Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför inget nytt från SAS?

Tråden startades av SAS

Man läser bara om lågprisbolagens satsningar i Sverige, vad har hänt med SAS? Det är så påtagligt att SAS inte släpper några nyheter om nya flyglinjer i Sverige längre, har marknadsavdelningen på SAS stängt eller finns det någon förklaring?

Publicerad den 2025-08-20 08:17
Skriv ett svar
Antal svar: 54

svar

Johan O
2025-10-28 12:14

SAS är idag bara till en ganska liten del ett danskt bolag. AirFrance-KLM har kopplat greppet och ökar nu sitt ägande. Den danska andelen är mer en kuriosietet och SAS kan bli rebrandat till en virtuell skandinavisk upplevelse. Att flytta SAS huvudkontor från Stockholm är logiskt. Men inte till Kastrup som många tror – utan till Amsterdam. Det finns säkert ett ledigt rum på flygplatsen Schipol i vilket SAS “koncernledning” kan sitta och invänta pensionen. Och jag är inte bitter, utan konstaterar att det var en röd-grön regering i Sverige som släppte SAS för att rädda klimatet.

Lykke
2025-10-28 08:54

Flygpriserna från Göteborg till destinationer i Europa är tydligen dubbelt så höga som från ARN och CPH enligt en artikel i Dagens Industri. Synd om SAS som mer eller mindre givit upp på trafiken från GOT till Europa och nu bjuder sina konkurrenter på ett dukat bord.

Lykke
2025-09-23 16:51

sv Anton. Du har rätt. SAS och Norwegian skickar alltid ut hurtfriska pressmeddelanden när de öppnar nya linjer men de nämner aldrig att de samtidigt lägger ned linjer. Och alla naiva skribenter jublar stort varje gång.

Anton
2025-09-22 14:40

@ Andreas – Jo men detta behöver ju inte betyda att man ökar avgångarna från Arlanda. Det kan vara så att man drar ner på andra linjer eller frekvenser från vissa destinationer för att kunna flyga till Dublin, Bryssel, mm som SAS inte nämner. SAS flygplan flyger redan med maxade scheman så om SAS inte ökar sin flotta i Arlanda så kan man inte kalla det tillväxt.

Lykke
2025-09-22 14:30

SAS har numera inga svenska ägare men däremot ett par stora danska ägare bl.a. danska staten och Lind Invest. SAS är just nu ett arbetsmarknadsprojekt för Danmark.

Andreas
2025-09-22 12:43

Jag hittade nu att SAS skriver vilka rutter de ökar på. Från Stockholm till Bryssel, Dublin, Paris och Vasa.

ARN
2025-09-22 12:43

SAS utökar alla fall avgångarna på några destinationer. Oslo fick bara HAM.

Andreas
2025-09-22 12:38

IAN: Vad har du för källa till att det är hela satsningen? Man kan ju också satsa genom att flyga existerande linjer oftare, inte bara genom att lansera nya linjer.

Daniel
2025-09-22 12:30

@ Ian – SAS kommer til at have enormt udbud fra ARN næste sommer ligesom de havde denne sommer. Nej, der kommer ikke nogen SAS rute fra ARN til Honolulu eller Sydney, men der var der heller ikke nogen der havde forventet…

IAN
2025-09-22 10:43

SAS sommartrafik 2026 är nu släppt. Massor med nya linjer från Köpenhamn.
Vad får Sverige, håll i er nu, här satsas det rejält:

Två avgångar i veckan till Madrid från Arlanda.

Sommartrafik några veckor från Visby till Köpenhamn.

Det var allt.

Andreas
2025-09-06 14:05

Den andre Andreas: Jag köper inte det argumentet. Varför skulle majoritetsägarna acceptera att minoritetsägaren danska staten gynnas på deras bekostnad? Expansionen i Köpenhamn måste vara logisk på kommersiella grunder (inte politiska) för att det ska vara rimligt.

Fd SAS
2025-09-06 07:57

Ja en bitterhet pga att hade SAS drivits strikt affärsmässigt och inte politiskt så hade vi haft en annat friskare SAS idag. Har man jobbat i SAS så kan man inte ha undgått att se att alltför mycket i SAS handlade om politik, allt skulle i princip delas upp mellan Sverige, Danmark och Norge utan affärsmässiga grunder så att varje land fick sin bit av kakan och om det blev bra eller ej det var av sekundär betydelse bara det blev rättvist som speglade ägarförhållanden och sen på det så var ju Danskarna duktiga på att ta åt sig mer jobb genom ett större driv och starka fack.

Svängbjörn
2025-09-05 12:51

Jonas har helt rätt. Den här tråden, liksom alla andra om SAS nystart, är patetiska. Det är tydligen oerhört viktigt att staten äger flygbolag i respektive stat. Före avregleringen fanns det visst fog för det. Det är 30 år sedan nu. Är det så svårt att acceptera att flygbolagen agerar på en marknad och inte längre har trafikplikt?

Däremot är jag inte så säker på att det är fjortisar som skriver här. Jag noterade att den här typen av bittra inlägg lyste med sin frånvaro under semesterveckorna men återkom i full styrka från första veckan i augusti.

Andreas
2025-09-05 11:15

Tycka vad man vill, men svenska staten valde att släppa SAS vid senaste nyemissionen. Danska staten valde en annan väg, och som ganska stor ägare av “nya” SAS är det väl ganska logiskt att SAS väljer att satsa på just Danmark och Kastrup.

ARN
2025-09-05 10:57

SAS har inte skurit ner på Arlanda, det flygs på som tidigare och anställs fortfarande. Däremot ritas linjenätet om, det är väl naturligt. Att SAS inte flyger till tex FRA eller MUC beror väl på att intresset är betydligt mindre när inget samarbete finns m LH längre. Köpenhamn är gubben, Arlanda har fortfarande mycket trafik inrikes, ut i Europa och ner till Sydeuropa, svenskarna älskar väl Malaga och liknande.

Jonas
2025-09-05 09:21

Som svensk boende i Danmark läser jag otroligt mycket bitterhet i den här tråden. Man kunde kunna tro att det är ett gäng fjortisar som inte fick vara uppe sent.

“roffa åt sig jobb”, “DAS”, “danske arbejdsmarkedsprojekt”, “ha en matarlinje till Köpenhamn”…

Operations planning
2025-09-05 08:18

Den dimensionerande faktorn utöver att det ska finnas en efterfrågan på en specifik destination är kapaciteten i antal flygplan och flygande personal. SAS har inte oändliga resurser och har tydligt uttalat att man ska tillväxa i CPH. Det innebär att man inte kan växa i t.ex Stockholm eller Oslo samtidigt även om det finns en efterfrågan. Därför ser vi inte så många destinationsnyheter från SAS. Finns efterfrågan så kommer andra flygbolag i den mån de kan/ser affärslogiken fylla det tomrum som SAS lämnar öppet. Eurowings/Lufthansa på Tyskland t.ex. där SAS lämnat walkover från Arlanda.

Långsiktigt kan detta bli en utmaning för SAS om man tappar marknadsandelar i Stockholm och Oslo som inte är en obetydlig del av SAS marknad och antalet medlemmar i Eurobonus.

Jag tycker att det är bra att det rörs om lite i grytorna på Arlanda och bra långsiktigt om flyglinjer etableras på affärsmässiga grunder utan inblandning av politiken.

Johnny
2025-09-05 07:24

Hej Johnny.
Om SAS Danmark får som man vill, vilket man oftast får så är det bara en tidsfråga innan SAS flyttar HK till Köpenhamn, vilket är mest logiskt, Danska staten äger en del av SAS, Kastrup är Danmarks största arbetsplats så jag tror att det kommer att ske och Sverige står som vanligt handfallna . Att Köpenhamn är en hub är inte konstigt alls , det har den alltid varit och kommer att alltid att bli. SAS kommer behålla inrikestrafiken i Sverige men titta bara på den internationella trafiken , SAS flyger inte längre på Frankfurt,Munchen, Dusseldorf, Riga, Bryssel 1 gång per dag Paris 2 gånger, tittar man på SAS linjenät även på Europa så fortsätter det att minska. Arlanda kommer aldrig någonsin bli Skandinaviens ledande flygplats. Det är bara fakta. SAS har en prioritering KÖPENHAMN och KÖPENHAMN endat, tom VD Anko har ju uttryckligen sagt det. Så tyvärr Arlanda, flyget har gått

op
2025-09-05 07:12

Danska staten har ett minoritetsägande i SAS och om 1,5 år kan man räkna med att AF-KLM äger en stor majoritet själva. Således märklig diskussion som vissa för om att “SAS är danskt”. Snarare Holländskt/Franskt vart det lider.

Johnny
2025-09-03 23:00

sv Michael
Det finns ingen anledning att flytta SAS HQ till Danmark.
Det vore otroligt dumt og dyrt.
SAS flyger många linjer inom och till/ från Sverige.
Ingenting tyder på att svenska SAS delen blir mindre.
Det är dock rent absolut mest vettigt för et bolag av SAS storlek att koncentrera sin långlinje verksamhet på en hub, självklart CPH.
Vi får se vad som händer i framtiden, Men Benjamin Smith , vd på AF-KLMhar sagt att man tænker sig CPH som en tredje hub för långlinje trafik.
Hur mycket SAS kommer operera av denna långlinje trafiken återstår att se.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500