Skriv ut   Tipsa en vän  

Politiker, satsa på ett grönt flyg som utvecklar Sverige

Debatt, Eva Nyh Hederberg, vd Sundsvallsflyg, den 12 september 2014
Sverige är ett land med stora avstånd och de som väljer att bo utanför storstadsregionerna riskerar att bestraffas för att använda flyget. Det blir resultatet av en flygskatt, en skatt som när den införts i andra länder inte alls visat sig fungera, skriver Eva Nyh Hederberg, vd för Sundsvallsflyg, i ett debattinlägg.

Idag handlar debatten om nedläggning av flygplatser och införande av straffskatter på flygresor. Förslag som får stora konsekvenser för alla som bor och verkar i regioner utanför storstädernas omedelbara närhet. Det drabbar alla oss som är beroende av snabba och flexibla kommunikationer till vår huvudstad. Företagare som har sin bas här i Västernorrland men kunder runt om i Sverige får en allt sämre konkurrenskraft och personer som trots arbete i Stockholm väljer att bo kommer får allt svårare att bo kvar.

Skatten på flygresor ska leda till att resenärerna istället tar tåget, bussen eller bilen. Förespråkarna säger att det är av miljöskäl trots att flyget redan klimatkompenserar genom det europeiska systemet för utsläppsrätter. En tågresa från Sundsvall till Stockholm går som snabbast på 3,5 timmar (och många gånger tar det betydligt längre tid). Med över 7 timmars restid, + den tid det tar att ta sig till och från tågstationerna, är det inte längre möjligt att ha möten i Stockholm över dagen och komma hem på kvällen. Att välja bilen istället, ja det är förutom att det tar lång tid i många fall en sämre lösning rent miljömässigt.

Har då inte företagen råd att betala dessa skatter och fortsätta flyga? Jo, många av företagen kommer fortsätta flyga.

Men inte alla. Och för många privatresenärer blir prispåslaget på närmare 900 kronor för en familj på två vuxna och två barn t/r Stockholm allt för stort. Enligt riksdagens utredningstjänst kommer förslaget om flygskatt på 110 kronor per enkelresa inrikes leda till att mellan 800 000 och 1,2 miljoner inrikesflygresor per år ställs in.

Vi som arbetar inom flyget tycker naturligtvis inte att det är bra. Men det är inte oss det är synd om, vi får helt enkelt anpassa antal avgångar till den minskade efterfrågan. Däremot är det synd om de resenärer som är beroende av snabba och effektiva resor inom Sverige. Det blir helt enkelt både svårare och dyrare att resa mellan Västernorrland och Stockholm.

         Sverige är ett land med stora avstånd och en politik där de som, liksom jag, väljer att bo utanför storstadsregionerna bestraffas för att använda flyget gör mig djupt bekymrad. Speciellt eftersom det ibland saknas rimliga alternativ.

         Ett av de viktigaste initiativen för att minska flygets miljöpåverkan (liksom biltrafikens) är en övergång till andra bränslen. Testflygningar med biobränsle har gjorts, och det fungerar! Dock går utvecklingen långsamt och få bränsleproducenter vill ta risken att investera i den nya tekniken. Här behövs politiska initiativ och handlingskraft. Effekten av en sådan satsning skulle vara långt större miljömässigt än införande av flygskatt. Och då skapar vi en hållbar utveckling för våra regioner och för Sverige som land, både miljömässigt och ekonomiskt.

Eva Nyh Hederberg, vd Sundsvallsflyg

Fakta om flygskatten

Partier som vill införa flygskatt: Miljöpartiet, Feministiskt Initiativ och Vänsterpartiet

Det innebär förslaget: Miljöpartiets förslag innebär en skatt på 110 kronor per enkelresa inrikes eller inom Europa och 270 kronor per resa utanför Europa

Så stor blir den miljömässiga effekten: Utsläppen i Sverige beräknas minska med 0,2 % för inrikes- och utrikestrafiken tillsammans (vilket motsvarar mindre än 48 timmars utsläpp från vägtrafiken). Antalet resenärer med inrikesflyg beräknas minska med 11-17 %.

Så gör andra länder i Europa: Flygskatter har införts i exempelvis Danmark, Nederländerna och Irland men dragits tillbaka på grund av för stor negativ påverkan på landets ekonomi. I Nederländerna drogs skatten tillbaka efter mindre än ett år sedan landet förlorat 11 miljarder kronor i BNP. Idag har Storbritannien och Tyskland flygskatt. Storbritannien beräknas enligt uträkningar från konsultföretaget Pwc gå miste om 178 miljarder kronor i BNP mellan 2013 och 2015 på grund av dess höga flygskatt.





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Häxjakt på flyg
Skrivet av David, 2014-09-16 21:52:57
I Tyskland har flygtrafiken ökat med 80% från 1990 till idag. Utsläppen däremot har MINSKAT med 14%! Där står flyget för 2,6 % av utsläppen. Att gå så hårt åt flyget är irrationellt och totalt missriktat och riskerar att göra flyget till en klassfråga precis som trängselskatt och högre bensinskatt gör bilkörning till en klassfråga. Precis som artikelförfattaren konstaterar så finns mycket att vinna på att istället investera i forskning kring nya bränslen.
Anmäl inlägget
Flyget inte problemet
Skrivet av Linkan, 2014-09-14 08:25:39
Flyget som startar från Svenska flygplatser står för mindre än 0,01 % av utsläppen. Biltrafik och kor har en betydligt större andel av utsläppen (över 20%).

Satsa på att begränsa utsläppen där de är störst i första hand!
Anmäl inlägget
Kortsiktighet och girighet
Skrivet av Fyrklöverpiloten, 2014-09-13 11:46:47
Det är ju helt otroligt hur vi lever i ett samhälle där de flesta människorna är hjärntvättade nog att kritisera krafttag för att förbättra det viktigaste vi har - miljön. Jag tycker verkligen inte synd om någon som måste betala 900 kr extra för en flygbiljett som redan är för billig, för att transportera en familj tur och retur Malmö - Stockholm. Jag tycker självklart att det ska vara dyrare att åka flyg jämfört med tåg.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
MCC-kurs
Air BP
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev