Svartlistade flygbolag – EU uppdaterar
Publicerad den 1 december 2023Kommentarer
Faran för flyget är alla trigger happy i krig och krigsliknande tillstånd som det Ukrainska planet som blev nerskjutet på väg mot Kiev, Malaisian, det civila Iranska passagerar planet över persiska viken, kal 007 etc etc många döda här flera tusen.
Det här borde kunna undvikas med teknik
Tcas eller mer specifika transponder koder och att alla flighter övervakas i realtid av EASA och ICAO från inlämnad färdplan till avslutad flygning.
Konstiga kommentarer. När en flygverksamhet utgör en säkerhetsrisk ska man förbjuda den.
Men vad ska vara anledningen till att förbjuda försäljning av biljetter? När en bolag wetleaser en maskin av ett annat bolag finns det väl inget säkerhetsrisk.
De borde lyssna mer på dig som har stenkoll. Oavsett vad var det en fruktansvärd händelse. Och i grunden håller jag med dig.
“Bengt” ICAOs (Fns flygorgan) regler är solklara det är absolut förbjudet att fila en färdplan flyga över ett land i krig, det finns inga särregler, du har 0 koll.
EASA är den Europeiska luftfartsorganisationen som även den har 0 koll, de har direkt acces till alla färdplaner.
Den flygkorridoren var en vanlig rutt österut. Jag var ombord SQ351 från CPH-SIN 2 veckor innan MH17
var det ikke så at svært mye Asia-trafikk både da, og frem til 24 Feb 22, gikk over Ukraina ! De var ikke alene i luftrommet, Malaysian
var det ikke så at svært mye Asia-trafikk både da, og frem til 24 Feb 22, gikk over Ukraina ! De var ikke alene i luftrommet, Malaysian
Är ju intressant hur EASA/ICAO fortsätter och acceptera att man har färdplaner över Ryssland in i och ut från EU. Som det är nu så drabbas ju bara våra egna bolag. Dags å börja visa Ryssarna var skåpet ska stå å sluta å acceptera halvmesyrer.
Du verkar ha noll koll. Ukraina hade inte samma restriktioner då. Ett SQ plan passerade någon halv minut tidigare, samma rutt. Konsekvenserna är oavsett ödesdigra och visar precis vad Moskva/Kreml är för kreatur.
”Listan förbjuder nämligen bara flygbolag att använda sina egna flygplan i EU?!?!” Vad är då poängen att ens ha listan om bolag kan komma undan den?! Typiskt europa, naivt och korkat som vanligt.
Hur kunde EASA tillåta Malaisian flygbolaget + flera andra att fila färgplaner med rutt över Ukraina som då även var i krig, med ödestigna konsekvenser,
en grov överträdelse av ICAOs bestämmelser, förbjudet flyga över länder i krig.
Kanske EASA ska startlistan.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten