
SAS USA-linjer igång tack vare frakten
Publicerad den 31 mars 2021Kommentarer
En stor del af lasten der flyves med er insulin og testudstyr til corona. Dette produceres i DK.
Priset per kg på flygfrakt till USA är 5-7 gånger högre än hinnan pandemin, därav blir flighter lönsamma även utan pax.
Lars, jag tror inte att det handlar om att det är lönsamt som i att det täcker alla kostnader och ger ett överskott, utan bara att det är mer lönsamt än att låta de dyra flygplanen stå på marken, dvs. det ger ett överskott över de rörliga kostnaderna.
Det handlar väl i dessa tider om att göra det minst olönsamma.
Hvordan kan det være lønnsomt å fly passasjerfly, med frakt? Det er lite de får med seg, i forhold til fraktflyene.
När man testar att boka så är inte linjen till EWR från ARN igång förrän i juli, då med A321neo.
Blir nästan så ända fram till november.
Vissa dagar står det att A330 går.
SAS är Danmarks flag-carrier. Så givetvis utgår de flesta interkontinentala linjer därifrån.
SAS styr själva var det är lönsamt. Att flyga öster ut från Arlanda borde vara det naturliga valet för SAS men när man inte har tillräckligt med matarlinjer till Arlanda utan prioriterar Köpenhamn så är det självklart att det lönar sig bäst att förlägga långlinjerna dit. Ville SAS flyga mer från Arlanda med lönsamhet vore det enkelt att få lönsamhet genom fler matarlinjer på rätt tid av dygnet.
Vi Svenskar får glädja oss åt att alla nya flygplan registreras i Sverige som blir vår del av kakan.
“Jag” har rätt. Hong Kong kommer inte tillbaka.
Hong Kong-linjen blev väl permanent nerlagd redan innan pandemin, så den kommer väl inte tillbaka!
———-
“SAS har även en av linjerna till Asien igång, till Shanghai. När de övriga till Beijing, Tokyo och Hong Kong kan vara aktuella är inte klart.”
Du levar tydligen i det förgångna. SAS långlinjer flyger där det är mest lönsamt. dvs.det är mer lönsamt att operera långlinjerna från CPH än från ARN. Så är det nu.
Det var länge sen att det var div. löjliga politiker som kunde diktera vart SAS flygar.
To skriver: “Det är också lättare att få personer från t,ex Tyskland och Polen att flyga via Köpenhamn än via Stockholm då det ses som en mindre omväg.”
Applicera det på Stockholm/Oslo när det gäller att SAS kör Asien-trafiken från Köpenhamn. Då förstår man mycket enkelt varför Finnair går så bra österut!
Tyvärr är det viktigare för Danmark att SAS-navet ska utgå från Köpenhamn än att bolaget SAS ska gå så bra som möjligt. Märkligt att Sverige och Norge accepterar det!
Ingen från Tyskland el Polen flyger väl till USA via CPH !
De måste ju vara ett lätt räknat antal.
FRA el AMS är väl ett naturligare val i så fall (el LHR)
Öresundsregionen har en stor befolkningsmängd och många från Skåne, Halland, Blekinge och Kronoberg reser från Köpenhamn när de ska ut i världen. Det är också lättare att få personer från t,ex Tyskland och Polen att flyga via Köpenhamn än via Stockholm då det ses som en mindre omväg. Flera direktlinjer från Norge in till Köpenhamn som matar linjerna från Kastrup.
Hoppas så klart att Arlanda snart får tillbaka SAS avgångar till New York och Chicago!
Vi drar nitlott eftersom vi inte har ett eget nationellt flygbolag.
Kul för Köpenhamn!
Sverige å Stockholm/Arlanda drar nitlotten igen….
Det var verkligen goda nyheter, vi smyger igång först av alla som vanligt och hoppas kunderna bokar och flyger. Jag skall skramla igång kaffepannorna och kicka igång vårt fina servicekoncept igen. Det blir verkligen kul att möta våra kunder ombord igen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten