Skriv ut  

Flygbolagen: Sverige behöver Bromma

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 september 2020
Bromma är en del av kollektivtrafiken i hela Sverige. Därför gäller det att ha is i magen och inte fatta några förhastade beslut i dagsläget. Bromma behövs, menar flygbolagen i Sverige.

Bromma flygplats har i princip varit ifrågasatt sedan 1940-talet, alltså bara ett par år efter att det som då var en av de modernaste flygplatserna i Europa stod klar. Trots det var beskedet igår från Swedavia en överraskning: Ur ett marknadsmässigt perspektiv är det inte lönt att driva flygplatsen vidare. Istället ska all flygtrafik koncentreras till Arlanda, trots att det kan ”medföra att vissa orter i Sverige får försämrade flygförbindelser till Stockholm”.

Visserligen innebär inte utspelet från Swedavia att Bromma läggs ner i morgon. Den utredning som överlämnats till regeringen är ett av underlagen för ett kommande politiskt beslut. Men det skickat trots en oroande signal till dels den rad av mindre flygplatser i landet som har trafik till Bromma, dels de flygbolag som i dagsläget flyger den svenska inrikestrafiken. 

- Det är bekymmersamt och inte till Gotlands fördel, utan faktiskt helt otänkbart. Bromma är inte en stockholmsfråga utan en landsbygdangelägenhet, säger Tiina Mykkänen, vd på helt nystartade AirGotland vars hela upplägg handlar om trafik mellan just Visby och Bromma. 
Hon får medhåll av Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala flygplatser.

- Bromma har varit en utpräglad inrikesflygplats som dominerats av flygförbindelser med mindre flygplanstyper till mindre orter runt om i Sverige. Med en koncentration till Arlanda är det dessa mindre linjer som får svårt att konkurrera med större linjer och bolag. 
Det är en fråga som varit aktuell tidigare i diskussionen om att flytta över verksamheten på Bromma till Arlanda. Innan coronapandemin hade Arlanda en intensiv trafik under peaktimmarna på morgonen och sena eftermiddagen. Att pressa in också Brommas peaktrafik på Arlanda är inte möjligt med dagens system för trafikavvecklingen på flygplatsen, menar både piloter och trafikanalytiker. I dagsläget är situationen en helt annan, men att fatta ett så långtgående beslut som att stänga Bromma i förtid med utgångspunkt i den värsta krisen som flygbranschen genomlider är fel, menar flera av dem som Flygtorget pratat med. Särskilt inte som Swedavia i gårdagens pressmeddelande skrev att överflyttningen från Bromma kan ske ”utan att några betydande ytterligare infrastrukturinvesteringar behöver tidigareläggas.”

- Förr eller senare är vi uppe i de nivåer som fanns innan Corona och då är Arlanda fullt igen. Då blir det mycket intressant att se vad som händer, säger Jon Melkersson, vd på Air Leap som i dagsläget flyger på både Bromma och Arlanda. 

- Vi har medvetet byggt upp vår verksamhet på tre ben, Norge, Sverige och Finland med målsättningen att kunna överleva om ett av benen skulle falla bort. Det hindrar inte att Sverige har ett behov av att Bromma flygplats lever kvar.
En forcerad avveckling av Bromma är också något som kan komma att påverka den comeback som BRA just nu arbetar på. Innan coronapandemin stod BRA för merparten av all trafik på flygplatsen med cirka 90 procent av alla slottider. Det var också BRA och föregångarna Malmö Aviation och Sverigeflyg som byggde upp Bromma till det nav för inrikesflyget som det är med cirka 30 procent av alla inrikestrafik i landet.

- Vi baserar våra återstartsplaner på en fortsättning på Bromma och en nedläggning skulle påverka såväl våra kunder som oss på ett negativt sätt. Vi har nu för avsikt att ta del av den analys som är gjord och hur förutsättningarna skulle se ut för att flytta vår verksamhet till Arlanda och hur man säkerställer den mängd slotar i peak som BRA behöver för inrikes regional flygtrafik, skriver Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA i ett mailsvar till Flygtorget.

Bland kommentarerna till analysen från Swedavia slår många fast att det gäller att ha is i magen och inte fatta förhastade beslut, särskilt som det berör hela landet och inte enbart Stockholm.

- Swedavias uppdrag är att skapa tillgänglighet och uppvisa vinster till staten från sina tio flygplatser. Men Brommas framtid är en angelägenhet för hela Sverige, inte bara för lönsamheten för statens eget flygplatsbolag, säger Peter Larsson.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re Brommabo
Skrivet av Stockholmare, 2020-09-19 07:28:11
Det är sant, Bromma behöver inte all denna biltrafik till Bromma flygplats heller (Den absoluta merparten kommer och åker därifrån med bil). Flygplatsen kommer läggas ner oavsett.
Anmäl inlägget
BMA behöver inte 30tusen bostäder
Skrivet av Brommabo, 2020-09-17 21:17:24
Att lägga ned Bromma med motiveringen att bygga ca 30-35 tusen bostäder är en värdelös idè för alla som redan bor där, för de som eventuellt skulle flytta dit samt för de som passerar där idag. Det är logistikmässigt ett självmord för alla som har bil. Infrastrukturen runt BMA blocks är redan övertrafikerade, detsamma gäller bron till solna samt Tranebergsbron samt att vägen fram till Brommaplansrondellen är smockfull. Dessa vägar kan inte breddas men man vill ändå bygga tusentals nya bostäder?
Anmäl inlägget
Flyget i Sverige
Skrivet av Baron, 2020-09-17 02:14:38
Om vi tar oss 50 år tillbaka i tiden såg uppenbarligen styrande politiker nyttan med att etablera flygplatser i Sverige.
Idag, 50 år senare, stänger styrande politiker ner fullt funktionella och för landets infrastruktur viktiga och nyttiga flygplatser.
Är tillgänglighet till hela landet ens intressant idag?
Beslut och varsel om nedläggning av flygplatser, senast Västerås och Bromma, visar en utstakad väg mot en enorm kapitalförstörelse samt ett svek mot hela Sverige.
Anmäl inlägget
Hejdå Bromma!
Skrivet av ABC, 2020-09-16 19:06:16
Hejdå Bromma!
Au revoir Bromma!
Good bye Bromma!
Adiós Bromma!
Arrivederci Bromma!
Auf Wiedersehen Bromma!
Adeus Bromma!
Güle güle Bromma!
Anmäl inlägget
Bromma flygplats ett måste!
Skrivet av Gunilla, 2020-09-16 08:12:58
City airports är populära i världen. Vi som reser inom Sverige vill inte resa bort vår tid. Se problemen med att ta sig från Arlanda med ökade kostnader och miljöförstöring ytterligare det kostar landet. Dessutom för ambulansflyget är Stockholm viktigt. Diskussionen om att Västerås skall läggas ner också gör att allmänflyget inte får ta vägen någonstans snart. Tänk om vi skulle stänga alla stall i Stockholms län vilket liv det skulle bli!
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Kolle, 2020-09-16 08:02:47
Stängs ner så i deal med MP så S kan hjälpa S i göteborg så Preem raffinaderiet får OK vilket skapar jobb. S=räddarna
Anmäl inlägget
Bromma har lagts ned förut...
Skrivet av ABC, 2020-09-16 01:37:48
Bromma lämpar sig mest för allmänflyg och businessjet. Det är ingen flygplats för annat.

Att SF3, ATR72, F50 och annat flyttar till ARN betyder inte att ARN måste expandera. Om det tidigare gick åtta ATR72 från exempelvis Kalmar till Stockholm så gick det fyra par flygningar på närmast identiska tider. Blir det inte bättre med en A320 fyra gånger per dag direkt till ARN?
Anmäl inlägget
Inte en Röda Baronen fråga
Skrivet av ATR, 2020-09-15 20:53:41
"Jäkla dryga Stockholmare..."
Ett jäkla drygt inlägg!

Stockholmarna vill behålla BMA.
Behövs inga inlägg från bondläppar!

PS. Riksdag och regering består inte bara av Stockholmare. Det finns en massa bondläppar där också. DS.

Lika villkor?
Alla inrikes bolag (inkl SAS) kan väl operera från BMA
Anmäl inlägget
Lägg ner!
Skrivet av Bertil, 2020-09-15 19:50:05
Lägg ner och flytta allt till Arlanda. Mycket effektivare att ha allt samlat på ett ställe.
Marken är mycket mer användbar för bostäder än att politiker ska åka taxi 15 min kortare till riksdagen.
Anmäl inlägget
Bromma levererar
Skrivet av Brommapax, 2020-09-15 17:48:44
Jag har alltid gillat Bromma. Effektivare flygplats får man leta efter och dessutom i en storstad. Det enda som varit ett elände är att ta sig till Bromma med Lokaltrafik dvs miljövänligt. NU när tvärbanan är klar till flygplatsen , då vill man lägga ner. Miljö - ja det flesta plan är väl propellerplan med något undantag så MP borde absolut inte gnälla. Flög till Visby i somras - det var en fröjd . Lägg inte ner Bromma , var lite vettiga i stället.
Anmäl inlägget
Nytt nästa val
Skrivet av thomas, 2020-09-15 14:01:29
Mp är borta i nästa val, man kan inte ha ett parti som går emot ett lands egenintressen som mp gör i nästan alla frågor, det inser väljarkåren.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Ian, 2020-09-15 12:22:17
Skulle inte förvåna mig ett dugg om denna rapport ingår i planerna för att få MP att stanna i regeringen. MP går med på att Preem får bygga ut i Lysekil mot att Bromma flygplats läggs ner.
Anmäl inlägget
Käbbel
Skrivet av Tim, 2020-09-15 09:57:28
Bromma behövs inte, speciellt inte för transferpax. Att sen göra det till något likt Säve kommer aldrig att ske, marken är för värdefull för att ha till några få privatflyg.
Anmäl inlägget
Bolagen
Skrivet av Lasse, 2020-09-15 09:53:23
Självklart vill bolagen som är etablerade på Bromma ha det kvar då deras nuvarande verksamhet bygger på den geografiska platsen. Dock lite trångsynt då alla får samma villkor vid flytt till Arlanda.

Alla bolagen ser det negativt när det istället skulle kunna vara positivt för alla inblandade.
Anmäl inlägget
Inte en Stockholms fråga
Skrivet av Röda Baronen, 2020-09-15 09:49:52
Står det i artiklen. Det är helt korrekt. Problemet är att intelligensbefriade miljöpartister inte vill lyssna på andra än dryga jäkla Stockholmare, som tar all plats i debatten.
All snack om att BMA inte behövs bevisar detta.
Anmäl inlägget
Bromma borde bli som Säve flygplats
Skrivet av Anonym , 2020-09-15 08:34:10
Gör om Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i gbg. Bromma borde bli stor Sthlm huvudflygplats för allmänflyget.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn