 och A350. Men när trafiken på Newark går upp till två dagliga avgångar så blir det en widebody på den tunga avgången mitt på dagen medan A321LR flyger kvällsavgången.
Hur fördelningen mellan A321LR och A330/A350 kommer att se ut senare under året avgörs helt och hållet av hur marknaden och efterfrågan utvecklar sig. Fördelen med att flyga den mindre maskinen, SAS har 157 stolar ombord i A321LR varav 22 business, 12 premium economy och 123 i GO, är de betydligt lägre kostnaderna för att hålla trafiken igång trafiken på långlinjedestinationer. Tanken har ju redan från start varit att sätta in den på Boston men också att kunna öppna trafik på helt nya långlinjedestinationer och från städer som Göteborg och Bergen. A321LR är visserligen en betydligt mindre maskin med en väsentligt lägre fraktkapacitet, men med upp till 18 procents bättre bränsleekonomi och lägre driftskostnader. Enligt en analys som irländska Aer Lingus gjort, som blandar A321 och A330 på linjerna över Atlanten är widebodymaskinen upp till 50 procent dyrare att flyga än A321 på jämförbara sträckor. Det kräver hög beläggning och välfyllda lastrum för att kompensera för.