Tre flygbolag tar över efter Avies
Publicerad den 26 mars 2015Den 6 mars sa Trafikverket upp avtalet med Avies som var upphandlade att flyga sträckorna Pajala-Luleå, Sveg-Arlanda och Torsby/Hagfors-Arlanda nu dragits in. Samtidigt har det förlängda avtal som flygbolaget fick för ytterligare fyra år, även det dragits in.
– Vår bedömning är att Avies inte lever upp till de reglerade avtalskraven i tillräcklig omfattning för att vi ska kunna tillgodose denna tillgänglighet, utan snarare har uppvisat allvarliga brister i sin yrkesutövning. Vi måste därför bryta dessa avtal för att kunna säkerställa en fungerande trafik med god kvalitet på dessa flygsträckor, sa Stefan Engdahl, planeringsdirektör på Trafikverket när beslutet offentliggjordes.
Med Avies försvann även flygtrafiken på de tre sträckorna och Trafikverket satte omedelbart igång med att fylla tomrummet fram till att den nya avtalsperioden träder i kraft den 25 oktober i år. Genom en direktupphandling finns nu operatörer för trafiken som enligt planerna ska kunna vara igång redan på måndag.
– Vi är glada att så snabbt kunna presentera en bra lösning för de berörda regionerna under tiden fram till att det nya fyraåriga avtalet tar vid i slutet av oktober.
Det blir de tre flygbolag som även ansvarar för trafiken kommande fyra år som delar på flygningarna.
Torsby-Hagfors-Arlanda: Flexflight ApS
Sveg-Arlanda: Nextjet AB
Pajala-Luleå: Jonair AB
Det är alltså samma tre flygbolag som även efter den 25 oktober i år ska dela på den upphandlade trafiken. Enda skillnaden är att Nextjet enbart flyger trafiken till Sveg under det kommande halvåret och sedan lämnar över till Flexflight. Det nya avtalet för den upphandlade trafiken hösten 2015 till hösten 2019 ser ut så här:
Hemavan–Vilhelmina–Arlanda. Sträckan kommer trafikeras av Nextjet AB
Torsby–Hagfors–Arlanda. Sträckan kommer trafikeras av FlexFlight. ApS
Pajala–Luleå. Sträckan kommer trafikeras av Jonair AB
Sveg–Arlanda. Sträckan kommer trafikeras av FlexFlight ApS
Östersund–Umeå. Sträckan kommer trafikeras av FlexFlight ApS
Kommentarer
Bla använder de…..Avies ??
Vad händer med Mora?
Nu anges bara Arlanda-Sveg. Tidigare ju denna linje via Mora?
Sträckan Pajala-Luleå är en stendöd linje å borde int ens få finnas….Antalet pax uppgick i snitt till 6 i månaden. Fullständigt vansinne med dessa linjer. Dessa 6 pax kan lika gärna ta bussen….Som alla andra
Medtag STOR påse.
Det är väl Direktflygs gamla som de leasar ut till dessa bolag när Direktflyg ombildades till resebyrå. Familjen Sahlen äger väl fortfarande ett leasingbolag?
Den 7 april 2015 är det trafikstart för våra nya linjer Torsby-Arlanda v.v. och Hagfors-Arlanda v.v i samarbete med FlexFlight och AIS Airlines.
Vi kommer att trafikera linjen med två dagliga rundturer måndag-fredag.
Flygplanstypen Jetstream32 ( J32) är ett turbo-prop flygplan utrustat med tryckkabin och toalett och har plats för 19 passagerare.
AIS Airlines opererar idag förutom två linjer i egen regi ut från Borlänge trafiken på sträckan Åre/Östersund-Umeå för Direktflygs räkning.
Vad använder sig flexflight av för flygplan?
Som jag förstår det är det AIS och Jetstream? Någon som har koll?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten