Skriv ut  

Debatt: Vi måste rusta Arlanda för framtiden

Debatt, Redaktionen, den 22 maj 2020
Arlandas möjlighet att konkurrera med andra internationella flygplatser måste stärkas. Regeringen måste därför redan nu hur flygplatsen ska klara sig efter coronapandemin, skriver en rad företrädare för flygbranschen och kommunerna runt Arlanda i en debattartikel.

Coronapandemin slår obarmhärtigt mot rese-, besöks- och transportnäringen. Företagen möter en påfrestande vardag i sina försök att rädda arbetstillfällen när alla intäkter försvunnit. I kölvattnet ser vi nu stora varsel och uppsägningar. Luftfartsverket, Swedavia och flygbolagen har varslat många tusen anställda i Sverige. I nästa led drabbas alla de företag som är beroende av flygtrafiken för sina intäkter. Sommaren på Arlanda flygplats, en tid då många unga normalt skulle få sitt första jobb, kommer att bli mycket annorlunda.

Men även coronakrisen har ett slut och vi behöver blicka framåt. När ekonomin och arbetsmarknaden ska återhämta sig krävs fungerande transporter med alla trafikslag. För kryssningsindustrin, turistbussbranschen, taxiföretag, nöjesfält, hotell och restauranger i hela Stockholmsregionen måste flyget på Arlanda fungera. För kommunerna runt Arlanda betyder god tillgänglighet starkare ekonomisk tillväxt, fler arbetstillfällen och bostäder.

Tillsammans uppmanar vi därför regeringen att:
• Undvika en avgiftschock 2021. Arlanda finansieras av flygplatsavgifter och kommersiella intäkter. Allt talar nu för ett katastrofalt ekonomiskt läge och minskade intäkter till följd av coronapandemin. Som långsiktig ägare bör regeringen därför agera ansvarsfullt för att undvika kraftigt höjda avgifter nästa år. Swedavias ekonomiska mål måste anpassas efter krisen och de flygbolag som fortfarande trafikerar Arlanda.
• Säkerställa Arlandas konkurrenskraft. Konkurrensen mellan storflygplatserna i Norden kommer att skärpas ytterligare och arbetstillfällen står på spel. Regeringen bör därför tillse att flygbolagen har goda ekonomiska villkor och Arlanda en tillfredställande omkringliggande infrastruktur med väg- och järnvägsförbindelser.

• Kraftsamla för Arlandas ruttutveckling. Stockholm har inte råd att ligga i lä när konkurrensen om nya flyglinjer intensifieras. Regeringen bör därför redovisa Arlandarådets slutrapport och tillsätta en Arlandaförhandling.

Arlanda välkomnar hela världen till Sverige. Flygplatsen är också avgörande för den lokala arbetsmarknaden med 17 000 sysselsatta och hem för 600 företag. Som en direkt konsekvens av flygplatsverksamheten sysselsätts 50 000 personer inklusive taxiförare, restaurangpersonal och många andra yrkeskategorier. Flygplatsen är en motor för besöksnäringen. Drygt 60 procent av alla utländska gästnätter i Sverige kan tillskrivas flyget. En direkt länk finns mellan nya flyglinjer och ökad turism från utlandet.

Redan före coronakrisen var Arlandas trafikutveckling bekymmersam. På två år har Stockholm mist elva direktlinjer till USA och Asien. Varje indragen flyglinje innebär färre besökare till hotell och restauranger vilket medför uteblivna intäkter och förlorade arbetstillfällen. För näringslivet kan en enda interkontinental direktlinje medföra upp till 600 miljoner kronor i utländska direktinvesteringar. Trenden måste vända.

Flyget svävar nu i stor osäkerhet. Coronakrisen kommer att medföra en strukturomvandling inom transportsektorn. Flygbolagen går igenom stålbad och i många fall krymper de sina linjenät och flygplansflottor. Ett troligt scenario är att konkurrensen mellan Europas storflygplatser intensifieras till följd av krisen. Flyglinjer på Arlanda som nu är pausade kommer inte nödvändigtvis att återupptas.
Arlanda har en avgörande betydelse för Sveriges ekonomi och för grannkommunerna är flygplatsen betydelsefull för arbetsmarknaden. Regeringen bör därför nu planera för flygets återstart efter coronakrisen och tillse att Arlanda har goda konkurrensförutsättningar.
Vi anser också att en hållbar besöksnäring och turism kan snabbstarta regionens ekonomiska återhämtning. Sysselsättningstillväxten i besöksnäringen har varit stark under 2000-talet och många unga och utlandsfödda finner jobb i sektorn. Stockholmsregionen har aldrig tjänat på isolationism. Ett hållbart och konkurrenskraftigt flyg lyfter oss.

Det är därför av yttersta vikt att regeringen nu tillsammans med berörda parter börjar planera för Arlandas roll i den ekonomiska återhämtningen.

Marcus Dahlsten,
vd Transportföretagen
Fredrik Kämpfe,
branschchef Transportföretagen Flyg
Olov Holst (M),
kommunstyrelsens ordförande Sigtuna kommun
Peter Evansson (S),
kommunstyrelsens ordförande Knivsta kommun
Parisa Liljestrand (M),
kommunstyrelsens ordförande Vallentuna kommun
Oskar Weinmar (M),
kommunstyrelsens ordförande Upplands Väsby kommun



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda
Skrivet av Mr €, 2020-05-26 09:54:49
Arlanda var fram till nyligen Sveriges största arbetsplats om man räknar in alla som under dygnet är där i tjänsten. Det förtjänar ett bättre öde än fram till nu som skatteko för staten med politiskt tillsatta chefer. Nu har man chans att tänka till och bygga om tillsätta en proffsig ledning.
Anmäl inlägget
Landsförräderi
Skrivet av Valborg, 2020-05-25 13:48:42
Regeringen och medierna har gjort flyget fult, istället för att lyfta fram nödvändigheten av ett fungerande flyg som en del i svensk infrastruktur. En mycket farlig väg där vi redan ligger hopplöst efter våra grannländer.
Svårt att se hur sittande regering ska kunna vända trenden.
Anmäl inlägget
hm..
Skrivet av ole.., 2020-05-25 09:35:02
Prata utveckling av arlanda hur mycket ni vill.. men sparkar LFV sina 500 tjänster och drar ner till 50% av kapaciteten på arlanda, så kan man bygga hur många banor, terminaler etc. men det kommer inte landa och starta några flygplan i stor omfattning ändå..
Anmäl inlägget
Kompetens och vision
Skrivet av Göran, 2020-05-23 15:39:30
Med sin nuvarande utformning, ett hopplock av terminaler, kommer ALDRIG Arlanda att bli en attraktiv flygplats, varken för flygbolag eller passagerare.
Politisk avhållsamhet och riktig kompetens är vad som behövs, men detta saknas. 
Riv och börja om, tänk helhet, lustfyllt, upplevelse, design och funktion.
Pengar finns om man vill!
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av @Anonym, 2020-05-23 13:50:09
Arlanda blir inte en bättre och mer framgångsrik flygplats av att flytta över trafik från Skavsta och Bromma, varför skulle den dock det?
Arlanda har missköts i många år av Swedavia eländet, och okunniga politiker.
Det finns potential för utveckling av flygplatsen, men nuvarande terminaler borde rivas och nytt tidssvarande byggas. Man har möjligheten nu. Samtidigt förläng löjligt korta parallelbanan. Men som vanligt med den här regeringen kommer ingenting att hända
Anmäl inlägget
Privatisera
Skrivet av Flygare, 2020-05-23 10:26:12
Arlanda flygplats och Landvetter flygplats.
Swedavia varken kan eller vill utveckla flygplatserna på ett effektivt sätt.
Vår helt inkompetenta regering mäktar inte ens med att komma överens internt.
Ett internationalt privat flygplatsbolag kan ta över båda flygplatserna och utveckla dom till moderna och effektiva flygplatser. Speciellt ARN är ett skämt i dag.
Anmäl inlägget
En bra artikel, men vem bryr sig om ARN?
Skrivet av Flyfresenär, 2020-05-23 08:46:01
Det är uppenbart och bekymmersamt att Arlandas framtiden är mycket osäkert. Men frågan är om man vill på riktig göra Arlanda till en välfungerande och konkurrenskraftig flygplats? Det finns gott om ekonomiska resurser för att kunna omvandla nuvarande ineffektiva Arlanda till en förstaklass internationell flygplats. Men det handlar INTE om ekonomiska resurser. Frågan handlar OM det finns en gedigen intresse och vilja för att våga ta steget i rätt riktningen?
Anmäl inlägget
Flytta
Skrivet av Poeten, 2020-05-22 18:51:38
Har ni tänkt på hur stor del av livet som handlar om att flytta grejer, verkar ha ett stort underhållningsvärde för oss människor.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2020-05-22 10:46:44
Flytta över passagerarflyget från Bromma & Skavsta till Arlanda. Gör om Bromma flygplats til ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Bromma blir allmänflyget /samhällsnyttiga flyget huvudflygplats för hela sthlm regionen.
Anmäl inlägget
Tveksamt
Skrivet av Skeptikern, 2020-05-22 09:39:21
om det är en god ide att tro att regeringen kommer att göra nånting alls för att utveckla ARN.
Arlanda rådets slut rapport har gömts långt bort, tyvärr.
Den här regeringen har bara markerat sig genom passivitet, och genom att vägra ta ansvar för någonting alls och inta en obehaglig maktfullkomlig attityd. Och ha en ganska fientlig inställning till flygbranschen. Därför kommer ingenting att hända.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn