Två flygbolag klara för nya flygplatsen i Sälen
Publicerad den 15 april 2019Kommentarer
Allt som inte tjänar Arlanda är ett problem för Arlanda.
Med ett sånt komplicerat luftrum, där in och utflygningar berör norskt luftrum till stor del, är det bäddat för byråkratiskt krångel i allra högsta grad. Norrmännen kommer inte att prioritera annat än sin egen trafik. Jag gratulerar SMA till ett snabbt bygge men det är mycket kvar innan det flygs.
Men hallå!? Hur kan det här vara ett problem för Gardemoen? Är t.ex Skavsta ett problem gör Arlanda?
EasyJet sägs vara klara. Ryan är också intresserade iaf.
Läste detta för länge sedan så jag spekulerar naturligtvis endast. Så jag är verkligen inte “mini-påve” som någon annan skrev i något sammanhang här.
Men iaf. Blir mycket intressant att följa detta.
//Dracula
Kan tänka mig det är Direktflyg och Leap som är klara Bolag.. tur dom byggde 2500m bana.
Om det var BA,SAS, United… Då hade alla vetat det
När Sälen flygplats får sina tillstånd på plats, om någonsin, tvingas Gardemoen till restriktioner. Vilken flygplats är viktigast för norrmännen. Låt oss se!
LFV/SAAB får ersätta Avinor för utbildning av ny och befintlig personal. Inte billigt och fler överraskningar kommer garanterat. Enklare att kompromiss om överflygande trafik.
När Sälens flygplats är i bruk så kan flygtrafiken från Mora flyttas över till Sälen. Mora flygplats kan därmed läggas ner.
Menar du att Luftfartstilsynet i Norge ska skynda på som vår svenska tillsynsmyndighet gör när LFV ligger på. Nä, Tilsynet i Norge är seriösa och kommer inte att springa fort fram bara för att någon tvingar de till beslut. Det betyder inte att Tilsynet är företagarfientliga. Vi pratar flygsäkerhet och det är viktigast. Flygsäkerhet är prioritet ett. Därefter effektiva operationer.
Offentligt dokument och kan hämtas ut från Transportstyrelsen. Det är en stor osäkerhet kring trafikvolym mm. Avinor kommer bli tvungna att säkerställa mer personal och de måste grund och/eller vidareutbildas. Nya procedurer ska till och även de måste simuleras. Snart är det sommar och då stannar Norge upp. Avinor kommer inte ta upp denna kostnad som kommer att krävas för att få ett godkännande. Eller?
Vad snackar du om?
Det här betydligt mer komplicerat än så. Kräver stora investeringar att utbilda och simulera trafiken på Sälen. Något som SMA måste löpande betala för då servicen bara gynnar SMA. Flygledning från Sundvall blir minst dubbelt så dyr än vad först planerat. Hoppas inte kostnaden kommer på biljettpriserna utan istället på liftkorten. Ha de!
Haha, precis som man tänker sig norska myndigheter. Måste vara Europas mest företagarfientliga och socialistiska myndigheter, ALLTID så extremt anti mot allting!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten