Skriv ut  

Nu invigs – äntligen – Berlins nya storflygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 oktober 2020
En rote med ett flygplan från Lufthansa och en från easyjet blir de första flygplan som landar på den nya flygplatsen i Berlin. Det är en invigning som är nästan tio år försenad.

I söndags försvann SXF för Schönefeld när BER nu är den officiella koden för den nya flygplatsen i Berlin. Dagen därpå stannade det första S-Bahntåget i den nya stationen under flygplatsen och framför allt – i morgon landar de första flygplanen på den nya flygplatsen. Det blir en parallell landning av två airbusmaskiner, en från Lufthansa och en från easyjet. I det ögonblicket har Berlin – äntligen och efter ett oräkneligt antal skandaler – fått en ny huvudstadsflygplats.
 
Det skulle egentliugen ha skett i oktober 2011 med premiärminister Angela Merkel ombord och allt var upplagt för en storslagen invigning av Berlin Brandenburg Willy Brandt, eller BER kort och gott: Äntligen skulle Tegel och Schönefeld ersättas och Berlin få en flygplats som ankommer en huvudstad. Men bara dagar innan invigningen avblåstes allting, flygplatsen var inte färdig, klarade inte säkerhetsinspektionerna och så småningom upptäcktes över 20 000 (!) felkonstruktioner. Sedan dess har invigningen skjutits upp gång på gång sedan ständigt nya problem dykt upp. Ett tag diskuterades att riva hela terminalbygget och börja om från början.

Men nu, nästan på dagen nio år senare, den 31 oktober, är det slutligen dags för invigning. Det blir dock en invigning utan pompa och ståt. Skandalerna kring BER är helt enkelt så pinsamma att invigningen ska ske så diskret som möjligt. 
- Vi tyska ingenjörer skäms, har flygplatschefen Lütke Daldrup erkänt i intervjuer med tyska media. 
 
Hela projekteringen av BER inleddes 2003 när Berlin fortfarande hade tre aktiva flygplatser, anrika Tempelhof, Schönefeld som tidigare var flygplatsen i Östberlin och Tegel, den tidigare motsvarigheten i västra Berlin. Tempelhof lades slutligen ner 2008 vilket snabbt ökade trängseln på i första hand Tegel men med en planerad invigning av BER 2011 var det ett övergående problem. Trodde man. Istället tvingades både Tegel och Schönefeld fortsätta verksamheten där den tidigare östtyska flygplatsen blev ett nav för lågkostnadsflygets trafik på Berlin. Det är också Schönefeld som utgör basen för den nya flygplatsen. Den gamla terminalbyggnaden ingår nu, efter omfattande modernisering, i nya BER som Terminal 5 och kompletterar de två nybyggda Terminal 1 och 2. Tillsammans med de två landningsbanorna ska de inledningsvis kunna hantera 27 miljoner passagerare med en tillväxtpotential på upp till 45 miljoner passagerare. Och det kan behövas, år 2019 flög sammantaget drygt 36 miljoner passagerare på de två flygplatserna i Berlin.
 
Men säg den lycka som varar. När flygplatsen nu äntligen öppnar sker det i den värsta kris som drabbat flygbranschen. Hittills i år har knappt tio miljoner passagerare flugit till Berlin vilket påverkar den planerade ekonomin. Ledningen för flygplatsen har därför tvingats gå på ännu ett tiggarstråk till de tyska myndigheterna med bön om ekonomisk kompensation för de uteblivna intäkterna. Dessutom fattades nyligen ett beslut att inte börja använda terminal 2 i samband med invigningen. Den är tänkt att vara, om inte en renodlad lågkostnadsterminal, så i alla fall en hemvist för bland andra Eurowings och easyjet. Det blir nu återhämtningen på marknaden som avgör när den ska tas i bruk. 
 
Om nu invigningen av Berlin Brandenburg kommer att ske lite snabbt och förläget, så satsas betydligt mer fest och fyrverkerier på stängningen av Tegel. Området togs i bruk redan 1930 för utprovning och uppskjutning av raketer och fortsatte att vara en militär anläggning fram till 1960 då den civila flygtrafiken startade. Flygplatsen har byggts ut upprepade gånger och sedan 1990 har den fungerat som huvudflygplats i Berlin.
Men nu ska den alltså stängas, den 8 november närmare bestämt. Sista flygplan ut är enligt planerna Air France AF1235 med destination Paris. Dagen innan genomför Eurowings en farväl-flygning genom att flyga från nya BER till Tegel, en sväng runt Tegel och så till nya BER. Vad som sedan händer är oklart, det mesta pekar på att det stora området centralt i Berlin blir både park och industrihubb för teknikföretag. Men vid en folkomröstning 2017 var en klar majoritet för att behålla flygplatsen. Osvuret är alltså bäst, när det gäller flygplatsfrågan i Berlin…



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

BER
Skrivet av Krum P3, 2020-11-04 14:29:16
Bara tio år försent. Nåväl. Som man säger i Tyskland. Det är aldrig föersent att äta bratwurst.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&FlygplatsExpert, 2020-11-01 09:01:25
Men vilken härlig nyhet, äntligen, vi som var med redan på Schönfeld och DDR tiden ,har saknat en bra flygplats i Berlin.
Vilken väntan det har varit med alla misstag som gjorts.
Det skall bli härligt att ha en turnaround där.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn