Skriv ut  

Fossilfritt flygbränsle får EU-stöd

Miljö, Redaktionen, den 21 januari 2023
Bakom projektet Hyskies ligger Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS. Målet är att 2027 starta världens första storskaliga produktion av syntetiskt hållbart flygbränsle (SAF) i närheten av Forsmark.

Syntetiskt hållbart flygbränsle (SAF), eller elektrobränsle, framställs med fossilfri el och i det här fallet infångad koldioxid från fjärrvärmeproduktion i stället för att använda fossila bränslen i produktionen. Målet är att en ny produktionsanläggning i närheten av Forsmark ska framställa upp till 90 000 ton bränsle.

Tanken är att anläggningen ska kunna förse SAS med minst 25 procent av bolagets behov av hållbart flygbränsle år 2030. 

– Det är mycket positivt att EU bedömer att projektet är aktuellt för stöd på nära en miljard kronor. Det ger branschen förtroende att gå vidare på en ny väg med en ny teknik som helt väljer bort fossil råvara och samtidigt kraftigt reducerar utsläppen från flygtransporter, säger Per Sundell, affärsutvecklare på Vattenfall.

- En av fördelarna med att använda el och koldioxid i stället för biobaserade produkter är att Sverige har god tillgång på fossilfri el, fortsätter Per Sundell. Vi kommer att behöva alla vägar, biobränslen, elektrobränslen, batterier och vätgas för att klara målet om ett nettonollutsläpp från flyget 2025.

Vid produktion av HySkies elektrobränsle används endast fossilfri el från svenska elnätet, återvunnen koldioxid och vatten i stället för fossila råmaterial som vid produktion av konventionella bränslen. Koldioxid från fjärrvärmeanläggningar fångas in i stället för att släppas ut och kan då användas för att framställa elektrobränsle, SAF. När flygplansmotorerna förbränner elektrobränslet släpps den infångade koldioxiden ut i atmosfären igen efter att ha använts en andra gång. Poängen är att ingen ny koldioxid tillförs atmosfären då ingen ny fossil råvara används.
Vattenfall har redan fått 145 miljoner i stöd genom Naturvårdsverkets Klimatlivet för att producera syntetiskt hållbart bränsle för flyg i kommersiell skala. 
 
- Flyget är ett område där det krävs insatser för att vi ska nå klimatmålen. En viktig del av den omställningen är nya hållbara flygbränslen, säger Carl Mikael Strauss, Klimatlivet.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kommer behövas
Skrivet av Anarkist , 2023-01-23 12:08:57
mycket mer el för att ersätta båda fossil flygbränsle och bränsle för alla container, bulk, och tank fartyg . Vind kraftverk kommer onte i närheten av att kunna räcka till. Enda vägen fram är kärnkraft om man menar allvar med klimathotet.
Anmäl inlägget
Inget nytt under solen
Skrivet av thomas, 2023-01-23 11:12:15
hitler idioten kunde producera syntetiskt bränsle för en 80 år sen, varför har ingen tagit upp den tekniken? Batteridrivna taxi bilar körde på New Yorks gator 1900 varför lär man sig inte av historien, varför uppfinna hjulet på nytt hela tiden
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev