
Wizz Air lämnar norsk inrikes
Publicerad den 2021-05-31 00:00av Redaktionen Uppdaterad den 2025-01-15 21:04Det blev sju tumultartade månader. Nu drar sig Wizz Air ut från inrikestrafiken i Norge som fortsätter att vara hårt konkurrensutsatt. Wizz Air fortsätter dock att flyga utrikes från Norge.
Det var i november förra året som Wizz Air levererade den överraskande satsningen på inrikestrafik i Norge. Inte minst var det överraskande med tanke på att Covid-19 då fortsatt lamslog stora delar av flygtrafiken. Satsningen var dessutom väl tilltagen: Först bas i Oslo och linjer till de stora städerna: Bergen, Stavanger, Trondheim och Tromsö. Sedan bas i Trondheim med flygningar på tvären i Norge. När det såg som mest ambitiöst ut hade Wizz drygt dussinet linjer på flygprogrammet för den norska inrikestrafiken.
Men nu är det slut: Wizz Air lägger ner hela inrikessatsningen i Norge. Redan i fredags försvann möjligheterna att boka flygningarna och den 13 november är det slutfluget.
Förklaringen från flygbolaget är att det inte är kommersiellt lönsamt att lägga resurser i Norge. Men det är inte dålig biljettförsäljning där priserna startat på 200 kronor, som spökar utan det faktum att de andra flygbolagen i Norge har fått statligt stöd vilket och alltså kan operera på helt andra ekonomiska grunder, enligt ledningen för Wizz.
Det menar norska analytiker är en förskönande omskrivning av verkligheten och anser bland annat att Wizz hade kalkylerat med att Norwegian inte skulle överleva och att det därför skulle gå att ta ett grepp om lågprissegmentet. Dessutom hade knappast någon räknat med att det skulle startas ett helt nytt flygbolag i Norge, Flyr, med ett inledande fokus på inrikes till tämligen hanterbara priser. Faktum är att Flyr lanserades samma vecka som Wizz Air presenterade sina inrikesplaner.
Ytterligare faktorer som påverkar beslutet att lämna marknaden knappt sju månader efter lanseringen, är naturligtvis pandemin. Den norska regeringen har inte velat släppa på restriktionerna i samma utsträckning som i andra länder vilket påverkat möjligheterna att resa i landet. Wizz lämnar dock inte utrikesflygningarna till och från Norge. Flygbolaget har sedan länge ett starkt fästa med trafik till 12-14 destinationer och ökade på det flygprogrammet så sent som för ett par veckor sedan.
Norge är fortsatt ett land där inrikesflyget är en viktig del av infrastrukturen. När Wizz nu lämnar blir det lite lättare att andas för SAS och Norwegian och på sikt också det nystartade Flyr. Även Widerøe är till del en konkurrent på några av de större städerna. Det innebär alltså att konkurrensen på den norska inrikesmarknaden fortsatt är hård. Men det är knappast troligt att något av de kvarvarande flygbolagen kommer att sjösätta kampanjer med biljettpriser ner till 49 kronor enkel väg.