Skriv ut   Kommentera artikeln

Finnair utökar långlinjerna från Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 september 2021
De tre långlinjerna från Arlanda var ingen tillfällighet. Nu lanserar Finnair ytterligare destinationer i USA och det gör det finska flygbolaget till det största långlinjebolaget på Arlanda.

Finnair
Finnair
 
Det var i somras, i juli, som det något överraskande beskedet kom att Finnair etablerar tre långlinjer från Arlanda kommande höst. Med start i slutet av oktober börjar det finska flygbolaget flyga direkt från Stockholm till Bangkok, Miami och Phuket. Inledningsvis är det avgångar två till fem dagar i veckan men redan i slutat av maj skruvas frekvenserna upp till daglig trafik på Bangkok, fyra avgångar i veckan till Miami och tre avgångar i veckan till Phuket. 

Även om det var överraskande finns en viss logik i etableringen. Norwegian har lämnat ett tydligt tomrum på Arlanda sedan deras långlinjeverksamhet först upphört på grund av pandemin och sedan skrotats helt och Thai Airways har ännu inte lämnat några besked om när trafiken till Bangkok ska återupptas. Även SAS har hittills varit försiktiga med att återuppta flygningarna till USA och har i nuläget New York och Miami med i flygprogrammet. Samtidigt fanns åsikten att Finnairs satsning på Stockholm mer var ett sätt att omfördela resurserna när trafiken till Asien, ryggraden i flygbolagets verksamhet, ännu var långt från den nivå den hade innan pandemin. 

Men det visar sig att de tre hittills presenterade linjerna bara var ett första steg: Finnair utökar nu långlinjerna på Arlanda med ytterligare två destinationer: New York och Los Angeles. 

- Vi ser att det finns en marknad för fler långlinjer från Arlanda, framför allt mot USA. Finnair är också väl etablerade bland resenärerna och när nu resandet kommer tillbaka finns en upparbetad tilltro till oss. Stockholmsregionen är störst på affärsresor till USA och vi tror att de hittar tillbaka nu när den svenska ekonomin går så bra, säger Robert Lönnblad, Finnairs Skandinavienchef till Flygtorget.
Det kompletterar de tidigare tre som var mer utpräglade turistdestinationer med två tunga affärsreselinjer. Dessutom återfår Arlanda den direkttrafik till Los Angeles som försvann när SAS flyttade över den egna linjen till LAX från Arlanda till Kastrup i början av 2020.

- Det är en verkligt spännande nyhet och att det nu finns tilltro till möjligheterna på marknaden. Att Finnair dessutom väljer att satsa på Sverige är glädjande, vi är ju den största marknaden i Skandinavien. Det inger hopp att se hur flygbolagen nu återigen vågar tänka nytt, säger Elisabeth Axtelius på Swedavia till Flygtorget.
De två nya linjerna startar i november, Los Angeles och till New York i december och följer alltså på etableringen av de tre tidigare. I och med det är Finnair det överlägset största långlinjebolaget på Arlanda. De övriga är SAS, Qatar, Emirates, Ethiopian och Air China.



Kommentera artikeln
Det finns 28 kommentar/er, skriv en egen kommentar.

Svar: Sthlm
Skrivet av Fritz Klyka, 2021-09-18 18:46:50
Det vore trevligt med en linje GOT-NYC, men var hörde du det ryktet?
Anmäl inlägget
DK
Skrivet av British Ross, 2021-09-18 00:08:35
Något jag lärt mig under min tid i Sverige så är det att danskarna är stora….i truten. CPH är Danmarks största kollektiva arbetsgivare. SAS är förlegat.
Anmäl inlägget
Till Gullan
Skrivet av Ali, 2021-09-17 21:05:47
Äntligen chans att du kan få bli bjuden på kaffe på en långresa från Arlanda! Och alla kan svenska i kabinen...
Anmäl inlägget
frakt
Skrivet av Ehrmantrout, 2021-09-17 14:53:57
Pekka air är duktiga på Frakt oxå !
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av emil., 2021-09-17 14:09:50
Flygplatsen (och möjligen Maersk) är det enda som sätter Köpenhamn på kartan. Jag tycker också det är idiotiska beslut SAS tar och det är uppenbart politiska. Blablabla man flyttar inte lönsamma linjer...vad de som skriver så inte fattar är att långlinjer från ARN är direkt förlustbringande för Danmark som land så vi kan man få SAS att göra en vinstgivande linje lite mindre vinstgivande men att landet Danmark istället får alla skatteintäkter etc så är det värt att lobba för.
Anmäl inlägget
Flyg
Skrivet av Saltkammargutten, 2021-09-17 11:04:09
Den sedvanliga pajkastningen mellan ARN och CPH. Kan vi inte ha fler storflygplatser i Norden utan bekostnad på varandra?
Anmäl inlägget
Los
Skrivet av Sf, 2021-09-16 22:25:42
Lite kul att läsa danskarna. När det går emot ARN så gottar de sig och drygar. Och när ARN får ett break så spottar de och fräser.
Anmäl inlägget
Grattis Finnair och Arlanda!
Skrivet av Finnair, 2021-09-16 10:20:34
Välkommen med långlinjer och reser gärna med Finnair västerut och österut!!!Bästa service i Norden!!!Glöm SAS och tummen ner för SAS
Anmäl inlägget
@Cph4ever
Skrivet av Marvin Caglar, 2021-09-16 09:59:07
Hur sitter din foliehatt? Antagligen ganska bra. Denna politik finnsi SAS DNA ända sedan starten av flygbolaget. Men du får tro vad du vill. Och det ska ju vara hälsosamt at skratta. Så hälsa vare med dig.
Anmäl inlägget
Foliehatt
Skrivet av Cph4ever, 2021-09-16 06:08:15
Så var foliehattarna igång igen och konspirerar om att SAS flyttar lönsamma linjer från ARN till CPH pga politiska påtryckningar!
Kan inte annat än småle,nej jättegarva!
Anmäl inlägget
LAX
Skrivet av pf, 2021-09-16 04:43:13
har du noen som understreker at ARN-LAX var SAS beste langrute ?
Til/fra HEL og mange destinasjoner, kan man flyb og være tilbake i posisjon innen 24 t, det er svårere ARN. Og, CPH har en helt annen feeder til/fra enn CPH til en rekke destinasjoner.
Anmäl inlägget
@Kristian
Skrivet av Marvin Caglar, 2021-09-15 21:46:09
Du snackar strunt. Ett sånt pladder. LAX var mer lönsam från ARN. CPH har blivit SAS stigma. Skönt att det finns visioner på Finnair. Hoppas de kan hålla kvar linjen efter att Asien öppnar upp.
Anmäl inlägget
Kristian
Skrivet av Kristian, 2021-09-15 19:13:17
Den eneste grund til Finnair åbner disse ruter er et desperat forsøg på at få bare en lille smule penge i kassen mens Kina og resten af Asien er mere eller mindre lukket ned. Der var ingen - absolut ingen - penge i at flyve langt ud af Stockholm før corona og er det heller ikke nu. Jeg siger ikke stakkels SAS, men stakkels Finnair.
Anmäl inlägget
Lönsam
Skrivet av LAX, 2021-09-15 17:42:16
SAS linje ARN - LAX varden mest lönsamma långlinjestarten SAS haft. Linjen flyttades av politiska skäl. Många tror att SAS flyttar långlinjer till CPH av lönsamhetsskäl. Men det handlar om danska interna påtryckningar som är en tradition i SAS. Kan Helsingfors ha långlinjer så kan Stockholm. Men nu har SAS gjort en ödesdiger strategisk miss som kan kosta dem hela långlinjeverksamheten
Anmäl inlägget
Hoppas
Skrivet av FLAX, 2021-09-15 17:24:08
Det var en rolig nyhet!
Då får vi hoppas att inreseförbudet till EU och till USA hinner hävas. Annars är det väl i princip bara svenska/finska medborgare med uppehållstillstånd i USA och amerikanska medborgare med uppehållstillstånd i Sverige/Finland som kan nyttja linjerna? Plus några ytterligare exceptionellt sällsynta undantag. Men, men... någon gång ska väl inreseförbudet hävas...
Anmäl inlägget
Tveksam
Skrivet av Acer, 2021-09-15 16:02:33
Kul att dom satsar men betyder ju inte att de får lönsamhet när SAS inte fick det. Blir ju inte fler pax oavsett vem som flyger.
Anmäl inlägget
Hm...
Skrivet av Yo , 2021-09-15 15:02:10
Thai har också direkt trafik i nov , både till Bangkok och Phuket . Ett sk chicken race , får snarare se vilket bolag som genomför någon av dessa flygningar i november.
Anmäl inlägget
@Åke B
Skrivet av Martin C, 2021-09-15 12:15:57
CPHs upptagningsområde. Just precis. De har en ganska liten cirkel om man jämför med Finnair. Som sagt. SAS - pinsamt!
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Åke B, 2021-09-15 11:36:43
Kul med Finnair som satsar och ger oss Stockholmare å övriga direkt linjer. Vad händer med SAS har man gett upp Arlanda och låter CPH var det man satsar på ? (är ju kanske logiskt med tanke på upptagningsområdet). Ska bli kul å se vad SAS kontrar med.
Lycka till Finnar !
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Markus, 2021-09-15 11:21:31
Man kan också se det ur en annan synvinkel. Finnairs Asientrafik är igång men ännu inte med de frekventa turerna som man hade innan pandemin. Man har fortfarande några A350-maskiner stående på backen, likadant med en stor del av A330-flottan som är parkerade i Tarbes, Frankrike. Med Arlanda öppnar det möjligheten att fler A350 kommer i trafik.
Anmäl inlägget
Finnair o Arlanda
Skrivet av Markus, 2021-09-15 11:15:06
Intressant att Finnair satsar på Arlanda. Samtidigt en taskspark till SAS som tvekar(?) att satsa på Arlanda.
Anmäl inlägget
Grattis Finnair??
Skrivet av Arlanda ??, 2021-09-15 11:11:32
Mycket välkommen Finnair med långlinjer! Det behövs!
Anmäl inlägget
Heja Finnair
Skrivet av Sthlm, 2021-09-15 11:04:12
Rykten säger att de vill flyga till Dallas med från Arlanda samt från Göteborg till New York.
Anmäl inlägget
Bravo Finnair!
Skrivet av Matias, 2021-09-15 10:54:16
Bra för Stockholm, bra för Sverige.

Äntligen något som fattar att det finns en bra longhaul marknad i Stockholm. Nu kan SAS komma med fina PR releases om att de också flyger till USA.... De har tappat sin plats på longhaul i Arlanda.
Intressant att se Finnair utveckling framåt.
Anmäl inlägget
Passagerare?
Skrivet av FI, 2021-09-15 10:45:42
Utan passagerare? Antar att Finnair måste göra något med sina LH-plan eftersom asien är stängt, problemet är väl att även USA är stängt.
Anmäl inlägget
Bra AY
Skrivet av Martin C, 2021-09-15 10:20:55
Bra. Någon som förstår ARNs behov och är beredd att satsa. Synd att det bara är säsongsflyg. Inte förvånad då SAS är okapabla. Måste vara pinsamt för SAS dock att tappa ansiktet.
Anmäl inlägget
Vänta lite nu
Skrivet av Arn4ever, 2021-09-15 10:10:43
Verkligen kul satsning!
Synd bara att ingen kan åka då det är reseförbud åt bägge håll.
Anmäl inlägget
LYCKA TILL
Skrivet av Hans L , 2021-09-15 08:20:13
Kul att Finnair försöker med "nya" utökade flygsatsningar, Sverige behöver det, hoppas det slår väl ut.
Anmäl inlägget

Namn/Alias (max 30 tecken)

Rubrik (max 50 tecken) 

Text (max 500 tecken)

Jag godkänner reglerna för kommentarer och insändare  

Bevakning



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn