Skriv ut  

Bekräftat: Eurowings etablerar bas på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 september 2021
Eurowings fortsätter att satsa på den svenska marknaden och etablerar en ny bas på Arlanda inför sommarsäsongen 2022. Då öppnar också 20nya linjer från Stockholm.

Eurowings
 
I slutet av mars etablerar Eurowings en helt ny bas på Arlanda. Inledningsvis blir flottan 4 – 5 A320-maskiner som ska flyga 20 helt nya destinationer ut från Arlanda, en del av dem är linjer som i dagsläget inte finns på Arlandas flygprogram.

- Eurowings fortsatta expansion i Sverige innebär en stor kapacitetsökning och komplement till våra flygplatsers befintliga utbud. Att nu även Eurowings väljer att etablera en bas på Arlanda är ett tydligt bevis på flygbolagets starka tro på utvecklingsmöjligheter på den största marknaden i Skandinavien. Den förbättrade tillgängligheten är viktig för besöksnäringen i hela landet. Expansionen tyder också på att man kan förvänta sig ytterligare utveckling inom lågkostnadssegmentet på den svenska marknaden framöver. Vi har ett gott samarbete med Eurowings som vi med stor glädje ser fram emot att utveckla framöver, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad & Kommersiell Utveckling på Swedavia. 

Eurowings har i flera år trafikerat Stockholm Arlanda och den nya basen blir deras fjärde utanför den Tyskspråkiga regionen. Flygbolaget ser möjligheter och har utvecklat destinationsutbudet också i andra delar av Sverige sista tiden. I dagsläget erbjuder Eurowings direkttrafik från Arlanda till Hamburg och Düsseldorf, före pandemin även till Köln, och från Göteborg Landvetter till Düsseldorf. Tidigare i år lanserade de en direktlinje från Malmö till Kosovos huvudstad Pristina. Från både Luleå och Kiruna öppnar de en utrikeslinje till Stuttgart i december. 

Eurowings blir det tredje flygbolaget inom kort tid att etablera en bas på Arlanda. I maj annonserade det irländska lågprisbolaget Ryanair att de planerar att öppna en bas med initialt två flygplan och ett tjugotal linjer till Europa samt inrikestrafik till Göteborg och Malmö. I juli meddelade One-World Alliance medlemmen Finnair att de placerar tre plan på Arlanda och storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda till Asien och USA. 
Hittills planerade linjer med trafikstart i mars 2022. Övriga destinationer annonseras senare_ 

ARN – Barcelona
ARN – Rom
ARN – Mallorca
ARN – Nice
ARN – Köpenhamn
ARN – Malaga 
ARN – Birmingham 
ARN – Gdansk 
ARN – Alicante 
ARN – Pristina 
ARN – Faro 
ARN - Berlin



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re åke
Skrivet av Ture, 2021-09-17 00:09:00
Mindre pax?
Menar du asiater?
Eller färre pax?
Anmäl inlägget
Snälla....
Skrivet av TG, 2021-09-16 21:26:50
PHK = Palm Beach County Glades Airport
HKT = Phuket International Airport

Anmäl inlägget
P ??
Skrivet av pf, 2021-09-16 20:21:33
PHK, Palm Beach County Glades Airport.....,Norwegian fløy noen underlige steder, men ikke dit.

Menes det muligens HKT - Phuket, Thailand ? De tre nordiske land har en egen, og ganske liberal luftfartsavtale med Thailand, mulig Kosovo kan ha noe sånt med EU - men ikke alle EU-land anerkjenner Kosovo som egen stat !
Anmäl inlägget
Och så gick det utför för DY
Skrivet av Replik, 2021-09-16 19:47:48
Antar att du menar att DY flög ARN-HKT… alltså Phuket. PHK är Palm Beach. Alldeles oavsett så gick det ju inget vidare. Ingen ide att flyga om man inte får in mer pengar än det kostar.

Juridiskt så är det väl ”Fifth Freedom” som styr. Inga problem att flyga…
Anmäl inlägget
Pristhina here we come
Skrivet av sv pf, 2021-09-16 18:18:41
Det kan väl inte vara svårare för de, än för Norwegian som flög ARN - PHK, som inte heller är ett EU land. Thailand alltså.
Anmäl inlägget
Du
Skrivet av sv thomas, 2021-09-16 18:15:05
skjuter över målet. SAS overheadkostnader är för höga. Att SAS skulle kunna att kopiera, Scanairs tidigare ombordförsäljning är en utopi.
Det existerar ingen tax-free inom EU. Dessutom har inte SAS den kompetensen.
Det är billigare att handla på destinationen, för de som är intresserade.
Prissättning måste stå i relation till kostnaderna.
Anmäl inlägget
Spännande
Skrivet av Erik, 2021-09-16 16:00:08
Blir spännande att se vad dom erbjuder för villkor. De övriga baserna utanför Tyskland (Eurowings Europe) erbjuder ju några utav marknadens sämsta.
Anmäl inlägget
Nya tider kräver nya åtgärder.
Skrivet av thomas, 2021-09-16 12:58:05
Det är inget fel på SAS som bolag, felet är bolagets prissättnings system.
Det är bara att sänka för att få upp beläggningen, sen engagera sig i att få in sidoinkomster vässa ombordförsäljningen.
Kopiera Scanairs tidigare ombordförsäljning. Behövs bara nån hundring till per pax för att få in miljarder på årsbasis. Sälj ex transfer bilj in till city,
Det har Ryan gjort över tio år.
Anmäl inlägget
Pristhina
Skrivet av pf, 2021-09-16 12:34:58
er en ikke-EU/EØS destinasjon....er det fritt fram å fly dit ?
Anmäl inlägget
Trevligt
Skrivet av Ex SK, 2021-09-16 11:59:57
Huvudbry på Frösundavik.
Fin möjlighet för uppsagda SAS-piloter med A320 rating.
Anmäl inlägget
SAS?
Skrivet av Andreas, 2021-09-16 11:53:26
Åke, du förstår väl att Eurowings gör det här p.g.a. Norwegian? Ryanair också. För SAS blir det att Norwegian ersätts av andra.
Anmäl inlägget
Tufft nu
Skrivet av Åke B, 2021-09-16 09:55:24
för SAS på Arlanda.
Man kan undra vilken affärsidé SAS har för framtiden ?
Affärsresandet kommer att ändras å bli på en lägre nivå långtid framöver.
Fritidsresandet får nu ännu mer hård konkurrens i det gettingbo som redan växer fram.
Undra vad SAS kontrar med ? Lågpriser lär ju bli tufft.
Blir nog mindre pax som får Gullan's gratis kaffe framgent...... ;-))
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn