SIA lägger ner världens längsta flyglinje

Publicerad den 29 oktober 2013
Kommentarer
Rutten mellan Singapore och New York är historia sedan Singapore Airlines beslutat att lägga ner direkttrafiken både där och på Los Angeles. Därmed försvinner två längsta nonstop-linjerna i flygvärlden.
Singapore Airlines

Sträckan Singapore – New York är en av de absolut längsta direktflygningarna i flygbranschen. Det är Singapore Airlines som flyger sträckan med en Airbus A340-500 med enbart 100 stolar businessclass ombord. Trafiken har varit igång sedan maj 2004 när premiärflygningen landade på Newark efter att ha tillryggalagt rekorddistansen 15 345 kilometer nonstop. Flygtiden är 18 timmar och 55 minuter i östlig riktning och en kvart kortare på väg tillbaka västerut.
        
Singapore Airlines flyger även världens näst längsta flyglinje, från Singapore till Los Angeles. Den är 14 114 kilometer och har en flygtid på 16 timmar och 30 minuter medan returen tar 17 timmar och 25 minuter. Tidsskillnaderna på utgående och hemvändande flygningar beror på vindförhållandena över Stilla Havet där jetströmmarna ger konstant motvind på returen. Däremot påverkas inte New Yorklinjen lika mycket eftersom den går över nordpolen båda vägarna.
        
Men nu läggs alltså de två längsta linjerna ner. Sista flygningen till Los Angeles gick den 20 oktober medan linjen till New York upphör den 23 november. Den främsta orsaken till att linjerna läggs ner är att de – prestigen i att ha världens längsta flyglinje inom bolaget oräknat – helt enkelt inte lönar sig, samtidigt som Singapore Airlines fasar ut sina Airbus A340-500, det enda flygplan som i dagsläget, tillsammans med Boeing B777-200LR, klarar så långa sträckor. Den krympande flottan med Airbus A340-500 tänker Singapore Airlines använda i andra delar av linjenätet innan de helt försvinner ur flottan.
        
Singapore Airlines slutar dock inte att trafikera Los Angeles och New York. På New York blir det en Airbus A380 som flyger rutten Singapore – Frankfurt – New York medan Los Angeles också får A380-trafik längs sträckan Singapore – Tokyo – Los Angeles.
        
I och med att de två linjerna läggs ner krymper också antalet ultralånga intercont-linjer i världen och efter den 23 november finns ingen med längre flygtid än 16 timmar och 20 minuter. De tre linjer som då är längst i världen är: Dubai – Houston, Dubai – Los Angeles och Johannesburg – Atlanta. Det finns visserligen linjer som är längre räknat i kilometer men där medvinden gör att flygtiden krymper. En sådan är Sydney – Dallas som är längre än Dubaiflygningarna men där flygningen går på 15 timmar och 20 minuter. På tillbakavägen och i motvinden måste Qantas, som flyger med en Boeing 747-400, mellanlanda i Brisbane innan sista sträckan ner till Sydney.
        
Enligt flyganalytiker är det inte troligt att flygbolagen ger sig in på fler ultralånga flygningar. Visserligen finns tankar om linjer från de stora hubbarna i mellanöstern till både USA’s västkust och till Nya Zeeland men kostnaderna är för höga och frågan är också om passagerarna, ens i businessklass, orkar med flygningar på upp mot 20 timmar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Hemliga Harry
2013-10-30 01:40

Dom har flygit ett flertal gånger över Sverige =)

matas
2013-10-29 08:47

Enligt Flygtorget är sträckan Los Angeles- Singapore Världens näst kortaste flyglinje hm..
Singapore måste flyga långsamt då eftersom det tar 16 timmar.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten