
Karlstad flygplats på kollisionskurs med regeringen
Publicerad den 15 augusti 2019Kommentarer
Karlstad har en upphandlad linje till Arlanda det är vad staten bidrar med. Det är vad regelverket tillåter.
Hade det funnits underlag för en linje till Frankfurt skulle något bolag velat trafikera linje.
Vi kan inte låta skattemedel vara med och finansiera allahanda önskemål för ett fåtal ur allmänna medel.
De flesta tycker redan skatterna är för höga.
OBS! Riksdagen har en borgerlig majoritet.
KSD ligger placerad mellan karlstad och Kil men det finns ingen kommunikation dit (flygbuss/taxi från karlstad finns o ringa) de borde ha slingat om bussen som värmlandstrafik kör mellan dessa 2 orter från dag ett så skulle denna flygplats ha gått mycket bättre.
Ta bilen dit , visst betala 200kr + per dygn i parkering , god dag yxskaft.
Jönköpings problem är att man ligger drygt 1 timme med bilkörning ifrån Landvetter.
Karlstad kan jag däremot förstå, ligger längre bort både från Landvetter och Arlanda.
Jag flyger mycket i min tjänst och bor i Jönköping, Det var alltid mer prisvärt o ta bilen till Landvetter än att flyga från Jönköping via Frankfurt.
Både LPI och VXO har ju lyckats som medelstora städer att få till en kommersiellt gångbar trafik med ett stort nätverksbolag. Vad är det som gör att flygplatser som KSD, JKG eller NRK misslyckas med motsvarande?
Alternativen till att direktflyga ut i Europa från Karlstad är sämre på ALLA sätt. Att ta tåget till Frankrike eller Spanien på en tjänsteresa är inte realistiskt och vi ska inte prata om hur mycket kommunerna subventionerar andra trafikslag än flyget med! Om några inbillar sig att det är realistiskt eller blir bättre för miljön att ta tåget till ARN dagen före avresa, bo på hotell och sedan flyga ut i Europa därifrån har de ju allvarligt missförstått någonting. Videokonferenser löser inte allt.
Fattar inte folk att städer som Karlstad och Jönköping saknar relevans? Flytta till Stockholm eller Köpenhamn eller London om du vill ha bra flygförbindelser.
Bara för att staten betalar för en flygplats så betyder inte det att företag kommer etablera sig.
Vakna och inse att sossesverige håller på att gå sönder. Och lika bra är väl det….
Till 85% Inkonsekvensen är total
Jag tror alla flygbolag flygplatser ljuger om beläggning, även så här för att verka attraktiva till flygbolag att förmås starta trafik, men de ser inte sin egen inkonsekvens.
Det är flygplatsernas DTS som gäller där står allt och exakt (daily traffic survey)
löjliga regering gör allt för att försvåra för flygbolagen, och vill inte ha någon utveckling av flygtrafiken , tyvärr..
Till 85% Inkonsekvensen är total
Jag tror alla flygbolag flygplatser ljuger om beläggning, även så här för att verka attraktiva till flygbolag att förmås starta trafik, men de ser inte sin egen inkonsekvens.
Det är flygplatsernas DTS som gäller där står allt och exakt (daily traffic survey)
Du har tydligen missat att SDATS fjärrstyrningsanbud var skyhögt över andra anbud och därför kom de sist. En flygplats som satsar på fjärrstyrning kan börja planera för sin nedläggning samtidigt. Några kommuner har gjort sitt ödesdigra val sedan några år. Swedavias affärsmässiga kompetens behöver väl inte ens kommenteras.
Det är väl därför det är 85% kabinfaktor, för att den är subventionerad!
Jag undrar hur det kommer sig att man måste subventionera en linje som har en kabinfaktor på 85 %?
Få ner kostnaderna med fjärrstyrning.
Då landar jag gärna här.
Det står väl Karlstad flygplats helt fritt att ta vilket bolag som helst, ge dem skäliga uppstartsrabatter men att de lägger 24 miljoner av skattepengar om året på detta är ju rent löjligt.
Det finns mycket bättre saker att lägga de på.
Till rubriken ”Ta tåget”:
Med 85% kabinfaktor ville ju uppenbarligen folk flyga.
Problemet är som det står skrivet här ovan politiska beslut samt ovilja hos staten. Inget annat!
Det står tydligt och klart i texten ovan.
Flyget som avses fick till Frankfurt vilket knappast är aktuellt med tåg.
Karlstads nuvarande flygplats har aldrig varit någon flottilj. Det är en relativt nybyggd flygplats, invigdes 1997.
Karlstad kommun köpte flygplatsen av Swedavia 2010.
Vill man inte flyga kan man ta tåget.
De flesta av dessa flygplatser var byggda som flottiljer till Flygvapnet och det kan vara logiskt att Flygvapnet tar över dem igen och säljer ut 10-15 slot’ar på f.m. och e.m. samt en hangar att parkera de civila planen i. Vill staten leka Remote Tower för dessa flygningar få de göra det, men det militära behovet får prio 1. I värsta fall får de installera el/ång katapulter till JAS’arna så de kan starta på 1/2 gas med ombyggda “Sea Gripen”för att minska buller o avgaser
“Staten” vill varken ha flygplatser eller flygtrafik så där har de inte mycket att hoppas på
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten