Skriv ut  

Göteborg vinnare när Ryanair justerar linjenätet

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 oktober 2019
Fler nya linjer och några som blir året runt. Ryanair fortsätter att expandera i Göteborg. På Skavsta är utvecklingen inte lika positiv men något hot om att basen ska läggas ner finns inte.

Ryanair
Ryanair
 
Inför den kommande vintersäsongen har Ryanair, som de flesta andra flygbolag, stuvad om i flygprogrammet. Det är inga dramatiska förändringar vad gäller den svenska trafiken men Göteborg ser ut att vara en vinnare när Ryanair fortsätter att expandera på Landvetter. Det är idag det snabbast växande flygbolaget på flygplatsen, en utveckling som började 2015 när Göteborg City Airport tvingades stänga för tung trafik och Ryanair, liksom Wizz Air valde att flytta över till Landvetter.
 
Flygtorget kunde redan i mars rapportera om två nya linjer från Göteborg, till Gdansk och Katowice. De har nu kompletterats med ytterligare en, till Budapest. Samtidigt omvandlas tre av de linjer som var nya i våras till åretrunttrafik: Dublin, Prag och Milano. Det innebär att Ryanair nu flyger ett tjugotal linjer från Göteborg, antingen på helårs- eller säsongsvis.
 
Uppgraderingen av linjenätet i Göteborg har dock inte samma motsvarighet på Ryanairs andra stora destination i Sverige: Skavsta. Där omvandlas Poznan och Prag till helårsrutter medan tre linjer, Edinburgh, Memmingen och Gran Canaria försvinner under vintersäsongen. Det har tidigare funnits en viss oro för att Ryanair ska dra ner verksamheten på flygplatsen likt det som skett på en rad platser ute i Europa. Ryanair kalkylerar visserligen med att spränga etthundramiljonersvallen i år men ser samtidigt en avmattning av passagerarutvecklingen nästa år. Det har i sin tur medfört att en rad baser i Spanien och Portugal av allt att döma ska avvecklas vilket kan vara orsaken till att linjen Skavsta – Gran Canaria försvinner den 5 januari nästa år. Men att det ska ske några kraftiga neddragningar eller att Skavstabasen, som etablerades 2003, rent av skulle läggas ner, det tror inte ledningen på flygplatsen.

- Vi vet att de flygbolagen som finns här gillar den här typen av flygplatser. Vi jobbar mycket tillsammans när det gäller det praktiska som personal, logistik och passagerare, och det fungerar jättebra. På så sätt har vi en väldigt bra relation, säger Joakim Lindholm, operativ direktör på Skavsta till Södermanlands Nyheter.
 
I dagsläget har Ryanair fyra maskiner baserade på Skavsta och står för cirka 65 procent av verksamheten på flygplatsen medan Wizz Air har ungefär 30 procent. Fram till och med augusti hade Skavsta 1 554 985 passagerare.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

GOT
Skrivet av Daniel GOT, 2019-10-09 17:33:44
@nice, du har rätt att Gbg/VGR varit ett klassiskt arbetarlän, men stor-GBG har senaste tiden omvandlats alltmer till tjänstemannastad. Bruttoregionalprodukten har på sistone ofta t.o.m. ökat mer än i Sthlm, och stor-GBG har nu t.o.m. ngt lägre arbetslöshet än stor-STHLM. STHLM är rikare, men finns ökande underlag till direktlinjer, vilket avspeglas i Landvetter ökar mer än ARL. Jag tror att SAS njugga inställning till direktlinjer från GOT kan göra att andra flygbolag kan öka sin andel på GOT.
Anmäl inlägget
@Nice
Skrivet av Jonas, 2019-10-09 13:31:17
Hej, finns inget underlag tyvärr, Göteborg samt Västra Götaland är klassisk arbetar län vilket speglar inkomsterna. Köpkraften är inte lika stor där som övriga. Därav mycket Ryanair, Wizz samt andra lågprisbolag.
Propeller til CPH bla så Göteborg är statiskt när det gäller utbudet.
Anmäl inlägget
Nice
Skrivet av Rune, 2019-10-08 19:15:16
Till Sierra.

Det finns direktflyg Göteborg - Nice.

Två avgångar i veckan vår sommar och höst.
Anmäl inlägget
GOT>NCE
Skrivet av Patric, 2019-10-08 16:33:39
Både SAS och Norwegian flyger till Nice men tycärr inte på vinterhalvåret. City Airline gjorde dock det när det begav sig. Saknar också direktflyg dit
Anmäl inlägget
Norsk/Danska
Skrivet av @SAS?, 2019-10-08 16:29:45
Tydligen vet du inte mycket om vad du skriver om, På vilket sätt är SAS Norsk/Danskt?
Att SAS flyger där set löner sig bäst är väl bara naturligt. Att Svenne banan är så jäkligt snål att hen kämpar sig fram till ”Stockholm ” Skavsta för att nyttja no service bolagen, är väl inte SAS fel.
Anmäl inlägget
Västerås
Skrivet av Anonym , 2019-10-08 15:05:22
Ryanair borde lämna Västerås flygplats och koncentrera sig på Landvetter, Sturup & Skavsta i Sverige.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Peter, 2019-10-08 11:44:27
Roligt med expansion på ännu en main airport.
Skulle vara intressant att se hur Norwegian skulle klara av konkurrensen om Ryanair tågade in på Arlanda samt expanderade Köpenhamn ännu mer.
Förseningarna på 737max kanske inte är så dumt för Norwegian ur det hänseendet.
Anmäl inlägget
Nice
Skrivet av Sierra, 2019-10-08 10:00:03
Varför flyger inget bolag direkt från Göteborg till Nice som är en huvudflygplats för området med 14 000 000 passagerare (2018)?

Vad jag förstår finns passagerantalet för att det skall vara lönsamt.
Anmäl inlägget
Slaveriet
Skrivet av PM, 2019-10-08 09:52:33
Och det moderna slaveriet fortsätter.
Passagerarna vill ha billiga biljetter men inser inte, eller rättare sagt skiter i, på vems bekostnad.
Billigt, billigt, billigt......
Anmäl inlägget
SAS?
Skrivet av SAS?, 2019-10-08 07:46:02
När norskdanska SAS med svenska majoritetsägare (Wallenberg m.fl.) struntar i Sverige tar Ryanair del av kakan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop