Inrikestrafiken i Sverige har hittills varit en motor i den långsamma återhämtningen inom flyget. Efter att flygningarna inom landet i princip upphörde under en tid när coronapandemin slog till i mars, har allt fler av de viktiga linjerna återfått trafik, om än med en reducerad tidtabell. SAS flyger nu på hela det tidigare inrikesnätet och Norwegian har återvänt till två destinationer, Umeå och Luleå. Däremot har BRA ännu inte presenterat någon exakt start för när flygbolaget, som nu fått den ekonomiska rekonstruktionen godkänd, ska återuppta flygandet. De skulle ha startat den 17 september men har skjutits upp. I sin tur gör det att Amapola förlänger samarbetet med BRA på två linjer från Bromma, till Visby och Malmö. Däremot stängs trafiken till Ängelholm.
I det vakuum som uppstått i frånvaro av BRA har framför allt Air Leap tagit ett par tydliga steg fram på marknaden. Under sommarmånaderna har flygprogrammet i Sverige successivt byggts upp med trafik från Bromma till bland annat Göteborg, Malmö och Ängelholm, alla tidigare klassiska BRA-linjer. Den ökade kapaciteten, från fem till tolv linjer i Norge, Finland och Sverige, gör också att passagerarsiffrorna skjutit i höjden: I augusti i år kunde Air Leap redovisa en ökning på 92 procent jämfört med augusti förra året.
Ytterligare en uppstickare på den svenska inrikesmarknaden är AirGotland. Det var så sent som den 13 augusti som en första Saab 340 lyfte på linjen mellan Visby och Bromma. Flygbolaget är till del en repris av Gotlandsflyg som startade 2001 med ambition att säkra flygtrafiken mellan Gotland och Stockkholm. Flygbolaget blev sedermera en del av Sverigeflyg och slutligen BRA. Ambitionen är även denna gång att säkra en konkurrenskraftig flyglinje till huvudstaden.
- Vi är bolaget som vågade gå emot strömmen och satsa lokalt på små effektiva och säkra flygplan när alla andra med stora maskiner fick panik och stängde ned. Det var många som idiotförklarade oss när vi kommunicerade ut att vi skulle starta, just när det största hotet flygindustrins största hot stod på tröskeln, säger Pigge Werkelin, en av grundarna.
Enligt flygbolaget själva är det en trafikstart som överträffar förväntningarna. Antalet flygningar ska därför öka, först läggs extra rotationer till på onsdag, torsdag, fredag och söndag och de följs troligen av fler avgångar också på de övriga dagarna.
bakgrunden på inrikesmarknaden finns även Amapola som satsar alltmer på att gå över från frakt till passagerartrafik. Samarbetet med BRA fortsätter ytterligare en tid samtidigt som uppdraget att flyga en rad upphandlade linjer, främst i Norrland ligger kvar. Sammantaget ger det en till del annorlunda sammansättning på den svenska inrikesmarknaden idag än för sex månader sedan när Covid-19 slog till.