Svenska resenärer vill ha långlinjer
Publicerad den 12 december 2019Kommentarer
Vi är flera miljoner människor i södra och västra Sverige som inte alls känner någon form av behov för att ge oss till Halmsjön int’l för att resa ut i världen CPH, AMS, CDG funkar för oss. ARN eländet kommer aldrig att bli nån långlinje flygplats att räkna med
Men stämmer det verkligen? Att ARN behöver två plan för att göra samma sträcka som från HEL som bara skulle behöva ett plan. Det låter knasigt.
Men du har säkert rätt. Vill bara begrupa hur det hänger ihop.
det kommer an på om du ser på russiske bolag som europeiske……
Så länge Swedavia “sköter” om flygplatsen behöver inga andra inom 500 NM vara oroliga för konkurrens. Melodin är ju att höja avgifter för ALLA och minska servicenivå för ALLA!
Det var som attan. Det visste jag inte. ARN och HEL ligger ju rätt nära.
Hur många svenskar är det som har CPH som föredragen flygplats framför ARN? Ett par miljoner måste det väl ändå vara – minst? Artikelns generaliseringar stämmer inte in på dem.
Finnair är det enda europeiska flygbolaget som kan flyga till de flesta asiatiska destinationer med en 24-timmars flygplanrotation, vilket innebär att rutterna kan flygas som rundturer inom 24 timmar med ett flygplan. Från Arlanda behövs två flygplan för att klara samma sak, högre kostnader och ökad komplexitet.
Det är absolut det geografiska läget som en stor del av orsaken. Finnair är det enda europeiska flygbolaget som kan flyga till de flesta asiatiska destinationer med en 24-timmars flygplanrotation, vilket innebär att rutterna kan flygas som rundturer inom 24 timmar med ett flygplan. Från Arlanda behövs två flygplan för att klara samma sak. Det innebär att tex SAS måste rotera två plan på de flesta asiatiska destinationer.
Lättaste att flyga till Japan, Kina, Sydkorea, Singapore osv. är via Helsingfors än Köpenhamn
Long-haul på Stockholm är pga verkligt instabilt. Flytten av HKG linjen föranleddes inte av en sviktande efterfrågan utan av slottar som inte funkade. Illa skött! Linjen till LAX är pga lönsamhet. Förmodligen en riktig bedömning av SAS. Men synd att Arlanda inte kan ta och föra bollen någon gång. Det geografiska läget kan ju inte vara orsaken. Se på Helsingfors.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten