
Finnair utökar långlinjerna från Arlanda
Publicerad den 15 september 2021
Kommentarer
Det vore trevligt med en linje GOT-NYC, men var hörde du det ryktet?
Något jag lärt mig under min tid i Sverige så är det att danskarna är stora….i truten. CPH är Danmarks största kollektiva arbetsgivare. SAS är förlegat.
Äntligen chans att du kan få bli bjuden på kaffe på en långresa från Arlanda! Och alla kan svenska i kabinen…
Pekka air är duktiga på Frakt oxå !
Flygplatsen (och möjligen Maersk) är det enda som sätter Köpenhamn på kartan. Jag tycker också det är idiotiska beslut SAS tar och det är uppenbart politiska. Blablabla man flyttar inte lönsamma linjer…vad de som skriver så inte fattar är att långlinjer från ARN är direkt förlustbringande för Danmark som land så vi kan man få SAS att göra en vinstgivande linje lite mindre vinstgivande men att landet Danmark istället får alla skatteintäkter etc så är det värt att lobba för.
Den sedvanliga pajkastningen mellan ARN och CPH. Kan vi inte ha fler storflygplatser i Norden utan bekostnad på varandra?
Lite kul att läsa danskarna. När det går emot ARN så gottar de sig och drygar. Och när ARN får ett break så spottar de och fräser.
Välkommen med långlinjer och reser gärna med Finnair västerut och österut!!!Bästa service i Norden!!!Glöm SAS och tummen ner för SAS
Hur sitter din foliehatt? Antagligen ganska bra. Denna politik finnsi SAS DNA ända sedan starten av flygbolaget. Men du får tro vad du vill. Och det ska ju vara hälsosamt at skratta. Så hälsa vare med dig.
Så var foliehattarna igång igen och konspirerar om att SAS flyttar lönsamma linjer från ARN till CPH pga politiska påtryckningar!
Kan inte annat än småle,nej jättegarva!
har du noen som understreker at ARN-LAX var SAS beste langrute ?
Til/fra HEL og mange destinasjoner, kan man flyb og være tilbake i posisjon innen 24 t, det er svårere ARN. Og, CPH har en helt annen feeder til/fra enn CPH til en rekke destinasjoner.
Du snackar strunt. Ett sånt pladder. LAX var mer lönsam från ARN. CPH har blivit SAS stigma. Skönt att det finns visioner på Finnair. Hoppas de kan hålla kvar linjen efter att Asien öppnar upp.
Den eneste grund til Finnair åbner disse ruter er et desperat forsøg på at få bare en lille smule penge i kassen mens Kina og resten af Asien er mere eller mindre lukket ned. Der var ingen – absolut ingen – penge i at flyve langt ud af Stockholm før corona og er det heller ikke nu. Jeg siger ikke stakkels SAS, men stakkels Finnair.
SAS linje ARN – LAX varden mest lönsamma långlinjestarten SAS haft. Linjen flyttades av politiska skäl. Många tror att SAS flyttar långlinjer till CPH av lönsamhetsskäl. Men det handlar om danska interna påtryckningar som är en tradition i SAS. Kan Helsingfors ha långlinjer så kan Stockholm. Men nu har SAS gjort en ödesdiger strategisk miss som kan kosta dem hela långlinjeverksamheten
Det var en rolig nyhet!
Då får vi hoppas att inreseförbudet till EU och till USA hinner hävas. Annars är det väl i princip bara svenska/finska medborgare med uppehållstillstånd i USA och amerikanska medborgare med uppehållstillstånd i Sverige/Finland som kan nyttja linjerna? Plus några ytterligare exceptionellt sällsynta undantag. Men, men… någon gång ska väl inreseförbudet hävas…
Kul att dom satsar men betyder ju inte att de får lönsamhet när SAS inte fick det. Blir ju inte fler pax oavsett vem som flyger.
Thai har också direkt trafik i nov , både till Bangkok och Phuket . Ett sk chicken race , får snarare se vilket bolag som genomför någon av dessa flygningar i november.
CPHs upptagningsområde. Just precis. De har en ganska liten cirkel om man jämför med Finnair. Som sagt. SAS – pinsamt!
Kul med Finnair som satsar och ger oss Stockholmare å övriga direkt linjer. Vad händer med SAS har man gett upp Arlanda och låter CPH var det man satsar på ? (är ju kanske logiskt med tanke på upptagningsområdet). Ska bli kul å se vad SAS kontrar med.
Lycka till Finnar !
Man kan också se det ur en annan synvinkel. Finnairs Asientrafik är igång men ännu inte med de frekventa turerna som man hade innan pandemin. Man har fortfarande några A350-maskiner stående på backen, likadant med en stor del av A330-flottan som är parkerade i Tarbes, Frankrike. Med Arlanda öppnar det möjligheten att fler A350 kommer i trafik.
Intressant att Finnair satsar på Arlanda. Samtidigt en taskspark till SAS som tvekar(?) att satsa på Arlanda.
Mycket välkommen Finnair med långlinjer! Det behövs!
Rykten säger att de vill flyga till Dallas med från Arlanda samt från Göteborg till New York.
Bra för Stockholm, bra för Sverige.
Äntligen något som fattar att det finns en bra longhaul marknad i Stockholm. Nu kan SAS komma med fina PR releases om att de också flyger till USA…. De har tappat sin plats på longhaul i Arlanda.
Intressant att se Finnair utveckling framåt.
Utan passagerare? Antar att Finnair måste göra något med sina LH-plan eftersom asien är stängt, problemet är väl att även USA är stängt.
Bra. Någon som förstår ARNs behov och är beredd att satsa. Synd att det bara är säsongsflyg. Inte förvånad då SAS är okapabla. Måste vara pinsamt för SAS dock att tappa ansiktet.
Verkligen kul satsning!
Synd bara att ingen kan åka då det är reseförbud åt bägge håll.
Kul att Finnair försöker med “nya” utökade flygsatsningar, Sverige behöver det, hoppas det slår väl ut.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten