Syntetiskt hållbart flygbränsle (SAF), eller elektrobränsle, framställs med fossilfri el och i det här fallet infångad koldioxid från fjärrvärmeproduktion i stället för att använda fossila bränslen i produktionen. Målet är att en ny produktionsanläggning i närheten av Forsmark ska framställa upp till 90 000 ton bränsle.
Tanken är att anläggningen ska kunna förse SAS med minst 25 procent av bolagets behov av hållbart flygbränsle år 2030.
– Det är mycket positivt att EU bedömer att projektet är aktuellt för stöd på nära en miljard kronor. Det ger branschen förtroende att gå vidare på en ny väg med en ny teknik som helt väljer bort fossil råvara och samtidigt kraftigt reducerar utsläppen från flygtransporter, säger Per Sundell, affärsutvecklare på Vattenfall.
- En av fördelarna med att använda el och koldioxid i stället för biobaserade produkter är att Sverige har god tillgång på fossilfri el, fortsätter Per Sundell. Vi kommer att behöva alla vägar, biobränslen, elektrobränslen, batterier och vätgas för att klara målet om ett nettonollutsläpp från flyget 2025.
Vid produktion av HySkies elektrobränsle används endast fossilfri el från svenska elnätet, återvunnen koldioxid och vatten i stället för fossila råmaterial som vid produktion av konventionella bränslen. Koldioxid från fjärrvärmeanläggningar fångas in i stället för att släppas ut och kan då användas för att framställa elektrobränsle, SAF. När flygplansmotorerna förbränner elektrobränslet släpps den infångade koldioxiden ut i atmosfären igen efter att ha använts en andra gång. Poängen är att ingen ny koldioxid tillförs atmosfären då ingen ny fossil råvara används.
Vattenfall har redan fått 145 miljoner i stöd genom Naturvårdsverkets Klimatlivet för att producera syntetiskt hållbart bränsle för flyg i kommersiell skala.
- Flyget är ett område där det krävs insatser för att vi ska nå klimatmålen. En viktig del av den omställningen är nya hållbara flygbränslen, säger Carl Mikael Strauss, Klimatlivet.