Skriv ut  

Analys: Corona öppnar för helt nya flygbolag

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 juli 2020
Det finns flygplan, piloter och kabinpersonal och det finns lediga slots på många flygplatser. Sammantaget ger det möjlighet att starta helt nya flygbolag, menar en analytiker. Analysen kan också till del passa in på Sverige under krisen.

Det låter som omvända världen, men entreprenören Steve Endacott menar att coronapandemin har öppnat för att starta helt nya flygbolag.  Och det till trots för att merparten av världens befintliga flygbolag går på knäna.

Bakom de tankarna ligger det faktum att det just nu finns fler lediga flygplan, fler friställda och arbetslösa piloter och ombordpersonal, fortsatt låga bränslepriser och framför allt fler lediga slots än på många år.

- Jag skulle inte bli förvånad om vi snart ser nystartade flygbolag på väg in i branschen, säger Steve Endacott i en podcast.

Det verkar också som att han snabbt blivit sannspådd. I Kanada har just OWG fått klartecken från myndigheterna att starta kommersiell trafik, i första hand till semesterresmål i södra USA och Västindien. Flottan består i dagsläget av fyra Boeing 737-400.

I Abu Dhabi, där Etihad har sin bas, lättar den första flygningen med Air Arabia Abu Dhabi på onsdag nästa vecka. Det är en av bolagets två A320 som då flyger till Alexandria. Bakom satsningen står just Etihad och tillsammans med det befintliga flygbolaget Air Arabia. 

Steve Endacotts resonemang kan också till del omsättas på Sverige. Air Leap är visserligen inte ett nytt flygbolag men har de senaste i månaderna tagit ett par stora steg framåt och expanderat linjenätet. Det utökade linjenätet inrikes sker i den lucka som uppstått när de tidigare stora aktörerna SAS, BRA och Norwegian trappat ner och inrikestrafiken i princip upphörde under en tid. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Anomym
Skrivet av Dracula, 2020-07-11 20:22:28
Air Sweden har faktiskt funnits.
Flög bland annat MD-80 samt Airbus A320.

Varför inte Northern Wings, Wings of Scandinavia eller Scandic Wings eller liknande?

//Dracula
Anmäl inlägget
SAS är guld värt för frekventa resenärer
Skrivet av Linkan, 2020-07-11 09:40:49
Ni sällan resenärer har inte insett fördelen med ett flygbolag som SAS och medlemskapet i StarAlliance. Det behövs nog att man är en frekvent resenär med många olika resmål för att förstå fördelarna.
Sverige lever på sina företag och det gör också du. Vad som är bra för företagen är bra för deras anställda och samhället i helhet.
Anmäl inlägget
Ett svenskt nationellt flygbolag
Skrivet av Anonym , 2020-07-11 09:03:26
Air Sweden alternativ Sweden Air.
Borde startas.
Anmäl inlägget
Är SAS tidsenligt?
Skrivet av thomas, 2020-07-10 10:31:30
Det blir mkt billigare att starta nytt
Skatteintäkterna kommer så småningom, frågan är om strukturen på SAS är tidsenlig, då dyrt tungrott, personal som ska flyttas till olika baser, en 40 fack som är ständiga kravmaskiner, olika flygplanstyper etc.
South West en flygplanstyp sen 70 talet.
Sverige mår n
Bättre av flera bolag med olika storlekar på planen, varven är borta likaså TK branschen.
Anmäl inlägget
@Terje G
Skrivet av Dracula, 2020-07-09 18:02:38
Jag tror du syftar till Air Gotland?

www.airgotland.se

Flygoperatör blir förmodligen Leap eller Amapola.

//Dracula
Anmäl inlägget
Nytt är inte alltid bättre och billigare!
Skrivet av Lisb, 2020-07-09 16:05:07
Ser man på hela kedjan kan det bli betydligt dyrare att starta nytt. I SAS fallet förloras en hel del statliga och privata pengar. Fler blir arbetslösa staten måste betala arbetslöshetsersättning. Nya löner blir lägre mindre skatteintäkter. Jobb försvinner utomlands. Inga skatteintäkter. Den nya servicen blir dålig och ingen samordning.
Man måste se helheten. Företagsresor blir besvärligare och dyrare.
SAS har gett stora intäkter till stat och bostadskommuner för anställda.
Anmäl inlägget
Nytt svenskt bolag
Skrivet av Terje g , 2020-07-09 11:45:29
Det ryktas om att det är uppstart av ett nytt svenskt flygbolag, inta Leap eller sveaflyg utan ett helt nytt. Någon som vet nåt mer? Dash q800.
Anmäl inlägget
Förändrat beteende..
Skrivet av ABC, 2020-07-09 10:41:07
Visst försvinner gammalt och nytt kommer till men vi ser också ändrade beteenden. Vi som tidigare arbetspendlade ändrade ofta vår bostadsort under Corona och har nu vant oss. En mycket stor andel möten kommer att ske digitalt och konferensresor känns tyvärr inte lika roliga som förr.
Anmäl inlägget
Starta nytt SaS
Skrivet av Bert, 2020-07-09 09:46:47
Precis!
Hur kan vi som skattebetalare bara acceptera att det pumpas in miljarder i SAS?
Totalt över 12 miljarder i ett bolag som har börsvärde på 3,5 miljarder!
Starta nytt för 12 miljarder så får du mycket mer valuta för pengarna.
Anmäl inlägget
Starta nya bolag
Skrivet av thomas, 2020-07-08 19:30:38
Utöver detta låga räntor, man kan få hela apparaten till en bråkdel av normal kostnad.
Tusentals flygplan kommer parkeras till skrotning.
Varför gå in och rädda flygbolag? det är mycket dyrare, och alla avtal och så.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev