Scandinavian Airlines delas upp !
Publicerad den 10 mars 2004Styrelsen i SAS AB beslutade idag att Scandinavian Airlines ska bolagiseras genom att etablera tre fristående bolag under SAS konsortiet och ge koncernledningen mandat att implementera förändringen med hänsyn till nödvändiga förhandlingar. I syfte att nå full effekt av åtgärdsprogrammet Turnaround 2005, fattade styrelsen också ett inriktningsbeslut om att gå vidare med de alternativa besparingsåtgärder som föreslagits av koncernledningen.
Förhandlingarna mellan företagsledningen och fackföreningarna har i många fall nått goda resultat, bland annat i Norge med tillfredsställande resultat för både kabin- och markpersonal. Men alltjämt saknas avtal för delar av markpersonalen och för flygande personal inom Scandinavian Airlines.
- Koncernledningen har därför fått i uppdrag att utreda de affärsmässiga och legala konsekvenserna av den alternativa handlingsplan som presenterades för styrelsen, säger SAS koncernchef Jørgen Lindegaard. Ett extraordinärt styrelsemöte äger rum den 23 mars 2004 och ska slutligen avgöra frågan och beslut tas om implementering av de alternativa åtgärderna.
Bolagisering av Scandinavian Airlines och sammanslagning i Norge Scandinavian Airlines i Norge integreras med Braathens och den sammanslagna verksamheten blir ett dotterbolag i SAS konsortiet under namnet SAS Braathens. Förändringen förutsätter nya kollektivavtal för norska piloter och kabinanställda där kabinavtalet redan är undertecknat. Styrelsen har vidare beslutat att etablera helägda dotterbolag till SAS konsortiet i Danmark respektive Sverige för att bedriva den flygverksamhet som SAS konsortiet idag bedriver genom sina regionala affärsenheter. SAS koncernens interkontinentala flygverksamhet kommer även i fortsättningen att bedrivas i SAS konsortiet. SAS koncernens totala verksamhet kommer att vara relativt oförändrad och skapar samtidigt förutsättningar för ökad konkurrenskraft genom nya kostnadseffektiva juridiska enheter.
Resultat av kollektivavtalsförhandlingarna och alternativ handlingsplan Turnaround 2005 ska ge SAS koncernen långsiktig konkurrenskraft och lönsamhet. För att programmet ska lyckas krävs besparingar på cirka 14 miljarder SEK. Beslutade och definierade åtgärder uppgår för närvarande till cirka 12,5 miljarder SEK varav 60 procent är genomförda. Återstående delen på cirka två miljarder SEK avser främst förnyade kollektivavtal för samtliga personalgrupper.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten