Skriv ut  

Arlandautredningen: Diger beställningslista till Swedavia

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 juni 2022
Flyget behövs och Arlanda behövs. Det konstaterar den nu färdiga Arlandautredningen. Och för att Arlanda ska fortsätta att vara huvudflygplats i Sverige levererar utredningen en diger lista på åtgärder till Swedavia. På sikt behövs också en tredje parallellbana, menar utredningen.

Idag presenterades rapporten, Arlanda flygplats – en plan för framtiden, alltså regeringens snabbt tillsatta utredning som på bara fyra månader har utrett flygets framtid i Stockholmsregionen. Till skillnad från ett par tidigare försök har den också offentliggjort, de två tidigare ligger fortsatt nedstuvade i någon låda på regeringskansliet – om de nu inte utgör en del i den rapports om presenterades idag. 

Den korta tiden till trots är det en diger lista av åtgärder som ansvarige utredaren Peter Norman har satt samman: I princip en beställningslista till Swedavia att sätta till alla resurser som krävs för att utveckla Arlanda. 

- Arlanda flygplats har en särställning för Sverige. Arlanda flygplats har en viktig roll i transportsystemet och behöver utvecklas för att möta framtidens behov av en effektiv och hållbar flygtrafik, skriver Peter Norman.
Med det sagt kommer så en uppräkning av områden som alla börjar med att ”Swedavia bör…” och det är inge små åtgärder som nu ska skyndas på:

• Minska ledtiderna för passagerarna
• Förstärka kapaciteten för taxi- och rullbanesystemet
• Öka antalet uppställningsplatser
• Utveckla samarbetet mellan de olika aktörerna på flygplatsen
• Samla kommersiellt allmänflyg och samhällsflyg på ett område
• Anpassa bränsleförsörjningen för att möjliggöra fossilfritt flyg 
• Ta hänsyn till ett förändrat klimat för att minska framtida störningar av trafiken
Den eviga frågan om ytterligare en rullbana finns också med:

- Det tar lång tid att bygga en rullbana. Jag tar inte ställning till om en tredje parallell rullbana behöver byggas i nuläget. Sannolikheten är dock så pass hög för att en ytterligare rullbana kan komma att behövas i framtiden att förberedelserna bör påbörjas omgående med full kraft, konstaterar Peter Norman. 
Även Bromma kommer med i ett par mindre kommentarer, dels att den senast den 1 januari 2030 endast ska användas av fossilfritt flyg: 

- Bromma flygplats skulle därmed bli en av världens första helt fossilfria flygplatser. Bromma flygplats bör därefter stängas senast den 1 januari 2035.
Det kan tolkas som att planerna på en förtida nedläggning just nu inte har högsta prioritet. Skulle flygplatsen dessutom kvala in som en helt fossilfri flygplats ökar med all sannolikhet chanserna att överleva den egna hundraårsdagen. Särskilt som Swedava bland annat också får i uppdrag att noggrant utreda Brommas roll i det nationella basutbudet.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARN
Skrivet av Terminaler, 2022-06-22 05:52:43
Terminalerna är med undantag för pir F från 80 talet. En rejäl om och tillbyggnad av terminal kapaciteten borde gjorts för mer än 20 år sedan. Katastrof!! Och dessutom är bana 3 för kort för interkontinental trafik.

Istället koncentrerar sig Swedavia på kontor. Urdåligt!!
Anmäl inlägget
Terminaler
Skrivet av Upp med händerna , 2022-06-21 09:21:14
Det verkar som att man har glömt det allra viktigaste: terminalerna.
Anmäl inlägget
Förläng och lös in.
Skrivet av Fritz Klyka , 2022-06-18 18:32:55
Förläng bana 3 till full längd, så har Arlanda de banor man man behöver för lång tid framöver.
Lös in Arlanda Express och gör det lockande att åka med det snabbaste och miljövänligaste sättet.
Anmäl inlägget
Bromma så bra!
Skrivet av Bruno, 2022-06-18 16:33:48
Älskar Bromma flygplats och nu ytterligare en anledning att aldrig lägga ner Bromma.
Anmäl inlägget
Nej, Nej och atter Nej
Skrivet av Benny, 2022-06-18 12:09:33
Swedavia ska läggas ner asap.
ARN, GOT, och MMX skiljas ut och blir eskilda delvist statsägda aktiebolag. Varje aktiebolag måste vara mer än 50% privat ägd. Tillsätt styrelse och ledning som kan branschen.Exakt tvärtemot vad man har gjort tills nu.
Om S dannar regering, är det enda man vara säker på, att ingenting kommer att hända, utom kanske ännu en utredning…
Anmäl inlägget
Bromma - borde bli Säve som Säve flygplats
Skrivet av Anonym , 2022-06-18 08:47:14
Samla all kommersiellt allmänflyg och samhällsflyg i stor sthlm till Bromma flygplats.

Anmäl inlägget
Buss är inte miljövänligt
Skrivet av PF, 2022-06-18 00:36:49
Märkligt att flygbussarna trafikerar Sthlm C - Arlanda tätare än pendeltåget och arlanda express och dessutom är billigare.
Gör om - Gör rätt. Detta måste ordnas omgående så att det går att resa enkelt och miljövänligt till Arlanda från fler stationer om det ska bli en bra flygplats.
Anmäl inlägget
Tågen med i utredningen
Skrivet av Per, 2022-06-17 18:38:46
Mycket är Swedavias ansvar, men stationsavgiften på Arlanda C (130 kr) är det inte. Det är en överenskommelse mellan staten och A-train, bolaget bakom Arlanda Express som äger och förvaltar järnvägsinfrastrukturen på Arlandabanan. Detta problem har utredaren också adresserat och föreslår en förhandling mellan staten och A-train för att öppna upp systemet.
Anmäl inlägget
Järnväg
Skrivet av aw, 2022-06-17 16:55:48
Just nu reser ungefär bara 25% av människor till Arlanda pga straffavgiften på stationen samt dyra expresståget.

Riv upp A-trains kontrakt i förtid och bygg Roslagsbanan till Arlanda så folk i Danderyd, Täby och Vallentuna inte behöver ta bilen när de ska till Arlanda. Man borde också bygga en förbindelse mellan Enköping och Arlanda för då slipper folk åka till Stockholm Central om man kommer från Västerås eller Örebro.

Gör också så att tågen dit går var 10:e minut.
Anmäl inlägget
Till OO
Skrivet av Miljöpartist ja vist, 2022-06-17 16:47:20
Arlanda har bara en rullbana lång nog för intercont trafik full paid. där av behövs en fjärde rullbana eller förlänga befintliga
Anmäl inlägget
En gång till
Skrivet av DC-3, 2022-06-17 16:12:35
Inget av detta kommer att genomföras. Man kommer att tillsätta en ny utredning. Det är för riskfyllt att fatta beslut!
Anmäl inlägget
SL
Skrivet av Pax, 2022-06-17 13:58:08
En förutsättning för en god passagerarupplevelse är att det enkelt och miljövänligt går att ta sig till och från Arlanda.
Detta skulle förenklas med god Pendeltågtrafik var 15e minut (10e minut i peaktider) mot både Uppsala och Stockholm/Södertälje utan hutlösa avgifter från Swedavia.
Anmäl inlägget
Problem
Skrivet av OO, 2022-06-17 13:49:16
Optimera det som finns idag, stora flygplatser klarar sig på 2 rullbanor. Se till att det går att ta sig till/från Arlanda som passagerare på ett snabbt, kostnadseffektivt och miljövänligt sätt. Öppna upp så att SL/UL kort gäller för pendeltåg och ta omedelbart bort swedavia avgiften på 130:- enkel på arlanda för Pendeltågspassagerare.
Detta konkurrensutsätter Arlanda Express som förmodligen skulle sänka sina priser kraftigt och bli den länk mellan Stockholm C - Arlanda som tänkts.
Anmäl inlägget
TRAMS
Skrivet av ee, 2022-06-17 13:45:51
Många av punkterna som det skrivs om borde väl för tusan vara en självklarhet redan nu.

Och det här tugget om att bygga en till bana,
är det något skämt, använda alla tre samtidigt idag istället.

Arlanda/Swedavias problem är att det är fel personer i ledningen, blir ofta så i statliga verksamheter/bolag. Är klart att det går åt skogen när man driver en flygplats men
tror att det är ett köpcentrum.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev