Vinst för Volvo Aero 2004: 377 milj SEK
Publicerad den 13 februari 2005Volvo Aeros lönsamhet minskade kraftigt i slutet av 2004. För det fjärde kvartalet redovisar Volvo Aero ett rörelseresultat (vinst) på 7 miljoner kronor, vilket visserligen är bättre än ett år tidigare (-47), men en kraftig försämring jämfört med årets tre första kvartal.
Försäljningen under det fjärde kvartalet stannade på 1,814 miljoner kronor, 14 % lägre än året innan (2,094). Räknar man bort dollareffekten var nedgången 7%. Rörelsemarginalen var 0,4 % (mot minus 2,2 ett år tidigare.)
Under 2004 har vinsten under de tre första kvartalen varit 101, 173 respektive 96 miljoner kronor. Att lönsamheten gått ner så markant under fjärde kvartalet beror bland annat på den lägre dollarkursen och minskade försäljningsvolymer under perioden.
Volymnedgången beror i sin tur delvis på att redovisningen av levererade RM12-motorer ändrades under 2003, vilket får effekter på 2004 års redovisning. Men den minskade försäljningen och lönsamheten har framför allt sin grund i att problemen inom eftermarknadsaffären fortsätter. Inom Engine Services fördjupades nedgången ytterligare under det fjärde kvartalet.
Produktområdet Engines redovisar ett mycket bra resultat, då särskilt tillverkningen av komponenter och reservdelar till civila flygmotorer, i såväl Trollhättan som Kongsberg. För hela 2004 redovisar Volvo Aero en försäljning av 6,925 miljoner kronor (mot 8,030 miljoner året innan). Rörelseresultatet blev 377 miljoner (jämfört med -44 året innan). Rörelsemarginalen blev 5.4% (- 0,5%).
2004 innebar en återhämtning för Volvo Aero-gruppen resultatmässigt, trots vikande försäljning. Under fjärde kvartalet sjönk resultatet kraftigt, i allt väsentligt beroende på låga volymer inom Engine Services. Vi ser ännu ingen ökad efterfrågan på våra motortyper.
Uppgången fortsatte för flyget
Uppgången inom flygindustrin fortsatte under fjärde kvartalet 2004. Även om trafiktillväxten under det sista kvartalet har minskat, överskrider tillväxttakten trots allt det långsiktiga historiska medeltalet. Flygtrafiken under 2005 förväntas öka i linje med den historiska trenden inom industrin.
Stora trafikvolymer betyder dock inte nödvändigtvis stora vinster för flygbolagen och intjäningen inom de olika flygbolagen varierar avsevärt. Medan lågbudgetsektorn fortsatte sin starka utveckling under 2004, var många flygbolag, främst i USA, starkt pressade av minskande vinster och höga bränslepriser.
Orderingången förbättrades starkt
Orderingången för stora kommersiella flygplan förbättrades starkt under det fjärde kvartalet 2004. Airbus meddelade att man fått 181 nya order under kvartalet och Boeing hade fått 81 order, vilket totalt innebär en orderingång på 262 flygplan. Detta är en förbättring på 32%, jämfört med föregående kvartal. Flygplanstillverkarna levererade 163 flygplan under de tre sista månaderna 2004, jämfört med 130 flygplan under det tredje kvartalet. Orderingången ökade från 2 491 vid slutet av september till 2 597 vid slutet av året.Viktigt avtal om GEnx
I december tecknade Volvo Aero och General Electric Company ett kontrakt som innebär att Volvo Aero får ansvaret för utveckling och tillverkning av tre stora komponenter i den nya motorn GEnx. För Volvo Aero handlar det om den hittills största investeringen i ett nytt civilt flygmotorprogram. Företaget förväntar sig en omsättning på 20 miljarder kronor om projekterad försäljningsuppskattning uppnås. GEnx-motorn kommer att sitta på de nya flygplanen Boeing 787 Dreamliner och nya Airbus A350.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten