Norwegian planerar sale-lease-back på 140 flygplan
Publicerad den 29 oktober 2018Kommentarer
Herregud så mycket spekulationer.. Det finns fantastiskt kapital i Norwegian. Höga kostnader pga expansion de senaste åren har resulterat i mörka kvartalssiffror. Det Norwegian gör nu är att se över lösgöring av kapital för att säkra ekonomin i vinter. Det finns kapital i företaget och ett fantastiskt värde i såväl bolaget som dess namn.
Vågar man boka biljetter med dem?
Det borde vara lugnt ändå?
Til «Tailspin»; Litt pinlig at en nordmann uttaler seg på svensk side uten å ha en anelse om hva som forgår. Norwegian tjener kun penger hvert år i Q3. Om oljeprisen holder seg høy i vinter ligger det an til ett tap på 5 til 6 milliarder fram til neste sommer. Derav behovet for å redde stumpene ved «sale-lease-back» som innebærer større fleksibilitet, men i lengden enda høyere driftsutgifter.
Norwegian har i dag en renten-Renee gjeld på 33 milliarder NOK. Lykke Til…
Sv SAS-A340, Kanskje du bør være mer opptatt av hva som skjer med SAS A340 ved brenslehöjninger? Ikke vet jeg hva din agenda er for å ikke godta fakta om nordens største flygbolag.
Enligt Norwegians finanschef räcker pengarna (8 Miljarder) att klara sig för en del bränslehöjningar och över den financiellt svaga vintern….
Whatabout SAS ??
Detta har inget med SAS att göra, det är helt oväsentligt för NAS om SAS tjänar pengar eller inte det väsentliga är att NAS börjar tjäna pengar
“Tailspin”, leser du i det hele tatt stykket før du kommenterer? Norwegian tjener penger, ikke taper….
Norwegian hadde 1,5 millliarder SEK i overskudd i siste kvartal. De har en moderne flåte, på 155 fly, er innovative og strategisk dyktige. Der av interessen fra Europas største bolag, IAG og Lufthansa. Har en markedsverdi på 10 mrd (SAS 7) -Du må nok lære din ABC.
Detta handlar inte om SAS utan enbart om Norwegian och dess dåliga ekonomi!
Men om man ska jämföra så handlar flygbolag om att tjäna mest pengar inte om att transportera flest PAX! SAS transporterar långt färre PAX än Norwegian och med sämre kabinfaktor men tjänar miljarder medan Norwegian förlorar miljarder. Det är detta som Norwegian måste ta tag i!
Slutligen konkurrens är bra så SAS behöver NAS och tvärtom!
Norwegian eier langt flere plan, enn for eksempel SAS. De har også langt større verdi, da de er nyere. Noen forstår heller ikke at det er fleste-parten av de nye planen som skal selges. Ikke de eksisterende.
Utan ett enda flygplan, vad är då “värdet” i Norwegian?
Är Ryanair bara värt 7 miljarder, jag har svårt att tro det..
De tjener penger på salg om bord også, Foliehatten. Flere selskaper vrir inntektsgrunnlaget over fra billett salg, til bl.a salg om bord. Kan ikke kun se på billettinntektene, og avgjøre om selskapet tjener penger. Ryanair tjener vel det meste av sin inntekt på tilleggsinntekter utover billettsalg!
Forunderlig kommentarer. Virker som man ikke forstår hva verdier er i det hele tatt. Det betyr lite om man har gjeld, hvis man har store verdier i bolaget. I dag er Norwegian verdt 10 milliarder kroner. Konkurrenten, bare 7. Punktum.
Vet ej hur du bor, men jag gissar att du bor i en belånad bostad, som du betraktar som din egen.
Vad är skillnaden mot DY?
tyvärr tyder på akut accelererarande likviditetsbrist, och att bolaget hamnar i leasingbolagens händer fullt ut.
Av 151 flygplan.
Är det så stor skillnad mellan bolagen…?
vore det om man hade koll på DY’s tidigare uttalanden, angående sale/leaseback.
Hur tror ni att t.ex SAS finansierar sina flygplansköp. Sale/leaseback är mycket vanligt.
Problemet är att många inte förstår, hur flygplansaffärer funkar.
Det er iallefall greit at man innrømmer man er SAS-ansatt. Norwegian har enorme verdier i nye, moderne fly. En stor del av dem er eid av NAS. Resultater opp, aksjekurs opp og milliarder på vei inn i bolaget. Facts kill.
Hoppas verkligen att Norwegian klarar sig, annars kommer bara skitbolaget Ryanair och tar över.
Men du skriver att Norwegian tjäner pengar. Det är tydligen inte på att flyga pax, intäkt 0.40 US dollar/stol/km kostnader 0.43 pr stol/ km
Hoppas verkligen att Norwegian klarar sig, annars kommer bara skitbolaget Ryanair och tar över.
Men du skriver att Norwegian tjäner pengar. Det är tydligen inte på att flyga pax, intäkt 0.40 US dollar/stol/km kostnader 0.43 pr stol/ km
Om! Kostnaden för att få in 8 miljarder till den dagliga driften kostar mer än 8 miljarder, låt oss säga 10 miljarder så är det en desperat åtgärd!
Svårt att tro att detta skulle vara en vinstaffär för Norwegian men dock en räddningsplanka tills man genererar positva siffror!
De får in pengar just nu men drar på sig högre kostnader när de istället ska leasa tillbaka planen. BOC aviation eller vem nu partnern blir vill självklart tjäna pengar.
Troligen är alternativet att fortsätta låna pengar och köpa plan ännu dyrare, Norwegians ansträngda finansiella situation gör det nog väldigt dyrt att ta fler lån.
“Flygplan man äger” känns smått komiskt när de är belånade över taknocken..
Något måste man göra och såvida kunderna inte vill betala mer än de gör så finns det väll inga andra utvägar?
Känslan är att man öppnar den ena nöd dörren efter den andra…..
Her er det flere som vet lite, og uttaler seg på feil grunnlag. Øk viten om noe, før dere uttaler dere! Norwegian sa allerede FØR kjøpet av Airbus, at det kunne bli et kjøp/salg om dealen ble god. De tjener også penger, og er ikke nær konkurs! Flaut å lese noen av innleggene.
Ner från nästan 400 till 200 sedan juli 2016 så 17% upp är marginal händelse
Känslan kring Norwegian är att det bara är en tidsfråga innan sagan är över men hoppas att jag har fel..
Det vil styrke Norwegian ytterligere. Det var aldri meningen at de skulle beholde alle flyene i e ne bestillingene. Det er snakk om å få inn 8 milliarder ifølge dn.no. Aksjekursen er opp over 17% de siste uken.
Problemet för Norwegian är att man pga den dåliga ekonomin hamnar i en gisslan situation i varje förhandling och affärsuppgörelse
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten