Featured article image

Fullt på Bromma – Air Leap skjuter upp trafikstart

Publicerad den 16 juli 2020
Kommentarer
Från Bromma till Göteborg, Malmö och Ängelholm. Det var planerna och trafikstarten skulle ske den 10 augusti. Men den skjuts nu upp på grund av brist på slotar på Bromma.
Det var i mitten av juni som Air Leap presenterade tre nya linjer och denna gång från Bromma. När de väl var igång, den 10 augusti, skulle de egna inrikesnätet omfatta sju rutter från Bromma.
– Nu börjar Air Leaps vision av det nya svenska inrikesflyget att ta form; Air Leap ska förbli en ledande aktör på Bromma Flygplats, skrev flygbolaget i ett pressmeddelande. 
Men det visar sig nu att starten på de tre linjerna skjuts upp i två veckor fram till den 24 augusti. Orsaken är bristen på slotar på flygplatsen, en situation som inte är ny. Bromma har i princip inga lediga starttider under peaktimmarna på morgonen och kvällen. Enligt uppgifter till Flygtorget beror svårigheterna nu på att BRA fortsatt har tillgång till de flesta av de slottider som användes innan coronapandemin bröt ut. Men till den 24 augusti ska frågan vara löst och Air Leap få tider som ger en mer användbar tidtabell med två avgångar varje vardag till respektive destination och ytterligare en på söndagar. Lördagar blir som tidigare en trafikfri dag. 
Air Leap har i dagsläget fyra egna Saab 340 och en egen ATR72-500 på väg in som ska sättas i trafik under första halvan av augusti. Enligt planerna ska ATR-flottan vara utökad till fyra maskiner innan året är slut. De tre nu aktuella och framflyttade destinationerna ska dock, i alla fall inledningsvis, flygas med Saab 2000 inhyrda från Nyxair och Sveaflyg.
Vid sidan av den svenska inrikestrafiken flyger Air Leap också på Mariehamn och Åbo samt Örland och Röros i Norge.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Flygbranschen
2020-07-17 10:54

Snacka om flygbranschen I ett nötskal. Så otroligt fyrkantigt och urbota dumt. Att man aldrig kan göra avsteg från uppenbara FEL. Herregud, dags att vakna och börja bli dynamiska.

Belsebub
2020-07-17 09:18

Nu är du ute och cyklar igen thomas. Hur vet du hur bokningsläget är för Leap? Hur stor bokningsingången på kontraktslinjerna är spelar ingen roll eftersom man får full kompensation från norrmännen och ålänningarna i förhållande till läget 2019. Övriga linjer går bra eller mycket bra.

Bengt
2020-07-16 21:31

Inget Swedavia kan styra!

EU som bestämt att slottar inte behöver flygas fram till 24 Oktober.
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2020/03/30/covid-19-eu-adopts-slot-waiver-to-help-airlines/

BRA har fortfarande kvar sina!

thomas
2020-07-16 16:57

Är det inte bokningsläget som är orsaken till framflyttningen?
Både Air leap och Ampolas existens är i fara nu då beläggningen genomgående är för låg. Även upphandlade linjer har mycket låga boknings tal.

Pinsamt
2020-07-16 15:25

Otroligt pinsamt av Swedavia!! Brist på slotar? Nu? Det kan inte vara sant. Vilka inkompetenta byråkrater. Ge dem ett generellt undantag från slotreglerna.

Läsare
2020-07-16 12:44

Citat:

Enligt uppgifter till Flygtorget beror svårigheterna nu på att BRA fortsatt har tillgång till de flesta av de slottider som användes innan

:Slut citat

thomas
2020-07-16 12:13

hur kan ett bolag som är försatt i rekonstruktion
ha några aktiva slotar?
Det är inte ens säkert bolaget kommer tillbaka utan försätts i kk.

Mamlö Aviation 4 Ever
2020-07-16 11:52

BRA ligger och medvetet blockerar slottarna för alla andra. Reglerna är tydliga – utnyttjar man inte en slot, skall den skyndsamt återlämnas…

ORD
2020-07-16 11:13

Har BRA kvar AOC och OL?

Gh
2020-07-16 09:32

Har BRA kvar sina slottider?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten