Featured article image

Nya flygbolaget Flyr jagar billiga flygplan

Publicerad den 20 januari 2021
Kommentarer
Pengarna är på väg in och flottan ska bestå av Boeing 737-800. Allt mer faller nu på plats när det gäller det nya norska flygbolaget Flyr som enligt planerna ska vara i luften inom ett par månader.
Flyr

Flygbolaget Flyr

 

Trafikstart under det kommande halvåret och det med en flotta av Boeing 737-800. Så ser de senaste nyheterna ut från nya norska flygbolaget Flyr ut. När det sker blir det också en ambitiös start, minst fem, kanske åtta maskiner ska finnas på plats direkt. Flottan ska sedan bestå av upp till 30 flygplan redan inom två-tre år. 
Det är en rivstart som finansieras med drygt en halv miljard, 600 miljoner norska kronor. I det arbetet är Artic Securities och två andra investeringsbanker involverade, enligt norska media. 
– Det ger ett kapital som är tillräckligt för att bygga upp en slimmad organisation med de människor och den kompetens som behövs, säger Tonje Wikstrøm Frislid, nytillträdd vd i Flyr i ett pressmeddelande. 
Pengarna ska också räcka till den stora flygplansanskaffningen med inställningen att det just nu går att hitta moderna flygplan ”för halva priset”.
– Vi är i den situationen att vi kan få tag i bra flygplan till ett bra pris och att vi kan bygga system och organisation med ny, tillgänglig teknologi. Vårt mål är att ge kunderna en friktionsfri, digital service, från början till slut.
Att det blev just Boeing 737-800 som ska bygga flygplansflottan är inte förvånande med tanke på att flera av personerna i ledningen för det nya flygbolaget har ett förflutet i Norwegian. 737-800 var se senaste åren ryggraden i den verksamheten.
 
Mycket återstår dock att komma på plats. Flygbolagets hemsida innehåller ännu bara grundläggande information om att Flyr finns och några formuleringar om ambitionen. Ännu är inga destinationer eller något flygprogram definierat. Däremot är det tydligt att Flyr ska bli en konkurrent till SAS och Norwegian, bland annat med tanke på att det ska flygas från de större norska städerna till utvalda europeiska destinationer. Flyr berömmer sig också med att stå stadigt på en finansiering som i första hand bygger på eget kapital och inte lånade pengar. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Kurt
2021-01-22 15:41

Norwegian, SAS, Flyr, Wizz och Widerö låter som 2 får ge sig.

Svar Gh
2021-01-22 07:37

Jo det kommer bli tufft för Wizz air.

Bjørn
2021-01-21 09:35

Nå fins det andre ruter i Europa med færre reisende enn på de Norske rutene, som har flere konkurrenter enn hva det er på for eksempel Oslo Bergen, og de klarer seg. Tross Norges befolkning på halvparten av Sveriges, er det (før Corona) nesten dobbelt så mange flyreiende i Norge som I Sverige. Altså et ganske stort marked. Men, tiden vil vise!

ABC
2021-01-20 21:38

Norsk trafik… wow! eller not..

Gh
2021-01-20 15:23

Upplagt för blodbad på Norsk inrikes med andra ord Vem får ge sig?

Gunnar
2021-01-20 12:31

Vill man medvetet boka biljett med ett bolag som flyger gammalt överblivet material?

entreprenör
2021-01-20 10:51

Inget flygbolag kan starta utan att ha säkrat en stor kundbas innan trafik start, det är inte dest. eller flygplans “types” som har nån betydelse. Gärna några charter kontrakt.
Det gäller oavsett hur tajt man kör operationerna.
Det går snabbt att bränna 500 miljoner, se bara på SAS som bränner 1 miljard på en månad.

Olle
2021-01-20 10:22

Norwegian 2.0

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten