Byta karriär till kommersiell pilot
Hej,
Skulle vilja få lite tips och råd från någon i flygbranschen eller någon som lämnat för ny karriär.
Jag går i banorna att byta karriär från byggbranschen till att utbilda mig till kommersiell pilot.
Jag är 45 år och har varit egen företagare i 10 år och även anställd som platschef på några av drakarna.
Är det någon som gjort denna resa som kan dela med sig av sin erfarenhet?
svar
Ja, om du vill lägga mycket pengar på något som inte ger lika mycket som det kostat(oftast), så bli pilot. Jag hade min dröm om samma sak, uppfyllde den men tog sedan avstånd, det finns trots allt bra ställen att jobba på, men de är få.
Avtalen är numera också dåliga, du kan säkert få en bra lön, någonstans, men man vill ha bra pensionsavtal och dylikt också, när man ändå betalat multum för utbildning och så.
Är det en dröm för dig och du tycker att det är värt det, så kör på bara, det gjorde jag innan jag backade. Numera har jag det bättre, både avtalsmässigt och privat, än vad pilotjobbet hade givit mig.
Class 1
Class 1 eller 2 ?
Jag har precis klarat av den medicinska undersökningen . Sen återstår det några pusselbitar som måste falla på plats.
Hur blev det?
Daniel,
Vill inte lämna ut den här, så hör av dig till FlyBy så ger jag dom tillåtelse att lämna ut mina kontaktuppgifter.
Magnus.
@Magnus jag tar jättegärna din mailadress
Tror inte man ska stirra sig blind på pengarna men varför inte satsa på flyga som hobby istället?
Hej Daniel,
Pilot är ju bland det mest mytomspunna du kan bli om förutsättningarna finns. Har själv 35 år i branchen och kan både rekommendera och avråda allt efter humör. Att koppla ur autopilot och autothrust och göra en kort visual approach är fortfarande barnsligt kul.
Du har en solid bakgrund och kan alltid gå tillbaka till ditt gamla jobb om du inte lyckas inom flygbranchen.
Du kommer ha ca 15 år kvar att jobba när du är färdig, så rent ekonomiskt håller inte kalkylen, men det kan ju motiveras med tillfredsställelsen att flyga Airbus eller Boeing.
Vill du veta mer så kontakta FlyBy på Sturup, testa en timme i deras Airbus simulator och se vad du tycker. Jag hjälper till där ibland så du kan alltid be om min mailadress om du vill komma i kontakt.
Lycka till
Flugit sen careless whisper var popis. och alltid gett samma råd , kommer man inte in på nån sponsrad utb , så fixa ett PPL på nån flygskola . Börjar man på nån längre utb så är det klart , och man kan börja med det roliga . Vill man stanna vid PPL , så kan man ha det resten av livet , och åka runt och räkna kyrkor eller åka nånstans och fika . Oftast minst lika roligt som att sitta på 1 mils höjd och bli förbannad när när kaffet skuttar runt. Pilotjobbet är fantastiskt , men börja lite försiktigt….
Rådet är att ta det lugnt med föskottsinbetalningar och börja med ett PPL och utvärdera under resans gång. Du kan bygga på steg för steg i hög takt om du vill, men har då också möjlighet att ta nya beslut utan stora ekonomiska förluster.
25år försent, du är för gammal. Låter hårt men det är tyvärr verkligen. Om du lyckas med att få ett atpl i handen efter några år med en rating för tex 737/320 så är du minst en mille fattigare och kan bara räkna med att flyga simulator. Jobb som grön fo i 50årsåldern kan du nog glömma. Köp en Porsche 911 för pengarna i stället då har du garanterat roligare.
Hej Daniel,
Tack för en inspirerande tråd!
Jag har gjort en inverterad resa från den du planerar. Dvs, jag utbildade mig, fick jobb på en av de “stora drakarna” i Norden i flygbranschen på 737. Jobbade ett par år, men lämnade sedan flyget för att byta karriär då jag hade en annan utbildning att falla tillbaka på.
Här är mina tankar.
Business case för din del:
2 miljoner i förlorade inkomster under studietiden baserat på att du idag sannolikt har en årsinkomst på runt 800 000kr. Om du har tur och får en sponsrad utbildning via TFHS/UiT slipper du betala miljonen för utbildning. Men säg att det är 2-3 miljoner du behöver ta igen för att “break even”. Sen tillkommer eventuellt kostnader för type rating/bonding, mm.
Du tar beslutet nu till sommaren. Ska skola dig i 2-3 år och sedan söka jobb. Rimligt att du, om du har egenskaperna och flytet att få ett stabilt jobb i branschen, som 50 år-ring har 15 år av jobb att ta ifatt 3 miljoner. Från 65 ryker medicalen enligt regelverket.
=> 200 000 kr om året mer i lön = 16 666 kr mer i månaden => Med skatter betyder det att du behöver ca. 30 000kr MER i månaden brutto för att gå jämnt ut på äventyret.
Det är knappt görbart (även om du har en spikrak karriär och får bli kapten snabbt) om du har redan nu har en okej lön som platschef och fortsätter ha en löneutveckling där.
Siffrorna kanske inte är exakta, men ger ett hum och vilka summor vi pratar om i praktiken.
Så rent ekonomiskt är det förmodligen inte ett bra drag för dig och din familj. Men detta handlar om något annat. Eller hur? En känsla och dragning till flyget som vi alla i det här forumet i stor utsträckning har. Och därför bör du ju göra det, om familjen stöttar dig i det, du har skakat hand med din fru och dina närmaste att du vill göra detta. Samt att du vet med dig att du kommer vara bort mycket mer och att du bedömer att ni klarar de ekonomiska konsekvenserna av beslutet.
Utifrån “man ångrar vad man INTE gjorde i livet” ska du såklart bara köra på. Med vetskapen om att ditt privatliv kommer ändras drastiskt, du kommer vara tröttare, rostern (ditt schema från bolaget) kommer definiera ditt liv och din tid. Du kommer missa fester, helgdagar och sociala event.
Allt ovanstående är också under förutsättning att du överhuvudtaget får ett stabilt jobb. Branschen är flyktig idag och kontinuiteten i dina anställningar finns inte på samma sätt som du har idag.
Men, om du har tur får du uppleva hur det är att spaka stora maskiner, se många fina vyer och vara en del av en väldigt häftig organism i vad besättning, flygplan, flygplatser och ATC, mm. tillsammans är.
Jag själv kan i mitt dagliga jobb till stunder sakna kicken av en sidvindslandning, eller att ha magisk CRM med en duktig kollega. Men till 90% uppfattade jag tiden ganska oinspirerande på level, även om du får se solen ofta. Men den delen hade gått och hantera. Det som är svårare att hantera är att inte kunna ta semester samtidigt som sin familj och vänner, missa födelsedagar och att uppleva en trötthet efter Las Palmas T/R med slot och snöröjning som är svår att beskriva. Det är ett hårt jobb idag. Inspirerande, men tufft.
För min egen del var det ett klokt val för mig att slå mig fri från flyget. Mitt sociala liv, mina relationer och mina familj är något helt annat än vad det var som pendlande styrman. Jag har också ett jobb och en löneutveckling som står i paritet med ett flygjobb. MEN, då jobbar jag inte skift, inga obekväma tider och bestämmer över min egen tid. Jag har mitt PPL kvar, kan njuta av flyget när det passar, vilket blir mer och mer sällan.
Vissa dagar kan jag sakna delar av flyget. Men den saknaden står inte i paritet med de enorma utmaningar ett flygjobb idag kommer med. Precis som alla har påtalat i tråden.
Jag tror inte du skulle ångra dig om du hoppar på tåget och följer drömmen. Det är ett fantastiskt jobb. Men ha med dig att det kommer påverka ditt liv mer än du tror.
Allt gott!
/V
Du kan ju alltid bygga ihop allt modulärt och plocka ATPL från TFHS om du fortsatt vill stanna i Skåne. På så sätt får du hög kvalité på en stor del av utbildningen.
Låter dyrt att gå utbildning i Danmark.
OSM är dyrt och pilot.no är svindyrt!
Båda de skolorna har tveksam kvallitet på sin undervisning.
Om du ska satsa på detta så bör du satsa ordentligt. Du har redan ett stort minus i din ålder så om du vill ha chans att få ett vettigt jobb eftrer avslutade studier så bör du gå på en skola med god kvallitet.
I normala fall hade jag rekommenderat att du sökte TFHS några ggr men med tanke på din ålder så har du inte tid att vänta och söka i flera år.
Överväg istället Pilot.no i norge samt OSM i Sverige. Måhända är även Gree flight accademy ett vettigt alternativ. Du kan också titta på utländska skolor. I Spanien finns det ett flertal stora skolor där man pga det fina vädret kan komma igenom utbildningien snabbt.
Flygskolorna i USA kan också vara ett alternativ men då tillkommer konverteringen av certifikatet.
Det står mellan South Sweden flight Academy i Sturup
& Greybird pilot Academy i Köpenhamn
Grattis, kul!
Om du bestämmer dig för att ge drömmen en chans välj skola varsamt. Väldigt många oseriösa aktörer där ute. Om du är i södra Sverige så föreslår jag att du är extra varsam… Ska jag vara helt ärlig så hade jag, förutom TFHS, aldrig valt en av de södra flygskolorna.
Fråga runt, eller dela direkt här i forumet om du är osäker.
Som huvudregel så hade jag aldrig betalt hela summan i förskott, finns endel som vill ha det, passa dig för sånt. Dom låser dig och dina pengar.
Betala teori kostnaden omkring 100 tusen något för en integrerad utbildning är rimligt men akta dig för dom som vill ha dina pengar innan du flugit.
Jag har blivit antagen till en flygskola men har ännu inte bestämt mig.”
Du är för gammal.
35 är maxgräns för att investeringen ska vara värt det.