Tvist om Terminal 2 “slutligen” avgjord
Publicerad den 14 december 2004Den segslitna tvisten om kostnadsansvar för Arlandas Terminal 2 avgjordes i Högsta Domstolen för drygt 2 år sedan (läs artikel) med att LFV fick ersätta SAS med cirka 600 miljoner.
Processen har nu gått ännu ett varv. Luftfartsverket begärde efter HD-utslaget resning och hävdade domvilla och rättegångsfel. Man menade bland annat att det skulle ha inhämtats förhandbesked från EU.
Den 9 december avslog Högsta Domstolen Luftfartsverket yrkande vilket sannolikt sätter en slutlig punkt för denna tvist. (Läs om bakgrunden till tvisten nedan)
Bakgrund
Terminal 2 uppfördes 1990 för att användas för svensk inrikestrafik. Marknaden var då reglerad och SAS och Linjeflyg var de enda inrikesoperatörerna på Arlanda. Sedermera avreglerades den svenska
inrikestrafiken och SAS förvärvade Linjeflyg.
I samband med avregleringen gick Luftfartsverket över från avtalsreglerade avgifter till taxebaserade avgifter. SAS fick, förutom att betala i enlighet med det nya taxebaserade avgiftssystemet, även
fortsätta att betala en stor del av kostnaderna för Terminal 2.
SAS menade att Luftfartsverket belastat SAS med för höga avgifter. Avgifterna borde istället ha beräknas efter den taxemodell som används vid andra flygterminaler i Sverige.
1996 valde SAS att inleda en rättslig process för att få saken prövad i domstol.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten