Skriv ut  

Svenska resenärer vill ha långlinjer

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 december 2019
Det är Tokyo i topp när SAS resenärer röstar om vart de helst vill resa. Samtidigt är fler långlinjer högt upp på önskelistan.

Linjen till Hong Kong är flyttad till Köpenhamn där också linjen till Washington utgår från. Det gör att två av svenskarnas favoritresmål kräver en resa via Köpenhamn, om det är SAS som är det valda flygbolaget. Däremot blir det lättare att ta sig från Sverige till Tokyo när All Nippon Airways drar i gång den nya direktlinjen från Arlanda. Tokyo är nämligen den destination som ligger högst på önskelistan när SAS resenärer röstar om vilka destinationer som de helst ser ska ingå i SAS torsdagskampanjer.

Vad gäller den svenska topp tio-listan är det fem interkontinentala destinationer och fem inom Europa som gäller. Tre av de långa resmålen går att nå direkt från Sverige, New York, Tokyo i början av nästa år och Miami när sommarsäsongen kommer igång. Däremot kräver Hongkong och Washington ett stopp på vägen, antingen i Köpenhamn eller på någon annan europeisk hubb. Den andra av SAS direktlinjer till USA, Chicago har däremot inte tagit sig in bland de tio mest populära destinationerna.
Även i Norge och Danmark var resenärerna tämligen överens, det är Tokyo och New York som toppar tillsammans med Miami och bland annat Malaga.

Sverige
1. Tokyo
2. New York
3. Miami
4. Malaga
5. Hongkong
6. Alicante
7. Rom
8. Washington
9. London
10.  Dublin


Norge
1. Alanya
2. Tokyo
3. New York
4. Alicante
5. Miami
6. Rom 
7. Kanarieöarna
8. Malaga
9. Köpenhamn
10. Hongkong


Danmark
1. New York
2. Tokyo
3. Miami
4. Malaga
5. Rom
6. Chicago
7. Hongkong
8. Chania
9. Paris
10. Palma



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

never ARN
Skrivet av GBG, 2019-12-15 10:35:45
Vi är flera miljoner människor i södra och västra Sverige som inte alls känner någon form av behov för att ge oss till Halmsjön int’l för att resa ut i världen CPH, AMS, CDG funkar för oss. ARN eländet kommer aldrig att bli nån långlinje flygplats att räkna med
Anmäl inlägget
@Airlines
Skrivet av Slottsmeny, 2019-12-13 12:59:22
Men stämmer det verkligen? Att ARN behöver två plan för att göra samma sträcka som från HEL som bara skulle behöva ett plan. Det låter knasigt.
Men du har säkert rätt. Vill bara begrupa hur det hänger ihop.
Anmäl inlägget
Airlines,
Skrivet av pf, 2019-12-13 05:34:03
det kommer an på om du ser på russiske bolag som europeiske......
Anmäl inlägget
Arlanda o Swedavia
Skrivet av Larionov, 2019-12-12 17:01:55
Så länge Swedavia "sköter" om flygplatsen behöver inga andra inom 500 NM vara oroliga för konkurrens. Melodin är ju att höja avgifter för ALLA och minska servicenivå för ALLA!
Anmäl inlägget
@Airlines
Skrivet av Saarbrucken, 2019-12-12 12:47:17
Det var som attan. Det visste jag inte. ARN och HEL ligger ju rätt nära.
Anmäl inlägget
Svenskar och CPH
Skrivet av Andreas, 2019-12-12 12:21:04
Hur många svenskar är det som har CPH som föredragen flygplats framför ARN? Ett par miljoner måste det väl ändå vara - minst? Artikelns generaliseringar stämmer inte in på dem.
Anmäl inlägget
Helsingfors v Stockholm.
Skrivet av Airlines, 2019-12-12 12:00:33
Finnair är det enda europeiska flygbolaget som kan flyga till de flesta asiatiska destinationer med en 24-timmars flygplanrotation, vilket innebär att rutterna kan flygas som rundturer inom 24 timmar med ett flygplan. Från Arlanda behövs två flygplan för att klara samma sak, högre kostnader och ökad komplexitet.
Anmäl inlägget
Finnair v SAS
Skrivet av Airlines , 2019-12-12 11:58:13
Det är absolut det geografiska läget som en stor del av orsaken. Finnair är det enda europeiska flygbolaget som kan flyga till de flesta asiatiska destinationer med en 24-timmars flygplanrotation, vilket innebär att rutterna kan flygas som rundturer inom 24 timmar med ett flygplan. Från Arlanda behövs två flygplan för att klara samma sak. Det innebär att tex SAS måste rotera två plan på de flesta asiatiska destinationer.

Anmäl inlägget
Via Helsingfors
Skrivet av Matti, 2019-12-12 11:46:03
Lättaste att flyga till Japan, Kina, Sydkorea, Singapore osv. är via Helsingfors än Köpenhamn
Anmäl inlägget
Sverige longhaul
Skrivet av Saarbrucken, 2019-12-12 09:48:43
Long-haul på Stockholm är pga verkligt instabilt. Flytten av HKG linjen föranleddes inte av en sviktande efterfrågan utan av slottar som inte funkade. Illa skött! Linjen till LAX är pga lönsamhet. Förmodligen en riktig bedömning av SAS. Men synd att Arlanda inte kan ta och föra bollen någon gång. Det geografiska läget kan ju inte vara orsaken. Se på Helsingfors.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn