Skriv ut  

SAS stänger trafiken från Arlanda till Chicago

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 maj 2023
Fem månaders flygstopp. SAS stänger direktlinjen mellan Arlanda och O’Hare kommande vintersäsong. Det innebär att Arlanda tappar en av de klassiska långlinjerna.

Chicago tillhör de klassiska destinationerna och funnits med i SAS linjenät sedan början av 1960-talet. Rutten var en av få som flögs i princip under hela pandemin tack vare det stora fraktbehovet och vid olika tillfällen med få eller inga passagerare i kabinen. Chicago har också varit en av de långlinjer som ”alltid” funnits i SAS utbud från Stockholm. 

Men nu meddelar SAS att trafiken från Stockholm till Chicago tar en längre paus kommande vintersäsong. SK945/946 gör ett uppehåll från den 29 oktober fram till 30 mars 2024. Därefter ska den återkomma när sommartidtabellen för nästa år drar igång. Men redan tidigare i år, under februari-mars var linjen från Arlanda till ”the Windy city” inställd. 

Att linjen till Chicago gör ett längre uppehåll innebär också att Arlanda tappar ytterligare en interkontinental linje. Kommande vinter har SAS två långlinjer ut från Arlanda, den dagliga till New York och två gånger i veckan till Miami.

Chicago är fortsatt en linje som flygs från Köpenhamn och passagerare som redan nu köpt biljetter från Stockholm till Chicago kommande vinter, bokas automatiskt om via Kastrup.

Enligt uppgifter är det dock förändringar i Chicagotrafiken även från Köpenhamn: Under sommaren sätter SAS in är en inhyrd A330 från HiFly på rutten.



Kommentera artikeln
Det finns 22 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Svar:Daniel
Skrivet av Teodor Brasved., 2023-05-24 17:04:27
När jag gjorde en slagning igår var det halva priset hos KLM. Märkligt att det kan skilja sig så mycket från en dag till en annan. Men oavsett flyger jag hellre med KLM via AMS än med SAS via CPH. I nödfall duger BA via LHR.
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Daniel, 2023-05-24 09:16:12
@ Theodor - Hvis du eks vælger den 13 juli koster en KLM til fra GOT til ORD over AMS næsten 7.000 DKK uden bagage. En SAS koster knap 4.000 DKK. Det samme gør sig gældende næsten alle andre dage jeg vælger, men så får du også en pose chips på flyveren fra GOT til AMS og en Heineken på flyveren til ORD, så de 3.000 er givet godt ud.
Anmäl inlägget
Härliga nyheter
Skrivet av Gullan Purser&ChicagoExpert, 2023-05-24 07:38:17
Men toppen nyheter, det gäller att vara snabb då kunderna stannar hemma, då knäpper jag av bryggaren å fryser in maten. Hoppas vi kan starta igen nästa säsong.
Anmäl inlägget
Danskarna är bättre förhandlare
Skrivet av Henrik, 2023-05-23 17:35:35
Danskarna är bättre förhandlare än svenskarna vad gäller SAS. Det ska beaktas när företaget söker nya pengar…
Anmäl inlägget
Svar:Daniel 2
Skrivet av Herr E.K Planka, 2023-05-23 16:43:56
Så det har blivit bättre på ARN och mer är på gång, men det tar så klart tid att tvätta bort stämpeln ARN hade som en besvärlig
Anmäl inlägget
Svar:Daniel 1
Skrivet av Herr E.K Planka, 2023-05-23 16:36:43
Det har hänt en hel på ARN under sista året. Nya passager i Airside för transferpassagerare mellan terminalerna, vilket gör att man slipper gå genom säkerhetskontrollen samt att inrikes-och utrikestrafiken numera samsas i terminalerna. Jag flög nyligen BKK-ARN-GOT. På ARN behövde jag bara gå två gater mellan Thaiplanet och SAS-planet till GOT.
Anmäl inlägget
Via AMS
Skrivet av Teodor Brasved, 2023-05-23 16:18:33
Kan rekommendera KLM till Chicago via AMS. Halva priset jämfört med SAS och mer avgångar att välja mellan. Flyger GOT-AMS-ORD om drygt 2 veckor. Varför byta ner sig till Öresdiket Airport när man kan flyga via en riktig hubb? Och billigare? Och få bättre service?
Anmäl inlägget
Inte längre lönsamt med frakt
Skrivet av Anders, 2023-05-23 12:48:25
Det var till stor del frakten som gjorde Chicago-linjen lönsam på vintern, även när det var få passagerare. Den uppgiften har jag tidigare fått, dock inte bekräftad. Jag misstänker att ett annat flygbolag har vunnit fraktupphandlingen för Arlanda-Chicago-linjen och att SAS därför blivit tvunget att pausa linjen i fråga över vintern. Sedan spelar förstås andra faktorer in såsom dyr dollar och inflation.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2023-05-23 12:43:04
ARN har sina utmaningar. Precis som CPH. Man kan hålla CPH gående med mindre smärtstillning än vad ARN behöver, det är ett faktum. Sen tycker jag att det är rätt osmakligt när folk gottar sig i det. CPH har sina problem också med haltande långlinjer då man bänkar ARN så CPH får speltid.
Anmäl inlägget
Marknaden sviker
Skrivet av Gh, 2023-05-23 10:12:36
Det handlar bara om en prestige kamp om att Stockholm Arlanda skall vara störst och därmed ha flest IC linjer och flest pax. Att marknaden inte finns vill man liksom inte inse.
Anmäl inlägget
Svenskt näringsliv
Skrivet av Sverre, 2023-05-23 09:31:28
Sverige må precis som någon skrev vara motorn i den nordiska ekonomin. Sverige är dock större än just Stockholm.
Det är i många fall mer logiskt att flyga från CPH eller ta ett matarflyg till en riktig flygplats nere i Europa.
Det är helt orimligt att behöva ta en flygbuss på ett par timmar till Arlanda för att där byta till ett flyg istället för att t.ex. ta tåget till CPH eller bilen till någon av de mindre flygplatserna som har matarflyg till en riktigt flygplats som GOT eller LPI.
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Daniel, 2023-05-23 08:40:20
ENDELIG kan SAS finde ud af at bruge sine fly fornuftigt. Nu har man i årevis fløjet til Chicago fra fra både ARN og CPH om vinteren med 80 pax på hver afgang, istedet for at slå dem sammen. Nu begynder at flyve derhen hvor folk vil hen om vinteren (Bangkok) og det er ikke Chicago. Hvis Arlanda ikke havde været så elendig en transitlufthavn havde de måske beholdt ruten fremfor København.
Anmäl inlägget
Michael. Näringslivet behöver ej SAS
Skrivet av Wallenbom, 2023-05-23 06:57:21
Denna tröttsamma argumentering om att näringslivet behöver SAS för långlinjer och Europatrafik är mycket tröttsam. Inget storföretag eller finansfamilj i Sverige vill investera i SAS - så de bryr sig helt enkelt inte. SAS har dessutom sin eventuell framtid klar och det blir att satsa på att transportera kunder till Medelhavet och inrikes Norge/Sverige. Därför bryr sig näringslivet inte om SAS framtid.
Anmäl inlägget
Trots allt
Skrivet av Tråkigt, 2023-05-22 21:50:08
Om SAS kommer ur sin rekonstruktion kommer det nog att bli större fokus på CPH än tidigare. Kombinationen av att danska state stoppar in pengar samt att det är mindre spretigt och mindre risk att fokusera på ett nav gör att de nog inte har något val. De amerikanska kapitalister som med viss sannolikhet kommer att sitta i förarsätet kommer inte att ha några silkesvantar.
Anmäl inlägget
Tabloid
Skrivet av Bob, 2023-05-22 18:06:17
Hade svenskerna använt sig av direktlinjen till Chicago i större utsträckning hade den nog varit kvar. Sen är det en PAUS inte en STÄNGNING. Flygtorget visar sig värdig Expressen eller rent av engelska tabloider.
Anmäl inlägget
ta in verkligheten
Skrivet av @Bimannen, 2023-05-22 17:11:58
Nku är det ju faktiskt så att SAS långlinjer opereras från den flygplatsen där dom löner sig bäst. Och det är från CPH.
All snack om att Stockholm och Mälardalen har potential för alla möjlig långlinjer, är just det, snack.
Jag ser inga andra flygbolag köa för att få starta nya intercont. linjer från ARN…
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Hans, 2023-05-22 16:58:12
Öppna upp matarlinjer till Köpenhamn istället. Från svenska små flyg platser
Anmäl inlägget
tänk om...
Skrivet av Gullans make, 2023-05-22 16:28:16
ja, nu får lilla gullan avkalka termosen för en stund...medans maken skriver.

Hade varit lustigt om GOT fick behålla sveriges enda usa linje i framtiden eller om chicago rutten hamnade där istället. Hade givit 08 spader eller såsom tidigare inlägg, Arn borde satsa på inrikes kanske. Saknas en rutt från Skavsta till Arlanda :)
Anmäl inlägget
Marknadsmässiga beslut
Skrivet av Reality, 2023-05-22 15:17:49
Undrar när alla Arlandakramare här inte ska förstå att det är marknadsmässiga beslut. Underlaget från Stockholm, hör och häpna, finns inte. Möjligtvis på sommaren, men på vintern är det för klent underlag. Ni får helt enkelt flytta till egentliga Sverige.
Anmäl inlägget
Lägg all trafik i CPH
Skrivet av Michael, 2023-05-22 15:05:34
Lägg all trafik i Köpenhamn,
Lägg även ner all europa trafik från Arlanda.
Behåll endast Arlanda till Köpenhamn så går vi dansken till mötes och döper om SAS till
DAS
Danish airlines system.
Samt huvudkontoret till Köpenhamn.

Att svenska näringslivet bara finner sig i detta, otroligt. Sverige är motorn i nordisk industri,sannerligen inte Danmark!!!!

SAS plöjer kvar i sin gamla policy.
Anmäl inlägget
He jer int lönt
Skrivet av Jervejint, 2023-05-22 13:54:48
Mycket förståndigt av SAS. ARN skall enbart ha inrikes. Räcker gott å väl. Dessutom skall allt fyg ARN-CPH förbjudas. Tåget är så mycket miljövänligare. Till Finland tas roddbåten. OSL får bli cykeltur.
Anmäl inlägget
Usch
Skrivet av Bimannen, 2023-05-22 13:51:05
Att detta får fortgå. Hur kan svenska politiker och näringlivschefer finns sig i detta? Hela Stockholm och Mälardalen ska matas via dansken. Tänk vilket hallå det hade blivit om det hade varit tvärt om?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev