Skriv ut   Tipsa en vän  

Från flygskam till flygjam

Flygnyheter, Fredrik Kämpfe, den 17 maj 2019
Skam verkar ha blivit vår nya exportprodukt. Men skam på export svänger inte som ABBA, Zara Larsson eller Swedish House Maffia direkt men verkar vara en medveten process som pågår just nu, menar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen/Flyg i en krönika.

Flygplan
 
Skam är en av grundkänslorna som alla däggdjur kan känna men skam är den enda känslan som inte fyller någon grundläggande funktion, den är inte produktiv utan den isolerar oss, gör oss ensamma, och deprimerade. Nu för tiden ska vi alltså skämmas för snart nog allting. Först var det flygskam, men nu måste vi skämmas för nästan allt vi gör, ja till slut handlar det om livsskam. Det här måste vi ändra på.

När det gäller transporter och mera specifikt flyget har vi massor på gång som kommer ge tusenfaldigt mycket mer positiv utväxling än all skam i världen: vi effektiviserar, biobränslefierar och elektrifierar. Och hur går det då? Jo tack ganska bra. Flyget kan se tillbaka på 50 år av utsläppsminskningar: koldioxidutsläpp per passagerarkilometer har minskat med 80 procent på 50 år.
         
Inrikesflyget har minskat utsläppen av koldioxid med mer än 22 procent på 20 år. Enligt en studie från Chalmers med flera har utsläppen av svenskars samtliga flygresor trots ett ökat resande legat relativt stabilt sen 2000. Och enligt Transportstyrelsens senaste trafikprognos för framtida trafikutveckling till 2025 beräknas nettoutsläppen från flyget vara närmare 13 procent lägre 2025 jämfört med 2017 trots att antalet flygpassagerare under perioden väntas öka med 13,4 procent.”

Flygbranschen har dessutom tagit fram en färdplan inom regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige som visar hur svenska inrikesflyget kan vara fossilfritt till 2030 och hur allt flyg som startar från Sverige kan vara fossilfritt till 2045.
         
För att nå dit behöver vi framförallt tillgång till biobränsle. Och vi kan bara önska av alla att satsa rätt och snabbt så att Sverige äntligen får fart på den inhemska produktionen av bioflygbränsle, som till och med kan bli en exportsuccé.  Men flyget har mer än ett äss i skjortärmen.

El- och hybridflyg kommer med stormsteg och om vi agerar rätt kan vi både bygga och flyga de nya flygplanen här i Sverige. Vore inte det fantastiskt? Vad är det som är så bra med elflyg då? Jo vad sägs om billigare, grönare, tystare och helt enkelt coolare? Jag själv har flugit ett elflygplan och kan lova att känslan var mer än lovligt cool att veta att jag med el för 20 kronor kunde flyga tyst och helt utan utsläpp i över en timme.
         
Och det är bara början. När ingenjörerna får till specifikationerna har vi snart tillgång till en teknik som helt utan koldioxidutsläpp och med väsentligt mindre buller kan flyga även till mindre städer i Sverige. Helt nya förbindelser, en helt ny transportinfrastruktur. I sammanhanget är det intressant att Norge har en vision om elektrifierat inrikesflyg till 2040. Detta samtidigt som Sverige för närvarande håller stängt på grund av skam.
         
När vi öppnar dörrarna och sätter kurs mot elflygshimlen kanske vi ska göra det tillsammans med våra grannar? Varför inte ta upp elflygsvisionen i det nordiska samarbetet? Tänk om vi så småningom kan marknadsföra hela Norden som världens första elflygsregion. Vilken grej för turismen och för näringslivet.

Detta tillsammans med lokalt producerad biojetbränsle för långdistansflyget måste väl ändå slå skammen på fingrarna rätt rejält och vara en produkt, en idé, en vision som kommer att inspirera andra länder och regioner att följa efter?
         
Om vi fortsätter på spåret inspiration: vi har nu möjligheten att bygga upp den nya tidens gröna industri i Sverige och i Norden. Kan det finnas något bättre sätt att locka tillbaka ungdomarna till teknikyrkena än att erbjuda dem att utveckla och bygga framtidens gröna tekniska lösningar?

Svenska unga blir då framtidsambassadörer, framtidsbyggare för den nya tekniken istället för skamfyllda, nageltuggande medborgare som är rädda för framtiden.

Punkt 32 i januariavtalet ska genomföras på bästa sätt, det är beslutat. Men där står inget om skam och inte heller något som förhindrar att vi nu med kraft satsar så att den nya tekniken tar fart. Tvärtom, det handlar om att få ner utsläppen och det har vi alla möjligheter att göra om vi satsar rätt. Och på köpet kan vi få en mycket effektiv transportinfrastruktur och skapa inspiration för nästa och kommande generationer. Det är så vi kan gå från FLYGSKAM till FLYGJAM.





Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Mycket bra krönika
Skrivet av Flygkonsult, 2019-05-21 14:28:53
Den är verkligen inte svår att ta på allvar då detta är ren fakta. Det som är däremot svårt att ta på allvar och dessutom döljer en budskap är just flygskam då de som ligger bakom detta saknar kunskap i området flyg men ändå vill delge detta som om det stämde överens med verkligheten.
Anmäl inlägget
Psyokolog?
Skrivet av Yuri, 2019-05-17 17:15:13
Krönikan är väl vettig. Dessvärre är den svår att ta på allvar efter första stycket. Givetvis är skam en ytterst produktiv känsla som har varit avgörande i evolutionen och att hävda annat gör en bara korkad vilket tyvärr döljer krönikans budskap.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev