West Atlantic tar hem nytt fiskkontrakt
Publicerad den 25 januari 2024Kommentarer
757an är owerpowered så kul komma till användning i detta, SAS har nästan alltid negligerat cargot, märkligt, det finns pengar att göra, behöver heller ingen cabin crew catering ev hotac om teknik etc etc och alltid full load, upp till mtow.
A321BCF??? A330BCF??? BCF står för Boeing Converted Freighter.
Far cargo driver detta i egen regi, flygplanet är ägt av Färöarnas rikaste medborgare som är ägare i fisk odlingen. Piloterna är enbart från Färöarna. Så tyvärr för svensk del så är det bara inhyrning i West Atlantics AoC och inget mer.
Anar att FarCargos 757 piloter följer med över till West Atlantic och fortsätter denna operation som tidigare.
I övrigt har West Atlantic Sweden ingen bas i Sverige för crew. Endast Köpenhamn för piloter, finns 2 flygplan.
Det är väl inte bara frakten som tynar bort. Allt svenskt flyg är ju på samma väg, utför alltså!
Givetvis har West Atlantic Sweden ytterst utländska ägare; likt BRA, SAS, Norwegian och Novair hade. Men likväl registrerat i Sverige och med rötter här. Amapola är svenskt. Men flyg är globalt ändå. Om detta ger några svenska pilotjobb må andra svara på.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten