Skriv ut  

SAS flygplan i långlinjenätet

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 januari 2020
I morgon sätter SAS in nya A350 på Köpenhamn – Chicago. Den ”nya” linjen till Los Angeles flygs dock med arbetshästen A340 ytterligare en tid i väntan på att fler A350 ska levereras.

SAS A350
SAS Airbus A350
 
I förra veckan flyttade SAS SK931 från Arlanda, direktlinjen till Los Angeles som numera utgår från Köpenhamn. Det är en av de längre rutterna i linjenätet och flygs därför inledningsvis med en blandning av A330 och A340-maskinerna. De sju A340-300 är trotjänarna i flottan och har i snitt 18 år på nacken och ska fasas ut de kommande åren i takt med att de nya A350-900 tillförs levereras. I väntan på att de nya flygplanen sätts i trafik är de dock i högsta grad med i verksamheten. Faktum är att SAS nyligen tecknade ett leasingavtal för de CFM56-5C4-motorer som sitter på A340-maskinerna för att garantera driften under åtminstone de cirka två år till som modellen ska flyga i SAS färger.
 
I vilken takt A340:n sedan försvinner ut från SAS beror på infasningen av de nya A350-900.Den första är sedan en dryg månad på plats i Köpenhamn och tas idag måndag i drift som SK 943 på sträckan Kastrup – O’Hare i Chicago. Detta trots att maskinen har kapacitet att flyga de allra längsta rutterna i linjenätet men inledningsvis är tanken att ha den nya flygplanstypen på en flight som håller sig inom en 24-timmarscykel. Det gör att Los Angeles är vikt för A340-maskinerna.
 
När de övriga sju A350-900 levereras under de kommande två åren, den sista ska enligt planerna vara på plats i slutet av 2021, blandas de med A340 på det långa linjenätet. Visserligen ska de kommande A350 sättas in på Beijing och kvällsavgången till New York från Köpenhamn men Network på SAS räknar med att från juni lägga A350 också på Los Angeles. 
 
När så vintersäsongen kommer blir det av allt att döma ett slingpaket där fyra A350 och två A340 sätts in på ett roterande schema som täcker fem destinationer: Los Angeles, San Francisco, Shanghai, Tokyo och Hong Kong, alltså de fem längsta destinationerna i linjenätet. Eftersom de rutterna inte ryms inom 24 timmar blir det rullande placering av vilken flygplanstyp som flyger vilken sträcka.
 
Den kvarvarande långlinjetrafiken, alltså Beijing och östkusten i USA är med det upplägget reserverat för A330 och på sikt också A321LR. Det kommer alltså att tillhöra undantagen att Stockholm eller Oslo får någon trafik med den nya A350-flottan. Sedan linjen till Los Angeles flyttades bort från Stockholm har SAS 75 procent av långlinjetrafiken koncentrerad till Köpenhamn.



Kommentera artikeln
Det finns 23 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARN CPH
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-01-30 13:04:15
Sedan vill jag gärna tro att Norden har mer dragningskraft att vi ska kunna ha fyra dynamiska/expansiva marknader. Som i sin tur ska berättiga ett enklare resande med långlinjer. ARN har potential. CPH har det definitivt precis som OSL och HEL.
Anmäl inlägget
Precis!
Skrivet av Matias, 2020-01-29 12:16:09
@Jay Du har helt rätt!
Det handlar om driv och vad företaget vill. De har bestämt sig för CPH istället för ARN.
HEL är en kanon exempel.
Sen om Göteborg flyger från CPH. Det gör Stockholmare också för att SAS erbjuder inga andra väggar. Skulle SAS har sina långlinjer i OSLO, skulle alla göteborgare flyga darifrån..
Eller vilken är den största trafiklinje i CPH??? Först London, men sen? Stockholm.
Anmäl inlägget
Skrattretande
Skrivet av Oleg, 2020-01-29 12:08:46
:) man ska inte klaga på SAS:))))

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/Default.aspx?ID=13560

Lite självinsikt skulle inte skada, vill SAS-anstälda själva ha dålig service, tror inte det!
Anmäl inlägget
Sthlm Cph
Skrivet av @frank, 2020-01-29 09:09:47
Fast det flyger väl fler från/till Sthlm än Khamn? Däremot är Arlanda mindre än Kastrup. Dessutom dubbelräknas all transit vilket förmodligen gör Arlanda större i avtal individer och inte antal pax.
Anmäl inlägget
HEL
Skrivet av @Jay, 2020-01-29 09:08:05
Förklara då hur Helsingfors kan ha den utvecklingen? Mindre stad. Betydligt mindre antal personer i ´uppsamlingsområdet´. Kan det vara för att de har lite mer perspektiv kanske och framåtanda. Det handlar om drivkraft ytterst anser jag.
Anmäl inlägget
@Frank
Skrivet av Jay, 2020-01-29 00:36:38
"Ingen Skåning eller Göteborgare byter flyg på ARN..."

Ehh, jo. Det är ju en pris- och tillgångsfråga. Åker gärna via Kastrup, men är det bättre pris att ta omvägen via Arlanda gör jag utan tvekan det.
Anmäl inlägget
@Pennywise
Skrivet av Frank, 2020-01-28 20:08:47
Hur många invånare som bor i ett land har inget med att göra hur stort upptagningsområde flygplatsen i respektive huvudstad har. Det är ju ganska tydligt, eftersom fler flyger från Köpenhamn, och nästan halva Sveriges befolkning har närmre till CPH än till ARN. Så jag skulle säga tvärtom, upptagningsområdet för CPH är 10 miljoner och för ARN 6 miljoner. Högt räknat. Ingen Skåning eller Göteborgare byter flyg på ARN, om man inte ska vidare till Sveg eller Hemavan.
Anmäl inlägget
Klagomuren
Skrivet av Svensk!?, 2020-01-28 15:21:08
Jo, jag håller med. Det finns inget folk som är så gnälliga och fokuserade på vad som är dåligt än just svenskar, även om någon gör något bra så ska det letas efter fel "Njaaae, 350:n är minsann inte så fin som Finnairs osv". Var är stoltheten över ett bolag som har sina anor i flyghistoriens begynnelse? Varför ska det jämt gnällas när något är bra? Kom igen, get real! Att LAX-linjen flyttas till CPH kan vi tacka de fientliga krafterna i Rosenbad för - de letar också fel och inte lösningar.
Anmäl inlägget
Att klaga
Skrivet av Klagobert, 2020-01-28 13:23:38
Du klagar på de som klagar och pekar ut en grupp människor, vi svenskar. Vad är det för beteende i så fall?

Usch!
Anmäl inlägget
Klaga mer!
Skrivet av Victor, 2020-01-28 13:15:44
Jag har inte märkt att det skulle vara typiskt svenskt att klaga, vad har du fått det ifrån?
Klagar du mycket själv?
Anmäl inlägget
Varför alltid Kastrup?
Skrivet av Pennywise, 2020-01-28 12:49:02
Greger har rätt, det behövs ett svenskt långdistansbolag. SAS är mera danskt än skandinaviskt. Varför ska nästan alla långlinjer flygas från ett litet land med knappt 6 miljoner inv.
Sverige har mer än 10 miljoner. Dessutom är sträckan CPH-LAX längre än ARN-LAX. (89NM)
Anmäl inlägget
Hahahah
Skrivet av Nielsen, 2020-01-28 12:39:08
Det är typiskt svensk att klaga.

Kom med konkreta förslag och presentera dessa för sas.
Det är så man vinner kundens förtroendet bla , och får därmed ett bättre bolag.

Men inte genom att klaga !!!


Anmäl inlägget
Vill mer!
Skrivet av Villmer, 2020-01-28 12:26:41
Det är väll tur att det finns folk som klagar, hur skulle man annars kunna hålla en bra kvalitet. Det är väll toppen att folk vill mer?
Anmäl inlägget
Välj andra
Skrivet av Nielsen, 2020-01-28 12:24:25
Ni som är så missnöjda med SAS och bolagets beslut om placering av dem flesta long haul linjer i CPH, SLUTA KLAGA och flyg med andra bolag.
Anmäl inlägget
Det finns...
Skrivet av Nielsen, 2020-01-28 12:20:49
Det finns många ting SAS skulle kunna göra bättre men vi lever i en pressad värld bla alla dessa lågpris bolag.
Så inte alltid lätt för ett bolag i norra Europa att konkurrera med dessa gigantiska flygbolag som LH, KL,BA, IB, AF.
Jag började på SAS Linta verken och jobbade med underhåll av flygmotorer mMars 1982. Då var SK en utan världens bästa flygbolag, på den tiden fanns bara Engelska Laker. Men se på dagen idag... flera hundra.
Anmäl inlägget
Heja SAS
Skrivet av Nielsen, 2020-01-28 12:10:46
Avundsjukan finns överallt , men svenskarna är ta mig fan dem bitrast människor på jorden.
Alltid missnöjda.
Skulle SAS placera sina A350 på ARN , inte fan skulle det gå bättre för SAS.
Kom ihåg att svenska och norska staten vill inte vara ägare av SAS. Men danskarna vill så väldigt gärna !
Och det tycker jag är såååå jävla bra. Titta bara på gamla Arlanda..och se på Kastrup och Gardermoen..
Anmäl inlägget
Vem är bitter
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-01-28 10:15:07
Kära Mr Business. Ingen är bitter. Lite synd att vi inte har någon Kalifornien linje kvar. Den trafiken kommer dock att gå via bättre och mer stabila aktörer som BA, AY, LH, KL.
Anmäl inlägget
Inte så bitter
Skrivet av Mr.Business, 2020-01-27 21:09:54
Kära Sthlm:are....var inte så bittra.
Och du "Flygresenär",ca.30milj pax bryr sig!
Anmäl inlägget
SAS är danskt
Skrivet av Greger, 2020-01-27 20:42:20
Om man får önska så skulle ett svenskt flygbolag skapas med långdistans på programmet bestående av B787 eller A330neo och A321XLR.SAS har fokus på Danmark
Anmäl inlägget
Äntligen!
Skrivet av To, 2020-01-27 19:44:40
Äntligen är det dax! En super stolt SAS resenär!
Anmäl inlägget
Vem bryr sig?
Skrivet av Flyggresenär, 2020-01-27 17:53:49
Vem bryr sig om SAS när man vet att det finns andra flygbolag som flyger till och från Arlanda och som kan bjuda på lika bra eller ibland till och med bättre service än SAS, med lika nya A350, Boeing 777 eller Dreamliner 787.
Anmäl inlägget
SAS och A350
Skrivet av Mr €, 2020-01-27 12:15:13
Då leasingkostnaden för en A350-900 är $920,000-$1,135,000/månad och man fick leverans 28 Nov 2019, ligger man ca: 20 MSEK "back" innan första flygningen och får jobba in de pengarna under resten av 2020. Hoppas Gullan&co: ger "det lilla extra" så man är ikapp till Julafton.
Anmäl inlägget
Idag, Imorgon eller...
Skrivet av Phibben, 2020-01-27 10:44:43
Ni menar nog:... Den första är sedan en dryg månad på plats i Köpenhamn och tas IMORGON TISDAG i drift som SK 943 på sträckan Kastrup – O’Hare i Chicago. LN-RKG skall flyga idag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev