
Flyget kvar på Terminal 5 året ut – minst
Publicerad den 21 oktober 2020
Kommentarer
Tänk om, ARN. Det är kvalitet ni ska fokusera på. Inte kvantitet.
i T5. Bygg en ny stor gemensam hall för incheckning och säk.kontroll mellan SC och den nyare delen av T5 och bygg även den nya planerade piren. Detta i kombo med en allmän uppfräschning/modifiering kommer att göra ARN till en betydligt bättre flygplats. Passa på nu när trafiken är låg.
Det är helt fel att ha seperata inrikes och utrikes terminaler på ARN
Tack för en väldigt rolig kommentar” Arlanda ska ju bli en stark utrikesflygplats där passagerare från övriga norden och baltikum väljer att enkelt och smidigt byta till interkontinental trafik” Hahahahaha.
Vilka flygbolag satser på intercont. trafik på ARN, innan corona förstörde allt, förstås. Svar INGEN.
Riv hela rasket och börja om, eller förbli en av Europas sämsta/fulaste/ogenomfänkta flygplatser likt ryska baracker eller förortskomplex.
Swedavia har redan planer på att koppla ihop T4 och T5 genom en tunnel under SkyCity. Kolla upp på swedavia.net / arlanda byggplaner. Det bästa vore att riva T4, T3 och T2. Men att göra det för att transferpassagerare ska få det lättare, samt få modernare terminaler, väger inte riktigt upp mot de enorma kostnaderna att bygga nytt (min åsikt).
CPH är ett föredömligt exempel på hur det borde vara även på Arlanda! Bygg ihop T3 och T4 för mindre regionala linjer med mindre plan, T2 för lågprisflyg och bygg ut T5 så exempelvis SAS kan samla alla sina linjer, både utrikes och inrikes på samma, satsa på en stor och bra lounge samt smidig transfer mellan utrikes/inrikes. Kolla även på CPH där SAS egna fast track ligger precis bredvid loungen i samma terminal där alla avgångar sker, fantastiska flöden.
ARN lufthavn har altid lignt en dårlig lufthavn i Rusland!
Då är det dags att bygga om och göra rätt. Bygg ihop 4:an och 5:an och sätt igång direkt! Utrikes-inrikes transfer är helt hopplöst på Arlanda. Snegla på Kastrup för inspiration! En säkerhetskontroll och åtkomst till samtliga terminaler!
@Kapitalist
Varför ska inrikespassagerare flytta tillbaka till T4? Vill man ha stort underlag för transfertrafik till utlandet är det väl smidigast om även inrikes trafikerar T5? Så som det är på mer eller mindre alla andra flygplatser i EU. Känns som att det bara är Arlanda som fortfarande envisas med denna konstiga uppdelning.
…utrikesdestinationer!
– Självklart är det inrikes, som först måste flytta från femman tillbaka till fyran; den gamla väl beprövade inrikesterminalen. Och femman vårdas som internationellt nav.
Arlanda ska ju bli en stark utrikesflygplats där passagerare från övriga norden och baltikum väljer att enkelt och smidigt byta till interkontinentaltrafik.
Stackars Menzies, hoppas de har fått något temporärt personalutrymme på T5
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten