Svartlistade flygbolag – EU uppdaterar

Publicerad den 1 december 2023
Kommentarer
Fly Bagdad är ett av 129 flygbolag som är förbjudna att passera EU-ländernas luftrum. Flygbolagen bedöms ha en otillräcklig säkerhetstillsyn från sina respektive länders luftfartsmyndigheter.
Europeiska unionens flygsäkerhetslista – annars känd som EU Flight Blacklist är ett register över alla flygbolag som är förbjudna att bedriva verksamhet inom Europa på grund av bristande säkerhetstillsyn av luftfartsmyndigheterna och flygbolagen själva. I den senaste uppdateringen av flygsäkerhetslistan förbjöds Fly Bagdad att trafikera flygplan i EU:s luftrum.
 
Det Bagdad-baserade flygbolaget har inte genomfört några flygningar med sina flygplan till EU under de senaste månaderna, utan flyger bara till Istanbul i grannlandet Turkiet. Enligt Ch-aviation-data har Fly Baghdad 11 flygplan i sin flotta: en Boeing 737-700, fem 737-800, tre 737-900ER, en Mitsubishi CRJ200ER och en CRJ900ER. 
 
Iraks andra flygbolag, Iraqi Airways, är också med på flygsäkerhetslistan, men flyger trots detta till Berlin, Köpenhamns, Düsseldorf, Frankfurt Airport och Münchens. Dessa flygningar har opererats av Turkiet-baserade Tailwind Airlines Boeing 737-800, vilket är ett sätt att komma undan flygförbudet. Listan förbjuder nämligen bara flygbolag att använda sina egna flygplan i EU. Wet lease-verksamhet med besättningar och flygplan som tillhandahålls av andra flygbolag är fortfarande tillåtna. 
 
Förutom de 22 ryska flygbolagen är följande sex flygbolag förbjudna att trafikera EU:s luftrum: Air Zimbabwe, Avior Airlines (Venezuela), Blue Wings Airlines (Surinam), Iran Aseman Airlines, Fly Bagdad och Iraqi Airways.
 
Även Nepals 20 flygbolag är med på listan. Sedan 2013 har Europeiska unionen ansett att de lokala luftfartsmyndigheterna i Nepal är allvarligt bristfälliga i sin säkerhetstillsyn.
 
Ryska flygbolag är självklart kvar på listan. På grund av de olagliga beslagtagandena och omregistreringarna har ryska flygplan inte längre ett giltigt luftvärdighetsbevis, och de ryska myndigheterna har inte kunnat garantera deras luftvärdighet.
 
Beslut enligt EU:s flygsäkerhetslista baseras på internationella säkerhetsstandarder, särskilt de standarder som fastställts av Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO).
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-12-05 08:40

Faran för flyget är alla trigger happy i krig och krigsliknande tillstånd som det Ukrainska planet som blev nerskjutet på väg mot Kiev, Malaisian, det civila Iranska passagerar planet över persiska viken, kal 007 etc etc många döda här flera tusen.
Det här borde kunna undvikas med teknik
Tcas eller mer specifika transponder koder och att alla flighter övervakas i realtid av EASA och ICAO från inlämnad färdplan till avslutad flygning.

Jens
2023-12-04 21:58

Konstiga kommentarer. När en flygverksamhet utgör en säkerhetsrisk ska man förbjuda den.

Men vad ska vara anledningen till att förbjuda försäljning av biljetter? När en bolag wetleaser en maskin av ett annat bolag finns det väl inget säkerhetsrisk.

Bengt
2023-12-04 16:06

De borde lyssna mer på dig som har stenkoll. Oavsett vad var det en fruktansvärd händelse. Och i grunden håller jag med dig.

thomas
2023-12-03 10:41

“Bengt” ICAOs (Fns flygorgan) regler är solklara det är absolut förbjudet att fila en färdplan flyga över ett land i krig, det finns inga särregler, du har 0 koll.
EASA är den Europeiska luftfartsorganisationen som även den har 0 koll, de har direkt acces till alla färdplaner.

Roadrunner Sweden
2023-12-03 08:04

Den flygkorridoren var en vanlig rutt österut. Jag var ombord SQ351 från CPH-SIN 2 veckor innan MH17

pf
2023-12-02 21:34

var det ikke så at svært mye Asia-trafikk både da, og frem til 24 Feb 22, gikk over Ukraina ! De var ikke alene i luftrommet, Malaysian

pf
2023-12-02 21:34

var det ikke så at svært mye Asia-trafikk både da, og frem til 24 Feb 22, gikk over Ukraina ! De var ikke alene i luftrommet, Malaysian

Olof
2023-12-02 16:00

Är ju intressant hur EASA/ICAO fortsätter och acceptera att man har färdplaner över Ryssland in i och ut från EU. Som det är nu så drabbas ju bara våra egna bolag. Dags å börja visa Ryssarna var skåpet ska stå å sluta å acceptera halvmesyrer.

Bengt
2023-12-02 13:17

Du verkar ha noll koll. Ukraina hade inte samma restriktioner då. Ett SQ plan passerade någon halv minut tidigare, samma rutt. Konsekvenserna är oavsett ödesdigra och visar precis vad Moskva/Kreml är för kreatur.

Johan
2023-12-02 08:12

”Listan förbjuder nämligen bara flygbolag att använda sina egna flygplan i EU?!?!” Vad är då poängen att ens ha listan om bolag kan komma undan den?! Typiskt europa, naivt och korkat som vanligt.

thomas
2023-12-01 14:41

Hur kunde EASA tillåta Malaisian flygbolaget + flera andra att fila färgplaner med rutt över Ukraina som då även var i krig, med ödestigna konsekvenser,
en grov överträdelse av ICAOs bestämmelser, förbjudet flyga över länder i krig.
Kanske EASA ska startlistan.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten