Vaktpost i skyn!
Publicerad den 11 november 2005Några korta rader om Boeing E-3 Sentry AWACS (bilden)
Boeing E-3 Sentry AWACS (Airborne Warning and Control Systems) är idag ett känt flygplan världen över. Sentry som för övrigt är det engelska/amerikanska ordet för vaktpost. En vaktpost som används som
en flygande kommando/stridsledningscentral.
AWACS baseras på den civila flygkroppen av Boeing 707-320B. En underbar klassisk airliner som flög första gången i slutet på 1959! Första kunderna på -320 versionen var TWA och PanAm. En uthållig gammal "dam" som i denna konfiguration av E-3 Sentry flyger nonstop i 11 timmar innan den behöver fylla på bränsle. Detta
med en räckvidd på 9250 km.
Det största kännetecknet på AWACS är den stora roterande radardomen som är byggd ovanpå flygkroppen.Radarn är byggd och utvecklad av Northrop Grumman. Den är en så kallad "look-down" radar med en räckvidd på drygt 30 mil när det gäller lågflygande objekt.På medium och hög höjd är räckvidden längre. Den har en 360 graders vy av horisonten. Radardomen har en diameter på 9,1 meter och är 1,8 meter tjock. Den sitter monterad på två stöttor 3,33 meter över flygkroppen.
Utvecklingen och utprovningen av E-3 AWACS började redan 1975 , men den första E-3A levererades till U.S.Air Force i mars 1977 och mottogs av 552nd ACW (Air Control Wing) på Tinker Air Force Base
Oklahoma. Nyligen fanns det 28 E-3A baserade på Tinker. Ytterligare några baserade hos Pacific Air Force vid Kadena Air Base i Japan. Dessutom någon vid 962nd AACS (Airborne Air Control Squadron) på Elmendorf Air Force Base i Alaska.
Totalt byggdes 68 st E-3 Sentry AWACS men två stycken är avskrivna på grund av följande haverier:
U.S.Air Force miste en på grund av fågelkollision med kanadagäss i september 1995 i Alaska. Gässen slog in i flera motorer under “rotating speed” och planet gick inte att kontrollera. Det kraschade i skogen ca 2 km från flygbasen. Totalt var det 24 personer ombord där tyvärr samtliga omkom. NATO förlorade en av sina AWACS vid en avbruten start också på grund av fågelkollision med fiskmåsar i Grekland i juli 1996. Man lyckades dock avbryta starten men planet “overran the runway” bröts sönder och totalförstördes. Ingen skadades dock allvarligt.
Besättning på E-3 Sentry varierar mellan 4 flight crew +13 st AWACS specialister på E-3A och 4 flight crew +17 st AWACS specialister på E-3 B/C.
Idag finns 66 st AWACS fördelade på U.S.Air Force 33 st, Saudi Arabian Air Force har fem st, NATO 17 st, England har sju st som kallas AEW (Airborne Early Warning) i den engelska versionen och slutligen Frankrike fyra st under beteckningen E-3 SDA Sentry.
Den sista E-3 Sentry byggdes 1991 och kommer att ersättas av en modifierad Boeing 767 AWACS som erbjuder 50 procent mer utrymme. Japan Air Self Defence Force (Nihon Koku Jieitai) har redan fått
fyra stycken nya Boeing 767 AWACS till sin flotta.
Flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten