Skriv ut  

Nu är epoken A340 slut i SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 december 2020
Idag på morgonen lättade OY-KBM från Kastrup. Efter drygt 11 timmars flygning landar den i Arizona och därmed har den sista av SAS A340 lämnat flottan.

Den första fyrmotoriga jetmaskinen hos SAS var en DC-8-33, Dan Viking, levererad i mars 1960. Den sista är Astrid Viking en Airbus A340-300 som levererades till flottan i februari 2002. Idag på morgonen lättade den från Kastrup på sin sista flygning, inte bara i SAS färger utan som passagerarmaskin över huvud taget. Och med OY-KBM utfasad ur flottan innebär det att en epok i SAS är över. 

Den har gått betydligt snabbare än beräknat, bland annat beroende på att Covid-19 slagit hårt på interkonttrafiken. Men innan pandemin fanns planer på att behålla några återstående A340 ytterligare ett par år, fram till att alla A350 var levererade. Med cirka 20 år på nacken och avskrivna var de, trots fyra törstiga motorer relativt billiga i trafik. Men de kan trots det inte mäta sig med A350-900, den ersättare som tillsammans med A330 nu är ryggraden i SAS långlinjeflotta.

- Våra nya A350 har 30 procent bättre bränsleekonomi är A340, säger Thomas Lunding, Fleet Chief Pilot på SAS till Flygtorget.

Det är han som idag tillsammans med två kollegor flyger maskinen till Arizona och flygkyrkogården Marana Pinal Airpark i Arizona. Flygningen går från Köpenhamn och passerar norr om Island, över Söndre Strömfjord på Grönland och Hudson Bay. Inpasseringen till amerikanskt luftrum sker i höjd med Winnipeg och sedan via Denver och Phoenix till Tucson. Där sker tullklarering och en kort teknisk check innan den sista korta sträckan till Pinal Airpark. Det är en flygplatskyrkogård med demontering och skrotning men som i dagsläget också är en parkeringsplats för hundratals coronaavställda flygplan. 
Pinal Airpark har ingen flygledning på plats utan inflygningen sker VFR och med en särskild radiofrekvens öppen för kommunikation med andra piloter på väg in. 

De sammantaget nio A340 som flugit i SAS är idag utspridda på tre platser, fyra är i Arizona, den nästa senaste anlände för bara en månad sedan, fyra är på Teruel i Spanien och en i Frankrike.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Leste et sted
Skrivet av pf, 2020-12-04 23:54:47
at SAS skal sette dit en A-330. Denne blir vel, når ting er tilbake på stell, erstattet av en A-321 LR, skal jeg tippe blir det CPH-BOS v.v. Håper SAS har en plan for hvor de to øvrige nye A-321 LR's skal fly.
Anmäl inlägget
Bränsle
Skrivet av Katten Jim, 2020-12-02 10:01:41
Var inte dessa 340 ganska törstiga på bränsle? Nya generationen A350, B787 har väl sedan ganska tydliga mål på både bränslesnålhet samt enklare och kostnadseffektivare underhåll.
Anmäl inlägget
Långlinjerna
Skrivet av @LageD, 2020-12-02 09:50:02
på SAS var lönsamma och har varit det ganska länge, innan Corona, förstås. Just nu flyger man mängder med frakt Ofta runt 40 ton frakt per. flygning.
Det gör att det går runt, om man då också säljer några C class biljetter då tjänar man också en liten slant.
Det vore helt idiotiskt att lägga ner den här delen av SAS och bara satsa på skandinavisk inrikes och turistlinjer til medelhavet. SAs gör helt rätt att fortsätta med LH.
Anmäl inlägget
VFR när inget annat funkar
Skrivet av Ali, 2020-12-02 09:35:06
Bra för piloterna att fräscha upp VFR-minima! För länge sen flög SAS VFR positioneringsflygningar under flygledarstrejk i Sverige.
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2020-12-02 08:09:13
Det är alltid sorgligt att säga farväl till en trotjänare, och veta att man aldrig ses igen.
Avskedsturen med Huge Viking, vår 747 var nog den värsta.
Nu tar en ny generation vid med vår fina A350, och kommer att glädja många kunder och härliga galleys för oss kabinpersonal att arbeta i.
Välkommen ombord.
Anmäl inlägget
Långdistans i SAS snart över
Skrivet av Lage D, 2020-12-01 18:34:10
Eftersom SAS långdistansflygningar knappast kan anses vara samhällskritiska då massor av alternativ finns kommer SAS att snart behöva lägga ned denna affär. Om SAS skall överleva behövs ett effektivt linjenät inrikes, inom Skandinavien och till semesterdestinationer runt Medelhavet. Efterfrågan på övriga linjer tar andra bolag hand om. Tror detta är enda sättet att få ett långsiktigt lönsamt SAS. Statliga pengar skall också betalas tillbaka till skattebetalare och inte "lekas bort".
Anmäl inlägget
Stolarna kvar
Skrivet av 340 forever, 2020-12-01 14:45:00
Hej, hela inredningen är komplett och tas om hand av skrotningsföretaget. Detta trots att flygplanet fick den nya designen invändigt för bara fyra-fem år sedan. Men enligt reglerna ska maskinen leveraras utan att ha skalats på några delar annat än sådant som kan räknas som affärshemligheter för SAS.
Anmäl inlägget
Interiören
Skrivet av Ex SAS, 2020-12-01 11:17:39
Vad har man gjort med interiören?

Stolarna är ganska fräscha med bara några år på nacken.
Har man plockat ut det och sparat det som reserv eller skrotas det med?
Anmäl inlägget
Interiören
Skrivet av Ex SAS, 2020-12-01 11:17:32
Vad har man gjort med interiören?

Stolarna är ganska fräscha med bara några år på nacken.
Har man plockat ut det och sparat det som reserv eller skrotas det med?
Anmäl inlägget
Inte bra för Stockholm
Skrivet av Adam, 2020-12-01 10:13:28
Det här känns inte bra. Med färre flygplan i flottan kommer SAS prioritera danskarna ännu mer.
Anmäl inlägget
Flygledning
Skrivet av Entreprenör, 2020-12-01 09:52:41
Där har de inte ens ett remote tower
Anmäl inlägget
Tråkigt när en trotjänare lämnar
Skrivet av Lisb, 2020-12-01 09:38:15
A340 tycker jag varit en av de bästa maskinerna i SAS historia. Har många flygningar i A340.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn