Skriv ut  

Airbus presenterar framtidens flygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 september 2020
Två traditionella och en futuristisk maskin. Det menar Airbus är framtidens flygplan med kapacitet att flyga med nollutsläpp. Och de ska vara i luften inom 15 år.

Airbus
Airbus
 
Flygbranschens satsning på att minska flygets klimatpåverkan breddas allt mer. Till utvecklingen av eldrift och biobränsle görs nu allt fler satsningar på flygplan drivna med vätgas. I dagarna presenterade Airbus långtgående planer på hur de maskinerna ska se ut och som kan komma att vara i luften år 2035 och ambitionerna är höga.

- Det här är ett historiskt ögonblick för det kommersiella flyget och vi tänker spela en betydande roll i den viktigaste förändringen som branschen set. Jag är övertygad om att användandet av vätgas, både som syntetiskt bränsle och som enskild energikälla har potential att kraftigt reducera flygets klimatpåverkan, sa Guillaume Faury, vd för Airbus i samband med presentationen.

Projektet ses som en viktig del i arbetet på att minska klimatutsläppen från det kommersiella flyget med minst 50 procent. I Airbus planer ryms tre olika flygplan, samlade i en konceptsfamilj kallad ZEROe. Vid sidan av själva framdrivningen har de även fått en förändrad avionik och till helt ny design. Ett av flygplanen, med en ”blended-wing body design, påminner om det flygandet V:et som Flygtorget tidigare rapporterat om. Det är i princip en flygande vinge med turbofläktade motorer där kabinen smälter samman med vingen. Med 200 passagerare ombord ska den flyga upp till 3 700 kilometer. Den ovanliga designen ger helt nya möjligheter att kombinera kabin, lastrum och bränsletankar, enligt Airbus.

De andra två flygplanen har ett mer traditionellt snitt: En mindre turboproppmaskin inte olik dagens ATR:er med cirka 100 stolar. Den drivs med en gasturbinmotor och ska ha en räckvidd närmare 1 700 kilometer. Den tredje maskinen är i princip nästa generation i A320-familjen men med betydligt längre, bakåtsvepta vingar. Beroende på antal stolar ska den kunna användas på interkontinentala flygningar och drivs även den av en gasturbinmotor med i huvudsak vätgas som bränsle.

Om planerna ska hålla, att alltså ha framtidens flygplan i luften senast 2035, måste hela konceptet lanseras inom ett par år. Airbus menar också att det inte bara handlar om konstruktionen av en ny typ av flygplan utan en omdaning av hela branschen. Det kräver i sin tur att alla tar del i arbetet och att det får stöd inte bara av industrin själv utan också av statliga medel när det gäller forskning och teknikutveckling.

- Bytet till vätgas kräver insatser från flygbranschens hela ekosystem. Kan vi uppmuntra användningen av hållbara bränslen och ett förnyande av världens flygplansflottor, då kan också flygbolagen påskynda avvecklingen av äldre, mindre klimatsmarta flygplan betydligt snabbare.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Oh the humanity!
Skrivet av Johan, 2020-09-24 15:10:57
Oh the humanity, som sagt...

Om man fyller kroppen med vätgas blir det ont om plats för payload. Dessutom ökar belastningen på vinginfästningarna, vilket innebär ännu tyngre konstruktion vilket ger mindre plats för - you guessed it - payload!
Anmäl inlägget
LH2 och flyg
Skrivet av Mr €, 2020-09-24 14:46:49
Det är ingen slump att man i Frankrike och Tyskland fokuserar på väte som flygplansbränsle som tillverkas och konverteras till flytande mha massiva mängder elkraft eller rysk naturgas. Både fartyg, tåg, tung industri kommer med tiden också gå till väte och en stor del av pengarna för att tillverka det samt tanka/tömma på flygplatserna hamnar i statskassorna.
Anmäl inlägget
Humanity
Skrivet av Histor, 2020-09-24 11:43:44
Oh the Humanity! syftar förmodligen på https://www.youtube.com/watch?v=A7Ly1Oh-xvs
Det var vätgas i den. Det är eldfängt.
Anmäl inlägget
Humidity
Skrivet av Dagge, 2020-09-23 13:46:27
Du menar väl Humidity!
Inte mänskligheten??
Varför vätgas?
Använd flytande väte istället!
Jag tror inte det blir vingtankar utan tankar i flygkroppen. Kolla fotot på den maskinen som liknar A 320.
Nu pratar vi inte förbräningsmotorer utan bränsleceller.
Fordonssidan (bilar lastbilar osv) har kommit längre än vad många tror.
Testbilar körs redan idag med denna teknik.
Vätet går att framställa ur luften vi andas.
Anmäl inlägget
Oh the Humanity!
Skrivet av Johan, 2020-09-23 09:53:26
Vätgas i vingarna, what could possibly go wrong?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn