Featured article image

Skandinaviskt flygbolag i konkurs

Publicerad den 22 juli 2020
Kommentarer
Danska Jet Time blir det första offret i Skandinavien för Covid-19. Flygbolaget har begärt sig i konkurs men räknar samtidigt med att återuppstå igen.
Bilden är densamma som i de flesta andra verksamheter som drabbats av coronakrisen: från en dag till en annan försvann i princip hela underlaget för att kunna överleva. Danska charter- och ACMI-specialisten Jet Time tappade på ett bräde hela sommarens flygningar när alla gränser stängdes. Samtidigt fanns inga klara besked om när flygtrafiken skulle komma igång igen. Trots att merparten av personalen i juni varslades om uppsägning och de 11 Boeing 737 som ingår i flottan ställdes av på obestämd tid, har det inte gått att hålla flygbolaget vid liv. Särskilt som en stor del av kostnaderna fortsatt fanns kvar. Jet Time har inte heller, till skillnad från SAS kunnat tillgodoräkna sig något ekonomiskt stöd från den danska regeringen.
 
Igår kom därför beslutet om att ledningen för Jet Time på egen begäran ansökt om att inleda ett konkursförfarande.
– Det är en mycket märklig situation att stå i spetsen för ett privat företag som i princip varit förbjuden att driva verksamhet, skriver vd Jörgen Holme i ett pressmeddelande.
 
Det finns dock en liten strimma hopp för bolaget och de anställda som bland annat accepterat en lönesänkning på 25 procent som ett sätt att rädda verksamheten genom krisen: Sedan i juni inne ett Jet Time2, alltså ett registrerat flygbolag med färdigt AOC som kan ta över när väl restriktionerna mot flygtrafik i Europa minskar ytterligare, rapporterar danska media. 
 
I ett första skede ska fem flygbolag ingå i flottan men på sikt hoppas ledningen, som alltså går vidare från det nu konkursade flygbolage5 till det nya, att i princip hela den tidigare flottan ska vara tillbaka i drift. Förhoppningarna är att då ska också merparten av de som nu tvingats lämna flygbolaget kunna återanställas.
Jet Time har varit en vanlig syn på svenska flygplatser i och med att flygbolaget flugit charter för flera av de stora researrangöre4na.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Bengt
2020-07-23 08:25

I Norwegians och Cityjets fall är det bemmaningsbolag som kursat, inte flygbolag och AOC.

Röda Baronen
2020-07-22 22:54

Att dumpa alla skulder vid att konka gamla bolaget, och starta ett annat. Låter som ett Islandskt flygbolag som inte heller existerar längre…

sv Seriöst?
2020-07-22 22:25

När gick Norwegian i konkurs?

Seriöst?
2020-07-22 16:01

Hur kan FT påstå att det är det första offret i Skandinavien? Har norwegians konkurser totalt missats? Eller cityjets?

thomas
2020-07-22 15:30

Kortläsare ! ta det mellan raderna, man får ta forumet som det är, som gratis, skildrar bra tycker jag de viktigaste händelserna i flygbranschen

ABC
2020-07-22 13:24

Hade inte Jet Time fem flygplan, 1 x B737-700 och de övriga B737-800? Övriga flygplan var väll redan återlämnade..

Kollega
2020-07-22 11:30

Se där ja.Sänka lönen med 25% men trots detta konkurs och därmed står personalen sämre rustad vid arbetslöshet.Tänk efter före.Lex Sunclass.Tack för kaffet!

Micke
2020-07-22 08:39

Är det för mycket begärt att artikelförfattaren eller någon annan korrekturläser artiklarna innan de publiceras här på Flygtorget?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten