
Norwegian: 1600 permitteras och trafik i Sverige ställs in
Publicerad den 10 november 2020Kommentarer
Sjyssta villkor?? Har du någonsin jobbat på deras avgångar, och tvingats släpa alla dessa förb—e handbagage i mängder som inte får plats, för att deras passagerare är för snåla för att checka in bagaget??! En massa onödiga lyft för att allt togs i gaten, ist för i checkin och bag.hall, där lyfthjälp finns. Och med stress och risk för att falla i trappan. Vissa flygplatser t o m byggde speciella “rutschkanor” för att främja DY…! Nej du, kommentera något du säkert VET i stället.
Om man anser att DY har schyssta villkor får man inte glömma att DY flyttade personal från core bolaget till olika bemanningsbolag för att sedan när det började osa katt försätta dessa bolag i konkurs. Allt för att kring ett normalt arbetsgivaransvar. Schyssta villkor??
Synd om alla drabbade som blir av med jobbet. Men är norsk inrikes den rätta vägen att gå? Är det inte väldigt mycket konkurrens där just nu? Vore ju bättre att hålla linjerna mellan huvudstäderna i Norden öppen, eller flyger för få emellan länderna nu att de inte är lönsamma? Blir nog fler flygbolag som går samma öde till mötes. Ryanair har ju stängt ner Laudamotion och det går ju inte så bra för SAS heller.
1. Skippar gärna en torr polarrulle och en osmaklig kaffe på en timmes flygtur och betalar hellre mindre för biljetten.
2. Svart hål = som tidigare kommentar nämner, flygtyp, leverantörer. Kinesisk ägare – hade troligtvis ej hänt utan rådande omständigheter.
3. DY – bolag som alltid försett sina skandinaviska anställda med bra avtal, löner och villkor.
Jag tycker synd om personalen som kämpat och nu måste ställa sig i kö på Arbetsförmedlingen, medan ledningen sannolikt skott sig och kommer att leva i fortsatt ofattbar lyx
Det var från början ett oseriös bolag som bara dumpade priser och kring gick skatteregler och seriösa regler på den skandinaviska arbetsmarknaden, det går inte att driva seriös verksamhet med 500 kronorsbiljetter till de kostnader och avgifter ett seriöst bolag har, Hej då, vi kommer inte att sakna er , men minnas er!
Man har redan ett antal flyg “parkerade” på både ARN och CPH. Och sedan är majoriteten av flottan svenskregistrerade.
Många som verkar hysa agg mot Norwegian.
Tycker att dom varit föredömliga med löner och villkor. Missar man gjort var att satsa helhjärtat på Boeing som svikit. Hade man haft Airbus 320 Neos istället för icke flygande maxar hade det varit betydligt bättre utgångsläge. Likaså deras problem med motorer på 787 dreamliner. Hade man där använt A350 så hade även den satsningen på långlinjer kunnat gå vägen.
Smart av Norska staten att inte pumpa in pengar i ett stort svart hål och därmed göda det kinesiska leasing bolaget mfl.
Låt Norwegian gå i kk! Köp upp varumärket och starta upp med ett nytt AOC och bygg ett nytt bolag (sakta) i liten skala….
DY vill inte ha några flygplan “parkerade” utanför Norge, om man måste ta till en rekonstruktion…..därför ställer man in flygen i Sverige…..
Minns att Björn Kjos en gång sade att det inte går att bedriva lönsam flygtrafik med mindre än 13-14 flygplan och det gällde då…….nu kan Norwegian hållas vid vid pga av IVA och Norskt statligt stöd på inrikes linjer. Nästa steg blir att Widerö tar över och integrerar dessa 6 flyg och att DY i övrigt upplöses.
Det är sorgliga men väntade nyheter, inget flygbolag kan leva på priser på några hundra och expandera med lånade pengar i den takt som DY gjort.
Vilken tur att de inte fick norska försvaret, det hade varit katastrof.
Tror att gå tillbaka till små små flygplan med propellerdrift och flyga några korta turer per dag, vore rätt medicin och bjuda gratis kaffe och polarrulle, för att få kunderna att trivas ombord.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten