Skriv ut  

Flyget kvar på Terminal 5 året ut – minst

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 oktober 2020
Arlanda är idag detsamma som Terminal 5 sedan all trafik koncentrerats dit. Så fortsätter det minst året ut, troligen också in på 2021.

Arlanda Terminal 5
Arlanda Terminal 5
 
I dagsläget är allt flygtrafik på Arlanda koncentrerad till Terminal 5 och har i princip varit det sedan coronapandemin drog ner flygandet till ett minimum. Att i ett läge när flygtrafiken på Arlanda minskat med cirka 85 procent, ha alla terminaler igång är inte hållbart. Därför samsas nu både inrikes och utrikes på femman. Trots det och trots att under september månad passerade drygt 400 000 passagerare genom terminalen, är det långt från att slå i kapacitetstaket: I fjol var snittet 50 000 passagerare per dag i Terminal 5, vilket i sig inte är i närheten av maxkapacitet där. Dagens cirka 13 000 – 15 000 passagerare som passerar idag har alltså gott om utrymme att röra sig på.

Det är också en av de avgörande faktorerna för hur länge all flygtrafik på Arlanda ska vara koncentrerad till femman. Källor som Flygtorget talat med nämner att hela 2021 är aktuellt med tanke på den svaga återhämtningstakt som råder just nu. 
 
– Det finns ett stort mått av osäkerhet, men med det vi vet nu är inriktning att vi fortsatt är kvar i T5. Det här i första hand avhängigt trafikutvecklingen. Vi behöver också ta hänsyn till kapacitetsbehov kopplat till smittskydds- och trygghetsåtgärder som att hålla social distans, säger Robert Pletzin, presschef på Swedavia till Flygtorget.

Trots allt är en del serviceinrättningar igång, bland annat fast-track i den enda säkerhetskontroll som just nu är öppen, SAS lounge är igång och både restauranger och butiker. Swedavia fortsätter också det planerade utvecklingsarbetet av flygplatsen, även om de stora så kallade kapacitetsdrivna projekten, bland annat den nya delen av F-piren, för närvarande har pausats. 

I nuläget går det inte heller att spekulera i när det kan bli aktuellt att öppna någon av de andra terminalerna. Just nu trafikerar cirka 35 olika flygbolag Arlanda återkommande. Av de cirka 400 000 passagerarna står utrikestrafiken för 270 000 och inrikes 130 000. Hur mycket de siffrorna måste öka för att motivera att Terminal 2 för utrikes eller Terminal 4 inrikes ska öppna, finns idag ingen information om. 



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kvalitet före kvantitet.
Skrivet av Fritz Klyka, 2020-10-25 18:01:20
Tänk om, ARN. Det är kvalitet ni ska fokusera på. Inte kvantitet.
Anmäl inlägget
Riv T2, T3, T4, samt de två äldre pirarna
Skrivet av Fritz Klyka, 2020-10-25 17:57:23
i T5. Bygg en ny stor gemensam hall för incheckning och säk.kontroll mellan SC och den nyare delen av T5 och bygg även den nya planerade piren. Detta i kombo med en allmän uppfräschning/modifiering kommer att göra ARN till en betydligt bättre flygplats. Passa på nu när trafiken är låg.
Anmäl inlägget
sv.kapitalist-av-skandinavien.
Skrivet av Foliehatten, 2020-10-25 10:32:58
Det är helt fel att ha seperata inrikes och utrikes terminaler på ARN
Tack för en väldigt rolig kommentar” Arlanda ska ju bli en stark utrikesflygplats där passagerare från övriga norden och baltikum väljer att enkelt och smidigt byta till interkontinental trafik” Hahahahaha.
Vilka flygbolag satser på intercont. trafik på ARN, innan corona förstörde allt, förstås. Svar INGEN.
Anmäl inlägget
Laga och lappa.
Skrivet av Göran, 2020-10-24 15:12:07
Riv hela rasket och börja om, eller förbli en av Europas sämsta/fulaste/ogenomfänkta flygplatser likt ryska baracker eller förortskomplex.
Anmäl inlägget
@Alla med byggidéer
Skrivet av Rampen, 2020-10-22 10:46:18
Swedavia har redan planer på att koppla ihop T4 och T5 genom en tunnel under SkyCity. Kolla upp på swedavia.net / arlanda byggplaner. Det bästa vore att riva T4, T3 och T2. Men att göra det för att transferpassagerare ska få det lättare, samt få modernare terminaler, väger inte riktigt upp mot de enorma kostnaderna att bygga nytt (min åsikt).
Anmäl inlägget
CPH är ett föredöme
Skrivet av ARN, 2020-10-21 19:57:39
CPH är ett föredömligt exempel på hur det borde vara även på Arlanda! Bygg ihop T3 och T4 för mindre regionala linjer med mindre plan, T2 för lågprisflyg och bygg ut T5 så exempelvis SAS kan samla alla sina linjer, både utrikes och inrikes på samma, satsa på en stor och bra lounge samt smidig transfer mellan utrikes/inrikes. Kolla även på CPH där SAS egna fast track ligger precis bredvid loungen i samma terminal där alla avgångar sker, fantastiska flöden.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Johnnie Kobbelgaard, 2020-10-21 16:37:49
ARN lufthavn har altid lignt en dårlig lufthavn i Rusland!
Anmäl inlägget
Bygg ihop 4 och 5
Skrivet av Calle, 2020-10-21 16:15:19
Då är det dags att bygga om och göra rätt. Bygg ihop 4:an och 5:an och sätt igång direkt! Utrikes-inrikes transfer är helt hopplöst på Arlanda. Snegla på Kastrup för inspiration! En säkerhetskontroll och åtkomst till samtliga terminaler!
Anmäl inlägget
Behåll inrikes i T5
Skrivet av flax, 2020-10-21 15:38:47
@Kapitalist
Varför ska inrikespassagerare flytta tillbaka till T4? Vill man ha stort underlag för transfertrafik till utlandet är det väl smidigast om även inrikes trafikerar T5? Så som det är på mer eller mindre alla andra flygplatser i EU. Känns som att det bara är Arlanda som fortfarande envisas med denna konstiga uppdelning.
Anmäl inlägget
Utan transferpassagerare inga...
Skrivet av Kapitalist-av-skandinavien, 2020-10-21 11:24:09
...utrikesdestinationer!
- Självklart är det inrikes, som först måste flytta från femman tillbaka till fyran; den gamla väl beprövade inrikesterminalen. Och femman vårdas som internationellt nav.
Arlanda ska ju bli en stark utrikesflygplats där passagerare från övriga norden och baltikum väljer att enkelt och smidigt byta till interkontinentaltrafik.
Anmäl inlägget
Menzies
Skrivet av Rampen, 2020-10-21 10:52:29
Stackars Menzies, hoppas de har fått något temporärt personalutrymme på T5
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev