Sunclass Airlines stabiliserar flygplansflottan
Publicerad den 26 september 2023En ny A330-900 är på plats. Ytterligare en på väg in tillsammans med en tionde A321. Nu stabiliseras flottan hos Sunclass Airlines som nu är det största charterflygbolaget i Skandinavien.
Sunclass Airlines har haft det lite motigt med långlinjeflottan i väntan på att de nya A330-900neo ska anlända. En av långlinjemaskinerna OY-VKI, en A330-200, har tillbringat en hel del tid i hangaren för upprepade tekniska bekymmer vilket tvingat fram inhyrning av en A330 från HiFly. Den andra av trotjänarna OY-VKF på väg ut sedan den satts ut till försäljning.
Den är ersatt av en helt ny A330-900neo som levererades innan sommaren, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare. Den kompletteras med ännu en A330-900neo som enligt planerna ska vara på plats i slutet av november och tillsammans ger de båda nya maskinerna en uppgradering av långlinjeflottan för framtiden. I väntan på att den andra av de nya maskinerna ska anlända flyger OY-VKI en del av trafiken och stannar sedan kvar som resurs under kommande vintersäsong.
– Det ger oss lite luft i flottan och kommer att användas till en del flygningar under vintersäsongen och inte bara stå på backen, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving till Flygtorget.
Förnyelsen av flygplansflottan innebär också att en tionde A321 är på väg in, den första neon för övrigt som nu får slutfinish hos Airbus i Hamburg. Det föryngrar åldern även på medeldistansmaskinerna där några har passerat 20 år men de flesta är ungefär hälften så gamla.
Med de nya leveranserna och med en och annan övervintrande maskin har Sunclass cirka dussinet flygplan i flottan. Det kan inget av de andra charterbolagen i Skandinavien möta, varken i antal flygplan eller antal stolar. En hastig och översiktlig summering placerar Jettime som nummer två med 11 Boeing 737, följd av Braathens som när samtliga leveranser är klara ska ha fyra-fem A319 och tre A320. Tuifly Nordic och Air Seven är också med i den av allt att döma pånyttfödda charterflygbranschen. Utvecklingen syns tydligt nere i Europa där chartertrafiken i kombination med ”seat-only” växer kraftigt. Det har i sin tur skapat en ny marknad för wetlease-bolagen, bland andra polska Enter som nu har tagit hem ett stort kontrakt med TUI. Sunclass har dock ingen ambition att sätta av resurser till ACMI, menar Claes Pellvik.
– Vårt uppdrag är att fylla Sunclass med resenärer från Ving, Spies och Tjäreborg och det har vi fullt upp med, säger han.