Skriv ut  

Emirates backar från order - kan vara slutet för Airbus A380

Notiser, Anders Carlsson, den 1 februari 2019
Air France har strukit två beställningar och nu ryktas om att Emirates vill byta Airbus A380 mot A350. Det kan i så fall innebära slutet för flygplanstypen.

Emirates är den i särklass största brukaren av A380 i världen och har fortfarande en stor beställning liggande på fler maskiner. I dagsläget flyger 108 maskiner i flottan medan 54 ska levereras under de kommande åren.
 
Men nu har Emirates tagit upp en diskussion med Airbus om att byta hela eller delar av den beställningen mot A350. Det är just det som Air France nyligen gjort när två A380 förvandlades till tre A350.
Airbus har lagt locket på och i ett kortfattat pressmeddelande meddelat att samtal pågår.
 
Om de samtalen leder fram till att Emirates kapar ordern på A380 kan det mycket väl innebära slutet för flygplanstypen där beställningarna inte utvecklats nämnvärt de senaste åren



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dömd
Skrivet av Flygpoppis, 2019-02-03 09:24:44
Det var för mig klart att 380 skulle försvinna så fort jag hörde och läste om denna koloss
Anmäl inlägget
A340
Skrivet av @Hasse, 2019-02-02 00:00:06
A340 har varit bra för SAS i alla fall.
Anmäl inlägget
Narrowbody
Skrivet av Gh, 2019-02-01 18:00:39
Trenden är ganska tydlig hub/ feeder konceptet är på väg bort. Mindre flygplan som kan flyga längre möjliggör longhaul från mindre städer.
Anmäl inlägget
A350-1000 316mtow
Skrivet av Greger, 2019-02-01 12:49:49
Den kommande 316mtow A350-1000 är ett fullgott alternativ till A380 dessutom jobbar Airbus med en än högre MTOW version till Qantas sunrise projekt
Anmäl inlägget
Flopp....
Skrivet av Hasse, 2019-02-01 12:26:30
A380 är en flopp, liksom A340.
Anmäl inlägget
Vaduz
Skrivet av Hirohito Von Liechtenstein, 2019-02-01 12:00:28
A380 har gjort sitt. Nu är det B787/A350 åldern som kommer. A380 kör de på destinationer där de kan göra bra ekonomi. De är borta om 15 år.
Anmäl inlägget
Ett nisch flygplan
Skrivet av Greger, 2019-02-01 10:37:39
Idag tycks A350 och B787 vara det som efterfrågas och det går ju mot än mindre narrowbody även på kortare långlinjer. A380 och 777X är för stora idag men vem vet hur det ser ut imorgon..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev