Skriv ut  

Många hål i inrikesnätet när flyget återkommer

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 juni 2020
Hälften så stora flygbolag som innan pandemin. Så ser framtiden ut för både BRA och SAS, menar respektive vd. Det kommer att påverka storleken på linjenätet när flygningarna kommer igång och mycket pekar på att ett antal flygplatser i landet kan bli utan flygtrafik.

BRA övervintrar just nu med rekonstruktion och planering för framtiden. På måndag drar så flygtrafiken tillsammans med Amapola igång till fem utvalda destinationer: Visby, Malmö, 

Ängelholm, Halmstad och Göteborg. De flygningarna, som sker med Amapolas Fokkerflotta, pågår fram till 15 augusti och en tid därefter är det dags att återvända ”på riktigt” med de egna ATR-maskinerna som i nuläget står parkerade i Ängelholm. Det bli i princip samma destinationer som under sommaren: Visby, Göteborg, Umeå, Malmö och Ängelholm, enda skillnaden är att Halmstad byts mot den klassiska destinationen Umeå. Men det är en återstart som ska ske med stor försiktighet, passagerarnas vilja att åter börja flyga igen är avgörande för vilka linjer och som startar och vilken kapacitet som sätts in på de olika destinationerna. 
I nästa skede kan det vara tal om att återuppta trafiken på Växjö, Ronneby, Halmstad, Kalmar och Sundsvall. Men när det sker är osäkert. Lika osäkert är det med några av de mindre destinationerna i det flygprogram som gällde innan Covid-19 satte hela 

flygbranschen ur spel. Det är i första hand Kristianstad och Trollhättan som ännu inte finns med i ett tredje steg och inte heller Östersund, Sundsvall och Örnsköldsvik. 

– När hela branschen krymper jag tror att vi får vänja oss att vissa orter bara kommer att ha flyg om de får någon typ av stöd. Men det nya normala tror jag blir 75 procent av dagens nivå, sa Geir Stormorken nyligen i en intervju med DN.
Lika pessimistisk är SAS vd Rickard Gustafson där flygbolaget just nu förbereder för vad som kan bli stora uppsägningar av personal. Han menar att vi kan behöva vänja oss vid att SAS, åtminstone de närmaste åren, bara är hälften så stort som tidigare. Samtidigt har SAS långsamt skruvat upp trafiken inom Sverige och enligt hemsidan går det idag att boka stolar till alla de tidigare destinationerna utom Sundsvall.

Vid sidan av de två stora aktörerna på inrikes har Air Leap tagit ett par steg fram och dels startat ett par linjer, dels planerat för fler, bland annat Halmstad, Ronneby och Kalmar. Däremot försvinner både Jönköping och Karlstad där det i nuläget är osäkert om hur det blir med trafik till Stockholm. 

Inom ramen för trafikplikten, inte den temporära under krisen, finns tio destinationer varav de flesta är slingade ihop geografiskt. Merparten av de flygningarna har varit igång med reducerad kapacitet och det är enbart Torsby, Hagfors och Kramfors som i dagsläget är stängd. Men eftersom det är statliga garantier bakom flygningarna kommer de att starta igen någon gång under hösten.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygtrafik
Skrivet av Robin, 2020-06-16 19:00:15
I dessa dagar ska man vara glad att man har arbete. Oavsett om det är med kollektivavtal eller ej.
Anmäl inlägget
SV: Gullan
Skrivet av I Branschen, 2020-06-13 13:09:24
Kul att vara med om en ny fas i flyget säger du. Känner dina yngre kollegor (ålder under 40) i kabin och cockpit på samma sätt. Detta är en katastrof utan motstycke och pga senioritetslistan hänger du gladeligen kvar i luften och ler mot de som slagits till marken karriärsmässigt och ekonomiskt. Det är inte en spännande situation Gullan..
Anmäl inlägget
Kundfientlighet
Skrivet av Passagerare på rad 5, 2020-06-13 10:17:24
Du som inte förstår att social distansering är viktigt och att Sas tänker på säkerhet. Du som snäser av värdinnorna för att du hade ett dåligt möte, inte kan tillfredsställa din fru än och som tycker det är jobbigt att säga chokladboll!
Jag ser dig. Det du inte ser är säkerhetsarbetet. Den omsorgsfulla servicen, andra passagerares behov.
Servicenivån har aldrig varit problemet. Problemet är du!
Ha en bra dag!
Anmäl inlägget
Re Gullan
Skrivet av 24/7, 2020-06-13 03:21:09
Men Gullan; A320 på alla dessa destinationer? Haha - Fixar du då alla de andra 171 paxen då på varje rutt?
Anmäl inlägget
En känga
Skrivet av Raymond, 2020-06-13 00:55:31
SAS ska verkligen ha en känga för agerandet under denna period. Uruselt på alla sätt.
Anmäl inlägget
Kartan är som vanligt
Skrivet av sv Gullan Purser&kundfientlig, 2020-06-12 22:23:33
Det är väl klassiskt SAS manér.
"Så lite kundkontakt som möjligt"!
Anmäl inlägget
Kartan ritas om
Skrivet av Gullan Purser&Flygexpert, 2020-06-12 12:49:27
Spännande att vara med om en ny fas i flyget.
Tänk förr när det flögs på NYO,GVX,LPI,SOO,PJA,KVB.
Nu börjar vi på SAS sakta öppna upp, nytt säkert service koncept, och så lite kundkontakt som möjligt.
Ett tag framåt blir transporten viktigare än servicen.
Vi har packat ihop kaffeoannorna ett tag nu.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn