BRA: Det går inte att stänga Bromma med kort varsel
Publicerad den 14 september 2021Kommentarer
Det bästa och mest effektiva är att samla all flygtrafik till Arlanda. All infrastruktur och transfer på en storflygplats som kan konkurrera med Gardemoen, Kastrup, Helsingfors om att bli största flygplatsen i Norden
Efter att Mavia försvann, försvann vitsen med Bromma.
Ska man åka till Arlanda skulle gå bra bara tåget dit är billigare. Det och lite ombyggnationer på flygplatsen så skulle det absolut funka!!!
Bra skulle väl vara kritiska om man tog fram en plan för stängning 2038…
Dags att utveckla Bromma allt mer. Vi kan inte gå bakåt i utvecklingen.
Går inte att bara stänga igen en fullt fungerande flygplats utan andra alternativ.
Som vanligt blandar du ihop korten.
Fördelen är att de som ska till Stockholm kommer dit direkt.
Den andra fördelen är, att de som ska vidare ut i världen kommer till ARN.
Hur svårt kan det vara?
det er ikke infrastrukturen, men topografien, som er feil her i Norge.
Men, i motsetningen til et annet land, har vi veldig god fungerende luftfart
Det var ju oväntat att BRA skulle säga så. Var det inte i vintras Per sa att han kunde tänka sej flytta till ARN? Arlanda har maxkapaciteten, ca 90 starter och landningar per tim, vilket aldrig har överskridits under åren 2016 – 2019. Under dessa år har det vid ett fåtal tim som mest förekommit 73 starter och landningar per tim.
Varför är det en fördel att två ATR72 lyfter från samma landsortsflygplatser nästan samtidigt för att en ska landa på BMA och en på ARN? Jag skulle hellre se ett större flygplan till ARN. Konkurrens brukar det heta men konkurrensen finns redan från både tåg, buss, båt och bil där fler flygbolag saknas. Sverige har tack och lov inte Norges infrastruktur.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten