Featured article image

Sprint Air och JS Aviation tar över efter Air Leap

Publicerad den 9 februari 2022
Kommentarer
Det är Sprint Air som om ett par dagar tar över den trafik som Air Leap tidigare flög mellan Mariehamn och Arlanda. Sjukhustransporterna till Åbo flygs av det finska flygbolaget JS Aviation.
Sprint Air

Sprint Air
 
Det var den 24 januari somAir Leap 24 ställde in flygningarna och flygbolaget gick in i ett rekonstruktionsarbete. Det ställde bland annat Mariehamn på Åland helt utan flygtrafik till Arlanda och till Åbo. Framför allt var trafiken till Åbo viktig eftersom den till stor del används 
för sjuktransporterna till sjukhuset där. Bara en vecka senare hade Landskapsregeringen på Åland tecknad ett avtal med det finska flygbolaget JS Aviation. De flyger nu en Piper PA-31-350 Navajo Chieftain, med sju stolar ombord. JS Aviation har tidigare erfarenhet av patienttrafiken och ska nu flyga den tills en mer långsiktig lösning är på plats.
Flygningarna till Arlanda återupptas den 14 februari. Det är det polska flygbolaget CU Air som i sin tur hyr in Sprint Air att flyga trafiken. Det blir en Saab 340, alltså något mindre kapacitet eftersom Air Leap blandade Saab 340 och ATR72 på sträckan. 
– Flygtrafiken är viktig för Åland ur flera perspektiv och vi har därför lagt annat arbete åt sidan för att lösa flygtransporterna så fort som möjligt. Nu när den akuta situationen är avhjälpt kommer vi att fokusera på den reguljära upphandlingen. Det är särskilt positivt att ålänningar i flygbranschen kommer i arbete som ett resultat av detta avtal, skriver infrastrukturminister Christian Wikström i ett pressmeddelande.
Sprint Air ska enligt uppgift använda piloter och kabinpersonal som är lokalt anställda och svenskspråkiga.
Avtalet är tidsbegränsat och löper under sju månader och under den tiden ska en ny upphandling av en långsiktig leverantör genomföras. Direkt efter flygstoppet hade Air Leap begärt 5 000 euro per flygning för att upprätthålla trafiken vilket myndigheterna på Åland nobbade. Avtalet med CU Air/Sprint ligger på halva summan, 2 478 euro per avgång mellan Mariehamn och Arlanda. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

FC
2022-02-13 21:57

Blev det ingen trafik ARN-MHQ-TKU för Sprint Air?? Har Ålänningarna ångrat sig..?

Göran
2022-02-09 20:28

Linjeflyg v2.0
Vi tvingas betala skatt till TV oavsett om man tittar eller ej. Gör samma sak; garantera stabila flygkommunikationer, med eller utan eldrift.

LS
2022-02-09 20:10

Flygningarna till Åbo kommer också att tas över av CU Air då avtalet med JS är giltigt i 2 veckor åt gången. Sen har Airleap enbart använt Saab 340 de senaste 1 1/2 åren till MHQ. ATR 72 användes fram tills mars 2020. Men mycket bra att trafiken kommer igång igen.

Johan Wallenberg
2022-02-09 19:41

Leap har opererat hela Covid, Sverige,Finnland,Norge.Väldigt starkt gjort då andra låg ner och skrek! Lätt att stå och skrika sig hes när staten smörjer med skattepengar. Nej jag står i alla fall upp och applåderar och hoppas på att mångfall kan få existera även i framtiden, Heja! Heja!

Upp med händerna
2022-02-09 19:06

Förslagsvis kan man satsa på upphandlingen i höst. Detta skulle tillsammans med ARN-OER och ARN-HAD kunna bli en stabil grund för bolaget.
/Trevlig onsdagsafton

Giorgy
2022-02-09 14:23

Om Leap kämpat för att få igång de enda vettiga linjer som fanns och nu tappat dessa till andra bolag vad ska Leap kunna ” komma tillbaka till”?

Göran
2022-02-09 11:34

Trist med dessa dagsländor som kommer och går. Finns inga riktiga bolag som utöver snabba pengar vill vara till tjänst under en längre tid?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten