Air Leap satsar på mer flyg från Bromma

Publicerad den 22 januari 2021
Kommentarer
Fler linjer så snart pandemin tillåter det. Air Leap räknar med att expandera linjenätet i både södra och norra Sverige. Och det är Bromma som gäller.
I dagsläget flyger Air Leap fyra inrikeslinjer från Bromma: Malmö, Visby, Ängelholm och Halmstad. Dessutom den upphandlade slingan Arlanda – Sundsvall – Örnsköldsvik. Det gör flygbolaget till den största aktören på Bromma och det är en position som nu ska befästas under våren.
– Vi tror på Bromma Flygplats som en viktig del av svensk infrastruktur och ser det som en nationell angelägenhet att upprätthålla ett gott trafikutbud på Sveriges tredje största flygplats, säger Jon Melkersson, VD på Air Leap till Flygtorget.
Allt beror på hur situationen kring pandemin utvecklar sig men enligt de planer som nu dras upp ska turtätheten på befintliga destinationer ökas samtidigt som fler linjer, fler än de sex som lanserades i somras tillkommer, ”både norr- och söderut”. Det skulle i så fall innebär att Air Leap gör en väsentlig ökning av linjenätet och på eget ansvar också gör ett tydligare insteg i norra Sverige. 
– Ja, det finns flera intressanta destinationer i norr. Just nu söker vi slotar på Bromma och det är inga större problem att hitta sådana i takt med att de frigörs.
Vilka de i så fall kan bli tal om är ännu inte officiellt. I nuläget är SAS ensamma på Umeå, Luleå, Kiruna och Östersund. Ett monopol på norrlandstrafiken om man så vill och en situation som kan komma att permanentas om Bromma avvecklas i förtid, menar Jon Melkersson.
– Ja, som jag ser det kan det då uppstå en situation där SAS med hjälp av underleverantörernas mindre flygplan skaffar sig en monopolliknande täckning på en rad inrikesdestinationer i både norra och södra Sverige. Det blir som innan avregleringen 1992, säger han.
Den planerade satsningen på nya linjer utgår i första hand från Bromma eftersom den passar betydligt bättre för de linjer som är aktuella. 
– Hela debatten kring Bromma är märklig och framför allt att den tas nu, under den värsta kris som flyget genomlever. Vi måste vänta på att någon slags normaltillstånd återkommer och då ta diskussionen. Politiker i flera andra europeiska huvudstäder ser med avund på Stockholm och den fantastiska tillgång som cityflygplatsen Bromma utgör.
Skriv en kommentar

Kommentarer

SkålMedVodkaFörAllaNykterister
2021-01-26 18:21

Det intressanta man spår om pandemins efterföljder är att färre bolag lär ha stora fasta kontor. Istället lär många jobba hemifrån. Dock lär lika många affärsresenärer resa för att sluta avtal, besöka produktionsanläggningar osv osv.

Henrik
2021-01-25 11:32

Inrikesflyget kommer inte vara som innan Corona. Företagen har sett möjligheterna med digitala möten under Corona krisen. Affärsresenärerna kommer vara på en långt lägre nivå än pre Corona och detta kommer slå hårt mot aktörerna på Bromma då 90% av resenärerna reser i jobbet.

Travis22
2021-01-25 07:42

Jag tror BRA ligger och väntar på att få köra om Leap snart.

Tommy Bergman
2021-01-24 22:32

Låt Flygbolaget BRA komma tillbaka .Till Bromma flygplats. Låt även flygbolagen Amapola och Leap. Stanna kvar och utöka flyg trafiken.
Det behövs 3 flygbolag på Bromma flygplats sjukdomen Covid19 ställa till detta. Då kommer flygresernärena till tillbaka. Men kan ta lite tid. Dessutom. Satsar flygbolag på Elflyg i framtiden. Avtalet med staten står ett kontrantakt till 2038. eller kanske lite längre. Detta bör hållas. Swedavia bör ändra sig så småningom låt BRA komma tillbaka.

Nimo
2021-01-24 21:23

Vi är många som enbart önskar besöka Stockholm utan att resa vidare ut i världen; vi önskar landa i en simpel liten flygplats mitt i city, och därför är Air Leaps satsning helt underbar!

Ivar
2021-01-23 20:49

Vi som bor ute på landsbygden är inte betjänta av en massa olika småbolag som flyger till ARN eller BMA.

Vi vill ha bolag som samarbetar så att vi kan flyga vidare ut i världen på samma bokning.

Alla dessa småbolag är ett elände.

Klas
2021-01-23 19:06

Som “ny” kund hos Leap efter att BRA försvann så kan jag vara tacka för att dom vågar stå upp och satsa på BMA. Jag tappade förtroendet för BRA efter deras senaste uttalande.

Nu hoppas jag bara på att Bromma får vara kvar så kommer jag fortsätta flyga till Bromma men med Leap fortsättningsvis.

Tack!!

Spf
2021-01-23 16:43

Man kan undra hur länge de kan flyga runt med halv tomma plan. Som jag förstår det så är kassan inte stor.

Stockholmare
2021-01-22 17:33

Du får nog vänta bra länge innan det landar några kommersiella elflyg på BMA som avlastar ARN även om BMA så skulle bli kvar efter 2038.

Singoalla
2021-01-22 17:13

Riktigt bra nyheter detta och oerhört häftigt att Leap vågar satsa!, inte minst mot SAS.
Helt enig i analysen av destinationer som behövs.

Jerker
2021-01-22 12:26

BRA kan fortsätta sin Törnrosa sömn. Finns inget behov av dem. SAS kör ARN och Air Leap Bromma och Amapola backar upp med ACMI.
Klart!

ÄNTLIGEN
2021-01-22 12:08

Bromma flygplats behövs för Sveriges utveckling och de framtida elflygen för att avlasta Arlanda.

All lycka till Air Leap!

Stockholmare
2021-01-22 08:31

Om nu Leap expanderar och BRA startar upp på vårkanten tillsammans med SAS som flyger till ARN… känns som det kan bli blodigt. Delar Per B:s analys om att det inte finns underlag för detta…

thomas
2021-01-22 08:28

Ett avreglerat monopol, eller inget flyg alls är frågan, SAS existens avgörs i år när nästa stödpaket måste till. Likviditetsbristen är uppenbar när återbetalningen fortfarande dröjer.
Det är dyrt att flyga nästan tomma plan, undergången skyndas på. Stora bolag som LH får svårt att motivera sin existens även för den Tyska staten.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten