Skriv ut  

Norwegian väljer bort Airbus ur flottan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 september 2018
Det kan ha varit ett felköp, de 100 Airbus A320neo som Norwegian beställde 2012. Nu vill man sälja merparten av dem. Men 30 A321LR kan komma att behållas.

Norwegian A320
Norwegian Airbus
 
Norwegian presenterade nyligen en summering av det nuvarande läget och en strategi för de kommande åren. Det är tydligt att flygplansflottan ska fortsätta att tillföras nya maskiner – i år har det tillkommit 25 nya flygplan, 11 Boeing 787, 12 B737 MAX och 2 B737-800 – vilket gör att det totala antalet flygplan vid slutet av 2018 ska uppgå till 164 maskiner. Flottan ska sedan växa ytterligare de kommande två åren och enligt planerna toppa på 212 flygplan år 2020.
         
I den summan ingår både de flygplan som Norwegian äger själva och de som är leasade. Däremot ingår inte de 100 flygplan som flygbolaget beställde av Airbus 2012 i en affär som överraskade branschen, dels på grund av storleken, dels för att det bröt mönstret med en enhetsflotta av Boeingmaskiner. I den ursprungliga ordern var alla 100 Airbus A320neo men det har sedan dess omförhandlats och 30 av dem är nu A321LR, den maskin som många förutspår ska användas till att öppna nya långlinjer mellan så kallade sekundära destinationer, alltså rutter med mindre marknader än de stora städerna. I tabellerna för flyplansinnehavet ska fyra av dem flyga 2019 och 12 året efter. 
         
De 60 A320neo som idag kvarstår i beställningen hos Airbus verkar dock gå ett helt annan öde tillmötes. Längre fram i dokumenten står att läsa att Norwegian räknar med att sälja av upp mot 140 flygplan. Sex 737-800 har redan försvunnit iväg men det kvarstår alltså ett stort antal flygplan som ska fasas ut ur flottan. Till del är det äldre 737-800 som ska bytas ut mot de nya 737 MAX som är på väg in men av allt att döma är det också de 60 A320neo som nu får stryka på foten. 
         
Norwegian har under de år som gått sedan ordern hos Airbus presenterades inte gett några närmare detaljer om hur Airbus-maskinerna ska användas. Det enda beskedet har varit att de troligen ska leasas ut, vilket också skett med ett fåtal till flygbolaget Hong Kong Express.
         
Det mesta pekar alltså på att Norwegian fortsätter att vara ett Boeing-flygbolag men med undantag för en mindre grupp A321LR som bland annat kan komma att sättas in på tunnare linjer mellan den nya basen i Argentina till baserna i Spanien. 



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Purjo
Skrivet av PAX, 2018-09-09 07:37:43
Nä, naturligtvis är det inte så.
Man aviserade redan vid köpet att det kan komma att bli försäljningar av de plan man inte tänker använda själva.
Anmäl inlägget
Rabatt
Skrivet av Pilot, 2018-09-09 04:51:59
Säg att du får exempelvis 80% rabatt av en vara och dessutom bland de första i kvarn så sker följande.... Norwegian kan sälja sina ordrar till ett högre pris till bolag som verkligen är i behov av dessa maskiner. Andra alternativet är att hyra ut dessa till andra bolag som behöver dessa.
Anmäl inlägget
Norgehistoria
Skrivet av Purjo, 2018-09-08 17:05:46
Men helt ärligt... Hur i h......e kan man köpa 100 plan och sätta upp det på kontot "felköp"??!
Anmäl inlägget
PW1100G
Skrivet av tussa, 2018-09-08 09:42:19
PW1000G är en helt ny motortyp.
Mao kan launch custumers på flygplan med denna nya motortyp kallt räkna med minst 4-5 år av problem i början. Osmart att dvs vara först med nya modeller av plan och motorer. Låt dbs andra bolag ta smällen först med problemen. Sedan när hög tekniskt regelbundenhet uppnåtts. Planera då in planen/köpen...
Anmäl inlägget
Bør noen sjekke
Skrivet av pf, 2018-09-08 06:41:51
om det er Norwegian eller et/felre leasingbolag som vil eie nevnte Airbus's.

Viktig moment tenker jeg, spesielt ovenfor den SAS-falangen her på Forumet som vil ha tilbake monopolet igjen, og som gjerne ser Norwegian ut av business.
Anmäl inlägget
Min teori
Skrivet av pf, 2018-09-08 06:38:44
er at motorprodusenten betaler kostnadene for at Norwegian må holde plan på bakken/marken.
Anmäl inlägget
Pengar pengar
Skrivet av Dragan, 2018-09-07 15:41:16
Jag tror det ekar i kassakistan hos Norwegian.
Anmäl inlägget
Norwegian och Boeing
Skrivet av Mr €, 2018-09-07 15:08:59
Misstänker att Norwegian får mycket hjälp av Boeing med att få igång driften på många flygplatser i Europa. Risken att hjälpen skulle minska om man tog de A320neo's som konkurrerar med Boeing produkter. A321neo LR är "för bra" jmf med 737MAX-10 så de kan Norwegian hävda de inte kan byta ut. De kommer med PW1100G's så får se hur de håller.
Anmäl inlägget
Härligt att höra =D
Skrivet av Hemliga harry, 2018-09-07 14:16:21
Kul att det vinden börjar vända för DY =D
Anmäl inlägget
airbus
Skrivet av Bjørn, 2018-09-07 10:27:22
Det var da også noe som ble sagt av Norwegian allerede da de bestilte disse flyene, at de kanskje ville komme til å selge de. Grunnet den stor ordren, fikk de en svært gunstig pris, og kunne således tjene på et kjøp for så å selge!
Anmäl inlägget
Ändrat motorval?
Skrivet av ABC, 2018-09-07 10:10:17
Har inte det varit stora problem med Norwegians val av motorer? Vad jag läst har de maskiner som leasats till HKX tidvis stått parkerade och bolaget har fått ekonomiska bekymmer. Vill något annat bolag ha dessa flygplan?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev