
Motorbrist och avbokningar – Airbus kämpar vidare mot årets mål
Publicerad den 11 augusti 2025Leveranserna ökar – men inte snabbt nog
Efter en skakig vår lyckades Airbus leverera 67 flygplan i juli, vilket är fyra fler än i juni. Men jämfört med juli 2024 är det ändå tio färre – och totalt för årets sju första månader har 373 flygplan levererats, mot 400 vid samma tid i fjol.
Största stjärnan i månadsstatistiken är A321neo med hela 35 leveranser, nästan dubbelt så många som A320neo. Därefter följer bland annat fem A220-300, fyra A350-900 och två A350-1000.
Beställningar – både nya och strukna
På ordersidan märks bland annat Condors beställning av fyra A330-900, samt tre A321neo till en okänd kund. Men allt går inte Airbus väg; tre A220-300 har strukits från leasingbolaget Macquarie Financial Holdings, ett A350F från Martinair har försvunnit ur orderboken och redan i juni förlorades en lanseringsorder på sju A350F från Air Lease Corporation.
Backloggen ger framtidstro
Trots motvinden har Airbus fortfarande ett imponerande orderberg: 8 690 flygplan finns i orderboken. Hela 82 procent är bränslesnåla modeller ur A220- och A320-familjerna. Och om man lyckas få ordning på leveranskedjan – inte minst motorförsörjningen – kan tempot öka markant under hösten.
Motorbrist och ”gliders” bromsar
En särskild utmaning är de så kallade ”gliders” – färdigbyggda flygplan som saknar motorer. I slutet av juni stod 60 sådana parkerade, men Airbus räknar med att lösa situationen innan årets slut. VD:n Guillaume Faury upprepar att målet om 820 leveranser ligger fast, men medger att det kräver en stark spurt i höst.
Faktaruta: Airbus juli 2025
• Leveranser juli: 67 flygplan
• Totalt 2025 hittills: 373 flygplan (2024: 400)
• Största modell i juli: A321neo (35 leveranser)
• Nya order i juli: 7 (bl.a. Condor A330-900)
• Avbokningar: 4 flygplan (bl.a. A350F och A220-300)
• Orderstock: 8 690 flygplan
Vad betyder det här för flygbolagen?
För flygbolagen är varje försening i leveranskedjan mer än bara en rad i ett Excel-ark – det kan betyda uppskjutna linjelanseringar, försenade kabinuppgraderingar och omplanerade underhållsprogram.
Motorbristen på A320neo-familjen gör att vissa bolag får hålla liv i äldre, mer bränsletörstiga maskiner längre än planerat. Och även om backloggen hos Airbus är enorm, är det ingen garanti för snabb leverans. För den som väntar på sitt nya flygplan gäller det att ha en plan B – eller åtminstone ett bra leasingavtal.
Airbus har en klar bana framför sig – men behöver springa väldigt snabbt för att ta sig i mål innan året är slut.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.