Skriv ut  

BRA: Det går inte att stänga Bromma med kort varsel

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 september 2021
Ett framtida minskat flygande innebär inte med säkerhet att antalet flygningar också minskar. Tvärtom kan de bli fler men mindre flygplan i trafik. Det ställer krav på kapaciteten på Arlanda. Vilket i sin tur gör att Bromma inte kan läggas ner med kort varsel. De slog Ulrika Matsgård, vd på BRA, fast i ett panelsamtal om flygplatsen.

- Jag anser inte att man kan stänga Bromma utan att ha säkrat kapaciteten på Arlanda och inte inom det tidsperspektiv som anges i utredningen.
Det sa Ulrika Matsgård, vd på BRA vid ett seminarium igår som Stockholms Handelskammare anordnade med rubriken ”Efter Brommautredningen- vad händer nu?”. Där deltog både utredaren Manus Persson såväl som politiker och representanter från flygbranschen. Genomgående argument från dem som inte vill ha en snabb nedläggning är att det över huvud taget inte ska fattas några beslut i den rådande situationen när pandemin fortsatt plågar flygbranschen. Ingen vet idag om, när och med vilken hastighet som återhämtningen av flygandet sker, något som även utredaren påpekat och fick medhåll av Fredrik Jaresved som är avdelningschef för strategi och planering på Swedavia.

- Flyget kommer att komma tillbaka, sa han i panelsamtalet.
Ulrika Matsgårds tog upp frågan om hur det framtida flygandet kommer att se ut, oavsett hastigheten i återhämtningen. En begränsande faktor för utvecklingen på Arlanda är kapaciteten och antalet rörelser per timme. Inrikesflyget kommer att fortsätta vara koncentrerat till peaktiderna morgon och kväll och även om flygandet kommer att minska så innebär det inte med säkerhet att antalet flygningar blir färre.

- Vi vill fortsätta att ha många destinationer, många linjer, många avgångstider. Jag tror snarare att det är många fler, mindre flygplan som flyger ofta än att det blir färre flygningar.
Ytterligare en faktor i en framtida ökande trängsel på Arlanda är introduktionen av elflyg som innebär än mindre flygplan med färre stolar ombord vilket kräver fler avgångar men också öppnar för helt nya destinationer dit där det tidigare inte funnits flygtrafik. I det perspektivet ser framtidens flygande inte ut att minska utan tvärtom att öka och alltså svårare att få det att gå ihop infrastrukturmässigt, menade Ulrika Matsgård.

- Att fatta beslut om det här på så kort sikt och därmed äventyra både omställningen av flygets omställning till en fossilfri framtid men också äventyra tillgängligheten i hela Sverige, det vore förmätet och särskilt med den tidplanen. Låt oss därför se hur marknaden utvecklas och utifrån det säkerställa kapaciteten på Arlanda, inte bara på kort sikt utan också på lång sikt innan man fattar ett beslut i brommafrågan, fortsatt hon.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda
Skrivet av Anonym , 2021-09-15 13:29:05
Det bästa och mest effektiva är att samla all flygtrafik till Arlanda. All infrastruktur och transfer på en storflygplats som kan konkurrera med Gardemoen, Kastrup, Helsingfors om att bli största flygplatsen i Norden
Anmäl inlägget
Lägg ner
Skrivet av Visual, 2021-09-14 19:38:42
Efter att Mavia försvann, försvann vitsen med Bromma.
Anmäl inlägget
Måste bli billigare till Arlanda
Skrivet av 124, 2021-09-14 18:25:05
Ska man åka till Arlanda skulle gå bra bara tåget dit är billigare. Det och lite ombyggnationer på flygplatsen så skulle det absolut funka!!!
Anmäl inlägget
BRA?
Skrivet av Stockholmare, 2021-09-14 18:04:48
Bra skulle väl vara kritiska om man tog fram en plan för stängning 2038…
Anmäl inlägget
Härligt utveckla Bromma!
Skrivet av Stina, 2021-09-14 14:43:43
Dags att utveckla Bromma allt mer. Vi kan inte gå bakåt i utvecklingen.
Anmäl inlägget
Bromma behövs definitivt
Skrivet av flyg, 2021-09-14 12:50:04
Går inte att bara stänga igen en fullt fungerande flygplats utan andra alternativ.
Anmäl inlägget
BMA
Skrivet av @ ABC, 2021-09-14 11:52:45
Som vanligt blandar du ihop korten.
Fördelen är att de som ska till Stockholm kommer dit direkt.
Den andra fördelen är, att de som ska vidare ut i världen kommer till ARN.
Hur svårt kan det vara?
Anmäl inlägget
ABC,
Skrivet av pf, 2021-09-14 10:52:26
det er ikke infrastrukturen, men topografien, som er feil her i Norge.
Men, i motsetningen til et annet land, har vi veldig god fungerende luftfart
Anmäl inlägget
Oväntat
Skrivet av Henrik, 2021-09-14 09:09:42
Det var ju oväntat att BRA skulle säga så. Var det inte i vintras Per sa att han kunde tänka sej flytta till ARN? Arlanda har maxkapaciteten, ca 90 starter och landningar per tim, vilket aldrig har överskridits under åren 2016 – 2019. Under dessa år har det vid ett fåtal tim som mest förekommit 73 starter och landningar per tim.
Anmäl inlägget
En massa ATR72 eller färre A320NEO?
Skrivet av ABC, 2021-09-14 08:52:20
Varför är det en fördel att två ATR72 lyfter från samma landsortsflygplatser nästan samtidigt för att en ska landa på BMA och en på ARN? Jag skulle hellre se ett större flygplan till ARN. Konkurrens brukar det heta men konkurrensen finns redan från både tåg, buss, båt och bil där fler flygbolag saknas. Sverige har tack och lov inte Norges infrastruktur.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev