Är glaset halvfullt eller halvtomt? Det är ett tankesätt som går att använda när Transportstyrelsen presenterat siffrorna över den svenska flygtrafiken förra året, ett år då flygbranschen fortsatt knäade under pandemin. Landet runt finns 39 flygplatser som har kommersiell flygtrafik och som ingår i statistiken och sammantaget passerade 10 861 827 passagerare genom dem under 2021. Jämfört med 2019, året innan pandemin och det år då det var all time high med 37 920 924 passagerare, är det nattsvarta siffror. I förhållande till 2020 är bilden dock lite ljusare och en ökning med nästan 1,5 miljoner passagerare, men det är alltså en lång väg kvar till en fullgod återhämtning.
Trots allt finns ljuspunkter vid en närmare analys av de olika flygplatsernas siffror för första året. Faktum är att nästan hälften av dem, 18 stycken har haft en passagerartillväxt, visserligen från ibland låga siffror men det har förvandlat röda siffror till svarta. Av allt att döma finns ett stort uppdämt resebehov. När restriktionerna släppte i somras fördubblades resande i landet på bara en månad.
De tio flygplatserna i landet med bäst passagerarutveckling under 2021 jämfört med 2020:
Arlanda: 959 007 fler passagerare
Landvetter: 334 408 fler passagerare
Malmö: 135 142 fler passagerare
Bromma: 88 207 fler passagerare
Visby: 66 743 fler passagerare
Luleå: 56 102 fler passagerare
Skavsta: 39 801 fler passagerare
Skellefteå: 33 616 fler passagerare
Umeå: 14 591 fler passagerare
Kiruna: 10 362 fler passagerare
En och annan av de allra minsta regionala flygplatserna närmar sig faktiskt passagerarsiffrorna som rådda 2019, bland annat Pajala som återtagit 90 procent av trafiken. Två av dem som är värst ute, Kristianstad och Trollhättan, som stått helt utan flygtrafik sedan mars 2020, har beslutat att ta eget ansvar för inrikestrafiken till Stockholm och har egna flygbolagssatsningar på gång: Skåneflyg och Västflyg.