Skriv ut  

Norwegian kapar långlinjerna från Skandinavien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 maj 2019
Elva linjer till USA från Skandinavien försvinner. Norwegian genomför nu en drastisk bantning av långlinjetrafiken till USA kommande vintersäsong.

Norwegian
Norwegian
 
USA är en marknad som fortsätter att locka resenärer men det är också en marknad med säsongsprägel: efterfrågan är betydligt större under sommarperioden än under vintern. Det visar sig tydligt när bilden av Norwegians flygprogram för kommande vintersäsong klarnar. Trafiken, som hittills varit ryggraden i flygbolagets långlinjeverksamhet, skärs ner betydligt – och det är framför allt linjerna från de tre skandinaviska flygplatserna som drabbas.
         
Det är den norska sajten E24 som gått igenom de linjer som redan nu ligger ute till bokning och gjort en preliminär sammanställning av de förändringar som nu går att se.
– Vinterprogrammet 2019/2020 är ännu inte färdigt, vi måste få återkomma med detaljer när hela programmet är färdigt, säger Lasse Sandaker-Nielsen, informationsdirektör i Norwegian till sajten.

Det mesta pekar dock på att Norwegian just nu genomför en tydlig bantning av långlinjetrafiken. Vid sidan av säsongsvariationerna beror det också på det sparprogram som ska restaurera ekonomin efter de senaste årens kraftiga expansion. Ytterligare en orsak är motorproblemen som drabbat Dreamlinerflottan och i nuläget håller fyra av maskinerna på marken. Flygbolaget har också aviserat att både piloter och kabinpersonal troligen måste permitteras eftersom de maskinerna har ersatts av wetleasade flygplan från en rad bolag vilket därmed skapat ett överskott på besättningar, främst i London.
         
I översikten som E24 gjort av den kommande långlinjetrafiken blir det tydliga neddragningar i Skandinavien:
Stockholm: Tre av fyra linjer försvinner när Los Angeles, New York och San Francisco/Oakland stoppas medan Fort Lauderdale ligger kvar.
Oslo: New York och Fort Lauderdale blir kvar medan Los Angeles, Oakland/San Francisco och Orlando försvinner.
Köpenhamn: Alla fem USA-linjer försvinner, Los Angeles, Oakland/San Francisco, New York, Fort Lauderdale och Orlando försvinner.
         
Om det här är ett trafikprogram som står sig innebär det att Norwegian den kommande vintersäsongen helt överger trafiken från Skandinavien till Kalifornien och i princip ger SAS ensamrätt på flygningarna till New York.

Gatwick är Norwegians största långlinjebas och även den påverkas av förändringar när Denver, Seattle och Chicago utgår. Där finns dock fortsatt sju tunga linjer kvar, bland annat till New York och den amerikanska västkusten vilket gör att passagerare från Skandinavien kan flyga via London till de destinationerna. 



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jean
Skrivet av Ruben, 2019-05-15 12:03:04
Jean, är det inte nedlåtande av journalister att presentera något som inte stämmer? eller är det endast nedlåtande att kritisera journalistiken när man vet att dom har fel?
Men för att även svara på ditt tidigare verbala angrepp så kan jag svara med att jag själv arbetar inom Norwegian så kan jag påstå att din kommentar "DU inte VET" är lika hämtad ur luften som den dåliga artikeln av E24.
Anmäl inlägget
787 och trafik
Skrivet av Mr €, 2019-05-14 09:35:42
Kan vara för lite intäkter att flyga från Skandinavien vintertid till USA och man får bättre priser från Gatwick samt att man behöver de flesta 787'or där med ett antal trafikreserver och att man kanske vill flyga en hel del 787 inom Europa där 737'orna är för små och man får bra biljettpriser.
Anmäl inlägget
Falskt
Skrivet av KalleAnka, 2019-05-14 09:23:52
Detta stämmer över huvud taget inte! Det har kommunicerats internt att det inte finns några planer på neddragningar på USA från Skandinavien. Vinterprogrammet är inte publicerat än. Vänta en vecka eller två.
Anmäl inlägget
Jean
Skrivet av Henrik, 2019-05-14 09:23:30
"Hur vet du vart E24 får sina uppgifter ifrån?" Står ganska tydligt i texten: "Det är den norska sajten E24 som gått igenom de linjer som redan nu ligger ute till bokning"
Anmäl inlägget
Vart
Skrivet av Annika Holmstrom, 2019-05-13 22:29:49
Vart E24 får sina uppgifter ,,,konstig svenska
Anmäl inlägget
NSE
Skrivet av Henka, 2019-05-13 16:51:11
NSE är Norwegian Air Sweden, och de ska börja göra flygningar från ARN inom Europa från augusti.
Har även just nu 2st B789 på SE-reg och NSE har rättigheter att flyga till USA, så jag tror man väntar in de ryska överflygningsrättigheterna och sedan släpper flighter från ARN med enbart NSE.
Anmäl inlägget
Nse?
Skrivet av Göran, 2019-05-13 14:24:50
NSE, e som i Estland?
Anmäl inlägget
Total kris?
Skrivet av ABC, 2019-05-13 14:03:16
Bara det faktum att man eventuellt inte säljer biljetter till vinterns hela trafikprogram tyder väll på en monumental kris?
Anmäl inlägget
BK
Skrivet av Anders, 2019-05-13 12:17:17
Glöm inte att BK var i Moskva för att diskutera överflygningsrättigheter. Än vet vi inte resultatet av mötet, men denna sena läggning av vintertrafiken kan vara ett sätt hålla dörren öppen och inte binda kapacitet.
Detta även i samband att det förmodligen blir NSE som ska flyga österut. Det är inte heller fastskruvade hur många bågar ska vara på det AOCt.

Man ska nog vänta med analyser tills att norwegian kommunicerat att vintertrafiken är färdigt planlagt.
Anmäl inlägget
Ruben
Skrivet av Jean, 2019-05-13 12:16:10
Hur vet du vart E24 får sina uppgifter ifrån? oseriöst att svara så nedlåtande när DU inte VET.
Anmäl inlägget
Inte presenterat vinterprogrammet
Skrivet av Ruben, 2019-05-13 10:40:10
Då Norwegian inte har presenterat vinterprogrammet ännu så blir det väldigt svårt att lägga upp det för bokning. Att E24 publicerar det utan att ens söka fakta visar endast på dålig journalistik.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev