Norwegian planerar sale-lease-back på 140 flygplan

Publicerad den 29 oktober 2018
Kommentarer
En försäljning av över etthundra flygplan skulle ge Norwegian det kapital som flygbolaget behöver. En sådan affär verkar nu vara på väg.
 I dagarna levererade Norwegian en bra kvartalsrapport med ett stabilt överskott på närmare två miljarder. En del i det var intäkter från försäljningen av sammanlagt åtta flygplan, de två sista försvann dagarna innan rapporten presenterades. Att Norwegian tänker börja sälja av en del av flottan äring 
         
Norwegians flygplansflotta har växt kontinuerligt från 6 flygplan 2002 till 164 flygplan när 2018 är slut. Tillväxten fortsätter sedan, enligt Norwegians egen strategi, till 212 flygplan år 2020. Det är de stora beställningar som ligger kvar sedan 2012 när flygbolaget köpte 220 flygplan på ett bräde av Boeing och Airbus.
Frågan nu är hur stor del av de flygplanen som Norwegian själva ska äga. Norwegian för just nu samtal med ett antal finansiärer i Asien om en försäljning av upp till 140 flygplan. Det ska i så fall ske genom att lägga flygplanen i ett särskilt bolag som sedan samägs med en annan aktör varifrån Norwegian leasar tillbaka dem.
– I så fall blir det ett joint venture tillsammans med en annan aktör, sa Björn Kjos nyligen till norska dn.no.
Vilken den aktören bli är ännu oklart men en gissning är att den hör hemma i Asien. Där finns bland andra det kinesiska flygleasingföretaget BOC Aviation, idag ett av världens största på marknaden. En annan kandidat är BBAM som nyligen köpte 84 flygplan av Air Asia som därmed lösgjorde närmare en miljard dollar i kontanter till flygbolaget. En liknande manöver för Norwegian kan ge lika stora eller större summor, särskilt om de ursprungliga planerna på att sälja upp till 140 flygplan står fast. 
– Det handlar inte bara om att få in nytt kapital, lika viktigt är att finna en partner som kan finansiera flygplanen. Och inte minst att de är villiga att betala ett bra pris, säger Björn Kjos till dn.no.
Vilka flygplan det gäller är inte utsagt men det troliga är att merparten av Airbusflottan på hundratalet flygplan, både A320neo och A321LR tillsammans med de befintliga Boeing 737-800 och 737 MAX.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Marcus
2018-11-02 21:18

Herregud så mycket spekulationer.. Det finns fantastiskt kapital i Norwegian. Höga kostnader pga expansion de senaste åren har resulterat i mörka kvartalssiffror. Det Norwegian gör nu är att se över lösgöring av kapital för att säkra ekonomin i vinter. Det finns kapital i företaget och ett fantastiskt värde i såväl bolaget som dess namn.

Undrande
2018-11-01 22:45

Vågar man boka biljetter med dem?
Det borde vara lugnt ändå?

Roger
2018-10-30 20:53

Til «Tailspin»; Litt pinlig at en nordmann uttaler seg på svensk side uten å ha en anelse om hva som forgår. Norwegian tjener kun penger hvert år i Q3. Om oljeprisen holder seg høy i vinter ligger det an til ett tap på 5 til 6 milliarder fram til neste sommer. Derav behovet for å redde stumpene ved «sale-lease-back» som innebærer større fleksibilitet, men i lengden enda høyere driftsutgifter.
Norwegian har i dag en renten-Renee gjeld på 33 milliarder NOK. Lykke Til…

Tailwind
2018-10-30 19:12

Sv SAS-A340, Kanskje du bør være mer opptatt av hva som skjer med SAS A340 ved brenslehöjninger? Ikke vet jeg hva din agenda er for å ikke godta fakta om nordens største flygbolag.

SAS A340
2018-10-30 16:46

Enligt Norwegians finanschef räcker pengarna (8 Miljarder) att klara sig för en del bränslehöjningar och över den financiellt svaga vintern….

Tailspin
2018-10-30 15:06

Whatabout SAS ??

Detta har inget med SAS att göra, det är helt oväsentligt för NAS om SAS tjänar pengar eller inte det väsentliga är att NAS börjar tjäna pengar

Bjørn
2018-10-30 13:47

“Tailspin”, leser du i det hele tatt stykket før du kommenterer? Norwegian tjener penger, ikke taper….

Tailwind
2018-10-30 13:30

Norwegian hadde 1,5 millliarder SEK i overskudd i siste kvartal. De har en moderne flåte, på 155 fly, er innovative og strategisk dyktige. Der av interessen fra Europas største bolag, IAG og Lufthansa. Har en markedsverdi på 10 mrd (SAS 7) -Du må nok lære din ABC.

Tailspin
2018-10-30 12:50

Detta handlar inte om SAS utan enbart om Norwegian och dess dåliga ekonomi!
Men om man ska jämföra så handlar flygbolag om att tjäna mest pengar inte om att transportera flest PAX! SAS transporterar långt färre PAX än Norwegian och med sämre kabinfaktor men tjänar miljarder medan Norwegian förlorar miljarder. Det är detta som Norwegian måste ta tag i!
Slutligen konkurrens är bra så SAS behöver NAS och tvärtom!

Tailwind
2018-10-30 09:44

Norwegian eier langt flere plan, enn for eksempel SAS. De har også langt større verdi, da de er nyere. Noen forstår heller ikke at det er fleste-parten av de nye planen som skal selges. Ikke de eksisterende.

ABC@Tailwind
2018-10-30 05:53

Utan ett enda flygplan, vad är då “värdet” i Norwegian?
Är Ryanair bara värt 7 miljarder, jag har svårt att tro det..

Bjørn
2018-10-29 18:59

De tjener penger på salg om bord også, Foliehatten. Flere selskaper vrir inntektsgrunnlaget over fra billett salg, til bl.a salg om bord. Kan ikke kun se på billettinntektene, og avgjøre om selskapet tjener penger. Ryanair tjener vel det meste av sin inntekt på tilleggsinntekter utover billettsalg!

Tailwind
2018-10-29 16:53

Forunderlig kommentarer. Virker som man ikke forstår hva verdier er i det hele tatt. Det betyr lite om man har gjeld, hvis man har store verdier i bolaget. I dag er Norwegian verdt 10 milliarder kroner. Konkurrenten, bare 7. Punktum.

sv ABC
2018-10-29 16:20

Vet ej hur du bor, men jag gissar att du bor i en belånad bostad, som du betraktar som din egen.
Vad är skillnaden mot DY?

thomas
2018-10-29 15:49

tyvärr tyder på akut accelererarande likviditetsbrist, och att bolaget hamnar i leasingbolagens händer fullt ut.

Uno
2018-10-29 15:04

Av 151 flygplan.
Är det så stor skillnad mellan bolagen…?

DC-10
2018-10-29 14:32

vore det om man hade koll på DY’s tidigare uttalanden, angående sale/leaseback.
Hur tror ni att t.ex SAS finansierar sina flygplansköp. Sale/leaseback är mycket vanligt.
Problemet är att många inte förstår, hur flygplansaffärer funkar.

Tailwind
2018-10-29 14:32

Det er iallefall greit at man innrømmer man er SAS-ansatt. Norwegian har enorme verdier i nye, moderne fly. En stor del av dem er eid av NAS. Resultater opp, aksjekurs opp og milliarder på vei inn i bolaget. Facts kill.

Foliehatten
2018-10-29 13:40

Hoppas verkligen att Norwegian klarar sig, annars kommer bara skitbolaget Ryanair och tar över.
Men du skriver att Norwegian tjäner pengar. Det är tydligen inte på att flyga pax, intäkt 0.40 US dollar/stol/km kostnader 0.43 pr stol/ km

Foliehatten
2018-10-29 13:38

Hoppas verkligen att Norwegian klarar sig, annars kommer bara skitbolaget Ryanair och tar över.
Men du skriver att Norwegian tjäner pengar. Det är tydligen inte på att flyga pax, intäkt 0.40 US dollar/stol/km kostnader 0.43 pr stol/ km

Tailwind
2018-10-29 13:36

Om! Kostnaden för att få in 8 miljarder till den dagliga driften kostar mer än 8 miljarder, låt oss säga 10 miljarder så är det en desperat åtgärd!
Svårt att tro att detta skulle vara en vinstaffär för Norwegian men dock en räddningsplanka tills man genererar positva siffror!

B
2018-10-29 13:11

De får in pengar just nu men drar på sig högre kostnader när de istället ska leasa tillbaka planen. BOC aviation eller vem nu partnern blir vill självklart tjäna pengar.
Troligen är alternativet att fortsätta låna pengar och köpa plan ännu dyrare, Norwegians ansträngda finansiella situation gör det nog väldigt dyrt att ta fler lån.

ABC
2018-10-29 12:49

“Flygplan man äger” känns smått komiskt när de är belånade över taknocken..

Något måste man göra och såvida kunderna inte vill betala mer än de gör så finns det väll inga andra utvägar?

SAS A340
2018-10-29 12:15

Känslan är att man öppnar den ena nöd dörren efter den andra…..

Bjørn
2018-10-29 12:01

Her er det flere som vet lite, og uttaler seg på feil grunnlag. Øk viten om noe, før dere uttaler dere! Norwegian sa allerede FØR kjøpet av Airbus, at det kunne bli et kjøp/salg om dealen ble god. De tjener også penger, og er ikke nær konkurs! Flaut å lese noen av innleggene.

Tailspin
2018-10-29 10:29

Ner från nästan 400 till 200 sedan juli 2016 så 17% upp är marginal händelse

LG
2018-10-29 10:01

Känslan kring Norwegian är att det bara är en tidsfråga innan sagan är över men hoppas att jag har fel..

Tailwind
2018-10-29 10:01

Det vil styrke Norwegian ytterligere. Det var aldri meningen at de skulle beholde alle flyene i e ne bestillingene. Det er snakk om å få inn 8 milliarder ifølge dn.no. Aksjekursen er opp over 17% de siste uken.

Tailspin
2018-10-29 09:49

Problemet för Norwegian är att man pga den dåliga ekonomin hamnar i en gisslan situation i varje förhandling och affärsuppgörelse

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten