Skyways skall lyfta med Dalaflyg !

Publicerad den 29 september 2002
Kommentarer
Nu ser det ut som om flyget till Mora kommer att räddas och Borlängeflyget kan få tätare trafik. Passagerarsiffrorna har dalat det senaste året och Mora-linjen har varit nedläggningshotat men nu är en lösning på gång. Skyways ser en del ljuspunkter i en svag trafikefterfrågan och några linjer går riktigt bra, men bolagets koncernchef Jan Palmér är bekymrad över kostnadsutvecklingen för regionalflyget, inte minst när det gäller säkerhetskontroller och flygtrafikledning.

Efter samarbetsdiskussioner mellan Dala Airport i Borlänge, Mora kommun och Skyways kan flyget komma att få en långsiktig lösning utan statligt stöd från Rikstrafiken. Skyways sätter in 3 rundturer på Mora via Borlänge till Arlanda och Borlänge får därmed cirka 6 turer med SAAB340.


Det hela kan möjligt sedan en knapp majoritet (siffrorna 6-5) i Mora Kommun beslutat att anslå 1,9 miljoner för att stötta trafiken över vintern fram till slutet av mars 2003. Att trafiken från Mora samordnas är inget nytt. Redan när Mora flygplats invigdes för 22 år sedan gick trafiken via Borlänge eller Gävle till Arlanda. Skyways får – om trafikupplägget fullföljs – ett starkt fäste i Dalarna med två flygplan. 


Mora har haft en för svag trafikefterfrågan på senare tid, säger Skyways koncernchef Jan Palmér till @irmail. –Även Borlänge har haft vikande siffror, men samordningen mellan Dalarnas flygplatser gör det bättre för alla parter.


Vår trafik i Sverige har gått knackigt men det finns ljuspunkter, fortsätter Palmér. -Linjen Luleå-Sundsvall går stabilt liksom ”hub bypass” -linjen Sundsvall – Göteborg. Men bäst går utrikeslinjen Arlanda – Manchester som utvecklas lysande !


Jan Palmér är bekymrad över kostnadsutvecklingen för flyget i Europa och inte minst i Sverige där främst luftfartsavgifter för säkerhetskontroller och flygtrafikledning stiger kraftigt. Palmér är vice ordförande i den Europeiska regionalflygorganisationen ERA och kommer att tala om kostnadsutvecklingen och nya krav vid Svenskt Flygs konferens Flyg med Framtid senare i höst.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten