Fortsatt trögt för Flyr

Publicerad den 6 december 2021
Kommentarer
Pandemin sätter återigen flygbranschen på prov. Norska nykomlingarna Flyr är första skandinaviska flygbolag att presentera sifforna för november: Det blev 60 000 passagerare under månaden.
Det var den 30 juni i år som den första flygningen med Flyr lättade från Gardermoen med destination Tromsö. Sedan dess har flygbolaget, trots de påfrestande tiderna fortsatt med den planerade tillväxten och kompletterat de sex inrikes linjerna med tretton europeiska destinationer, från Köpenhamn till Gran Canaria. Den i dagsläget fyra flygplan stora flottan, ytterligare en maskin fasas in i slutet av året, transporterade under november månad 60582 passagerare. Det pekar på att efterfrågan som varit på väg upp, har mattats.
– Vi hade en positiv tillväxt tiden efter återöppningen av samhället under hösten, med bra efterfrågan på flygresor också till utlandet. Flyr har varit i drift sedan slutet av juni och med tanke på den situation vi mött med nya vågor av smitta, så är utvecklingen och kabinfaktorn den förväntade, säger flygbolagets VD Tonje Wikström Frislid i en kommentar.
Konkret innebär novembers 60 582 passagerare en kabinfaktor på 54,5 procent. Det innebär att Flyr nu fyller mer än varannan stol vilket är en förbättring sedan tidigare då kabinfaktorn legat i snitt på 47 procent. Regulariteten under november var 98,6 procent och punktligheten 86,8 procent. 
De tuffa förhållandena till trots går Flyr vidare med expansionsplanerna. Ytterligare en Boeing 737-800 ska alltså tillföras under december och under nästa år ska flygplansflottan tredubblas och bestå av upp till 18 flygplan. Därför finns nu ett så kallat Letter of Intent, en avsiktsförklaring, tecknats med Air Lease Corporation om sex flygplan ur MAX-familjen, Boeing 737 MAX 8.
– Beslutet att välja den senaste generationen fabriksnya Boeingmaskiner ligger i linje med myndigheternas mål om en mer hållbar utveckling inom den norska flygbranschen, säger Tonje Wikström Frislid i en kommentar.
Det ger i sin tur möjlighet att väsentligt utöka linjekartan men hur den delen av framtidsplanerna ser ut är ännu inte officiellt.  
Skriv en kommentar

Kommentarer

ABC
2021-12-08 15:26

Norrmännen är helt klart mer aktiva i att skaffa riskkapital, starta, ombilda, köpa och konkursa flygbolag. Problemet är att man sällan eller aldrig har någon annan affärsidé än att sälja billiga biljetter. Familjen Braathens intåg i Malmö Aviation menar många var slutet på bolaget, dess affärsidé samt goda rykte och många har nog svårt att se fördelen i detta..

Ingmar
2021-12-08 10:51

Du har helt rätt, Björn-E Engebretsen! Det är uppenbarligen i Norge entreprenörerna inom flyg finns. Inte i Sverige. Detta är kanske naturligt mht. den stora norska inrikesmarknaden. Men dessutom har man i Norge gamla traditioner inom shipping med starkt riskvilliga redare (t ex Braathen). Fortsätt så, flyget passar nog bättre för chansande investerare med stor riskvillighet än för långsiktigt planerande industrialister.

Bjørn-E Engebretsen
2021-12-07 09:51

I stedet for å klage på Flyr og norske flyselskap, så har vi i allefall folk som prøver å få til noe. Hva skjer i Sverige? Selv BRA eies av en Normann, broren til en av de som står bak Flyr!! Angående en avg pr dag. Jeg fløy med de til andre tider, så mulig enkelte avganger er fulle? Bedre å få en rute oppe å gå, før en pøser på med max antall avganger? Noen kan ikke annet enn å klage, med hva gjør de selv?

ABC
2021-12-06 13:19

Innan de drar igång nya linjer kanske de bör göra något åt de som de redan har?
Nu på onsdag har de
En avgång Trondheim – Oslo.
En avgång Bergen – Oslo.
En avgång Stavanger – Oslo.
Är det någon idé för andra flygbolag att räkna dem som en konkurrent?

Ricecub
2021-12-06 12:06

Så bra gjort av dem.

Gro
2021-12-06 10:02

Visst Björn – trevligare att flyga med halvtomma flygplan. Färre att trängas med och snabbare avstigning. Låter som en helt utmärkt satsning av duktiga norska entrepenörer.

Bjørn-E Engebretsen
2021-12-06 09:46

Selv om det kunne vært enda flere ombord, må man huske at det er fremdeles bare rundt 55% som flyr nå sammenliknet med før pandemien. Her er det enda mange som kommer til å bidra til et mer fullt fly etter hvert som pandemien på et eller annet tidspunkt blir ubetydelig. Fløyet med Flyr selv, og de er raskt blitt mitt nye favoritt fly selskap!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten